۰ نفر

سفیر چین در آمریکا، خواستار همکاری جهانی برای مبارزه با کرونا شد

۲۵ فروردین ۱۳۹۹، ۱۱:۲۰
کد خبر: 430936
سفیر چین در آمریکا، خواستار همکاری جهانی برای مبارزه با کرونا شد

سفیر چین در آمریکا خواستار تشکیل نظام مدیریت جهانی جدید و فارغ از فرصت‌طلبی سیاسی برای مقابله با ویروس کرونا و دیگر بحران‌های بین‌المللی شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «سوی تیانکای» سفیر چین در آمریکا خواستار مدیریتی جدید و موثر در سطح جهانی برای مقابله با ویروس کرونا شد.

به نوشته خبرگزاری «شینهوا»، تیانکای در مصاحبه‌ای گفت: «اگر یک نظام مدیریت بین‌المللی جدید به شکلی آزاد، فراگیر و بر اساس احترام‌گذاری مشترک میان همه کشورها، با به رسمیت شناختن تنوع فرهنگی، تمدنی، نظام سیاسی، نظام اقتصادی، هدف ما باشد، اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم، فکر می‌کنم همه چیز برای ایجاد یک سیستم مدیریت جهانی موثر و جدید فراهم شود. اکنون باید انتخابی درست داشته باشیم».

او گفت، جهان در قرن ۲۱ بحران‌های متعددی را تجربه کرد که شاید آغاز آن با حمله تروریستی یازده سپتامبر بود و بعد از آن بحران اقتصادی و حالا ویروس «کووید-۱۹» به آن افزوده شده است. آمریکا و چین در قبال رهبری تلاش‌هایی جدید برای ایجاد مدیریت جهانی نوین  مسئولیت سنگینی بر دوش دارند.

آمریکا و چین باید همکاری‌های دوجانبه برای مبارزه با ویروس کرونا را تسهیل کنند تا بتوانند آینده جامعه جهانی را نجات دهند.

تیانکای در ادامه گفت:‌ «بیایید با یکدیگر همکاری کنیم تا به این بحران جهانی پاسخ دهیم، جان مردم را نجات دهیم، آینده اقتصاد جهانی را نجات دهیم و آینده جامعه جهانی را نجات دهیم».

وی افزود:‌ «اکنون زمان هبستگی و همکاری است. بیایید بر چیزهای مثبت متمرکز شویم. بیایید بر منافع مشترک و نیازهای مشترکمان تمرکز کنیم».

سفیر چین در واشنگتن، سه مؤلفه را در «برهه حساس» شیوع ویروس کرونا در جهان حائز اولویت دانست: اول تسهیل همکاری بین دو کشور برای مبارزه با این بیماری، دوم تلاشی درخور برای ایجاد ثبات در بازار جهانی، تقویت رشد اقتصادی و حفظ مشاغل و سوم اطمینان از ایجاد افکار عمومی حامی همکاری میان چین و آمریکا.

تیانکای گفت کشورش بهترین اقدامات ممکن را برای بازیابی زنجیره تأمین و ادامه تولید به‌خصوص در زمینه اقلام پزشکی را به کار گرفته است.

وی در ادامه گفت: «معتقدم باید هرگونه تلاش برای فرصت‌طلبی سیاسی از رنج مردم را رد کنیم. متأسفانه هنوز عناصری در برخی نقاط جهان وجود دارند که چنین تلاش‌هایی دارند».

این دیپلمات چینی با رد ادعای برخی کشورهای غربی درخصوص دستورکار سیاسی چین در کمک به دیگر کشورها برای مبارزه با ویروس کرونا گفت: «این یک بحران بزرگ برای همه ما است».

او همچنین گفت:‌ «درخصوص متهم کردن چین به مخفی کردن تعداد [مبتلایان و قربانیان]، ما جمعیت بزرگی داریم و چنین کشور بزرگی هستیم و نمی‌توان آمار این ویروس را مخفی کرد. اگر مردم بیمار و آلوده شوند چطور می‌توان آن را مخفی نگه داشت؟»

تیانکای گفت واقعیت این است که چین «از همان مراحل اولیه بحران» نشست‌های خبری روزانه برگزار کرد و حتی اقدامات درمانی محتمل را به‌طور عمومی اعلام کرد.

تا کنون بیش از یک میلیون و ۸۵۰ هزار نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده و بیش از ۱۰۰ هزار نفر در اثر ابتلا به آن جان خود را از دست داده‌اند. در این بین آمریکا چیزی حدود یک سوم مبتلایان جهان را دارد و این آمار در چین حدود ۸۰ هزار نفر است.