۰ نفر

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس؛

مردم از سفرهای غیرضروری خودداری کنند/ دولت برای تبدیل ظرفیت‌های گردشگری به ارزش افزوده اقتصادی، برنامه ندارد

۷ شهریور ۱۳۹۹، ۱۰:۵۵
کد خبر: 463076
مردم از سفرهای غیرضروری خودداری کنند/ دولت برای تبدیل ظرفیت‌های گردشگری به ارزش افزوده اقتصادی، برنامه ندارد

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با اشاره به مشکلاتی که سفربه استان های شمالی برای مردم منطقه ایجاد می کند، از عموم مردم می خواهد در صورت امکان از سفر به استان های شمالی خودداری کنند و چنانچه ناگزیر از انجام سفر هستند حتما پروتکل های بهداشتی را در همه مراحل سفر بخوبی رعایت کنند تا شاهد دور سوم اپیدمی کرونا بعد از پایان سفرها نباشیم.

اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛ محمد صفری با اشاره به ظرفیت های اقتصادی استان های شمالی در جذب گردشگر می گوید: هرچند ستاد کرونا همواره اعلام می کند که باید از سفرهای غیر ضروری خودداری کرد، اما در تمام ایام تعطیلات و روزهای پایانی هفته، آمارهای پلیس راه و جاده ها حاکی از آن است که دامنه وسیعی از مسافران راهی استان های شمالی می شوند . این حضور گسترده در شرایطی که زیرساختهای لازم برای گردشگری و پذیریش مسافر در این مناطق فراهم نشده، فشار زیادی را متوجه مردم در بخش های مختلف می کند که باید به این روند نامتوازن، رسیدگی فوری شود.  

نماینده مردم رودسر و املش در ادامه خاطرنشان کرد: همین الان که با شما گفتگو می کنم در جاده های منتهی به شهرهای شمالی هستم و حجم عظیمی از مسافران در جاده حضور دارند، بدون تردید این موضوع به گسترش کرونا دامن می زند. خواهش ما از مردم این است که در صورت امکان از سفر خودداری کنند و در صورتی که ناگزیر از سفر هستند، حتما پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند. در خیلی از مواقع می بینیم که مسافران این پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند و رفتارهای پرخطری را در پیش می گیرند. 

صفری ضمن تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی گفت: از جهتی استان گیلان از جمله استان هایی است که در خط قرمز قرار دارد، ستاد مبارزه با کرونا مدام در خصوص شرایط استان گیلان هشدار می دهد. بخش قابل توجهی از این مشکلات کرونایی بدلیل همین مسافرت های گسترده است. باید توجه کنیم که اوضاع بهداشت و درمان گیلان شرایط مناسبی ندارند و حتی برای خود جمعیت منطقه هم زیرساختهای لازم وجود ندارد، بسیاری از بیمارستان های منطقه هم از نظر تجهیزات و هم از نظر تعداد بیمارستان ها با کاستی هایی روبه رو هستند . بسیاری از مسافران زمانی که بیمار می شوند در همین بیمارستان های استان های شمالی بستری می شوند و دیگر جایی برای بیماران بومی وجود ندارد. 

نماینده مردم رودسر و املش در پاسخ به این پرسش که آیا کمبودی هم در تامین اقلام اساسی مردم شهرهای شمالی ایجاد شده، گفت:  اساسا شهرهای شمالی یا مثلا همین استان گیلان ، مثل مناطق کویری نیست که جمعیت در یک جای خاص بصورت متراکم قرار گرفته باشد ، عمدتا این جمعیت در سراسر استان بصورت پراکنده است. یعنی گیلان تبدیل شده است به یک گیلان شهر. از آستارا تا چابکسر که مرز استان گیلان است؛ ما یک جای خالی نداریم و همه جا پر از جمعیت و خانه و ویلا است.

او در ادامه تاکید کرد: بهرحال این گستردگی جمعیتی باعث می شود تا امکانات تخصیصی دولت به استان برای پاسخگویی به مردم منطقه هم کفایت نکند، چه برسد به اینکه بخواهد هر هفته پذیرای میلیون ها مسافر از استان های دیگر هم باشد. زمانی که زیرساختهای نرم افزاری و سخت افزاری لازم برای پاسخگویی به این حجم انبوه مسافران تدارک دیده نشده باشد، طبیعی است که در برخی موارد حتی در خصوص تامین اقلام اساسی هم کمبودهایی ایجاد شود.

صفری در بیان نمونه های مصداقی این کمبودها خاطرنشان کرد: مثلا غیرگیلانی عزیزی ویلایی در استان خریده  و در ویلای چند هزار متری خودش مثلا 5کولر اسپیلت روشن می کند، ولی بومیان منطقه ما در شهرها و روستاها با ضعف برق مواجه می شوند. وقتی این فشار بصورت تصاعدی بالا می رود مردم با قطعی برق مواجه می شوند و در برخی موارد لوازم خانگی آنها آسیب می بیند. وقتی که قیمت یخچال و تلویزیون در بازار سر به فلک می زند یک خانواده روستایی چطور می تواند آسیب ناشی از سوختن لوازم خانگی بدلیل نوسانات برق را تحمل کند؟

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی در ادامه گفت: بهرحال استان گیلان جذابیت های فراوانی در بخش گردشگری دارد و این امر یک ظرفیت اقتصادی هم برای استان و هم برای کشور است؛ اما دولت هیچ برنامه ای برای تبدیل این ظرفیت های بالقوه به ارزش افزوده اقتصادی و رفاهی را ندارد. بهرحال زمانی که یک چنین استقبالی از سفر به این استان وجود دارد؛ دولت باید زیرساختهای لازم را در بخش های مختلف فراهم کند تا فشار ناشی از سفرهای عمومی را مردم استان متحمل نشوند. 

صفری ملک میان همچنین گفت: وقتی ما اینقدر ظرفیت نداشته باشیم که بتوانیم گردشگران داخلی را بخوبی پذیرش کنیم، پس چطور می خواهیم در خصوص صنعت گردشگری بین المللی در استان گیلان و مازندران که می تواند هر سال میلیاردها دلار ارزش افزوده اقتصادی نصیب کشور کند، صحبت کنیم. نکته جالب توجه این است که استان گیلان که دو برابر مصرف برق خودش، برق تولید می کند، اما درخصوص تامین برق مورد نیاز بسیاری از روستاهای داخل استان مشکل دارد و در بسیاری از مناطق با نوسانات و ضعف برق مواجه هستیم.