۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

با رکود بازارهای سهامی جهان سرمایه‌گذاران خود را در طلا غرق می‌کنند/ بازار طلا در انتظار تصمیم سران اروپا

۲۲ اسفند ۱۳۹۸، ۱۷:۰۳
کد خبر: 424136
با رکود بازارهای سهامی جهان سرمایه‌گذاران خود را در طلا غرق می‌کنند/ بازار طلا در انتظار تصمیم سران اروپا

به نظر می‌رسد که بدون توجه به روند افزایشی یا کاهشی بازارهای سهامی جهان، سرمایه‌گذاران همچنان به سمت سرمایه‌گذاری بیشتری در بازار طلا می‌روند.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ به گزارش بلومبرگ نیوز، هلدینگ‌های بزرگ مبادلات ارزی حامی طلا در سه روز گذشته ۵۵ تن معادل ۱.۸ میلیون اونس طلا معامله کردند که نزدیک به یک سوم از حجم معاملات آنها از ابتدای سال تاکنون بوده است. به عنوان یک دارایی امن، تقاضا برای طلا همچنان رو به افزایش و حرکت آن در جهت مخالف بازارهای سهامی است. با این حال خرید شرکت ETF روز سه شنبه هفته جاری حتی در شرایطی که سهام این شرکت در روز دوشنبه سقوط کرده بود ادامه داشت.

استفان اینز استراتژیست اصلی بازار آسیا در شرکت آکسی کورپ AxiCorp Ltd. در یادداشتی در این باره می‌نویسد: طلا در بازارهای در حال رکود امروزی همچنان به عنوان یک شبکه امن در نظر گرفته می‌شود. حضور در بازار و محیط طلا برای سرمایه گذاران احساس امنیت به دنبال دارد.

1

(سرمایه گذاران در جستجوری پناهگاه، نمودار نشان دهنده آن است که تا پیش از پایان سه ماهه سال ۲۰۲۰ میزان ورود سرمایه‌گذاران به بازار طلا بیش از نیمی از کل این نمودار در سال ۲۰۱۹ بوده است)

طلا پس از سقوط سهام بازارهای جهانی و تضعیف دلار در روز چهارشنبه، و پس از آنکه دولت آمریکا نتوانست جزییات بسته‌های محرک اقتصادی را در بحران کرونا به شکلی موفق ارائه دهد، افزایش قیمت یافت.

کاهش نرخ بهره اضطراری توسط بانک مرکزی انگلیس همچنین باعث شد تا به پشتیبانی شمش افزوده شود؛ این در حالی است که ایتالیا قصد دارد ۲۵ میلیارد یورو (مادل ۲۸.۳ میلیارد دلار) برای اقدامات کمک به مبارزه با اثرات اقتصادی شیوع ویروس کرونا هزینه پرداخت کند.

در همین حال، اسپانیا خطوط اعتباری و جدول زمانی تاخیر مالیاتی را در نظر گرفته که البته عمدتا برای شرکت‌ها و بنگاه‌های کوچک و متوسط در نظر گرفته شده است. رهبران اروپایی که روز سه شنبه یک تماس تلفنی دو و نیم ساعته برگزار کرده بودند از توقف اجرای یک برنامه محرک مالی هماهنگ خبر دادند.

راب هاورث استراتژیست سرمایه گذار ارشد بانک مدیریت سلامت آمریکا واقع در سیاتل در این باره در یادداشتی نوشت:‌ با توجه به هویت نامشخص ویروس کرونا و در کنار آن کاهش نرخ بهره جهانی انتظار می‌رود که بانک‌های مرکزی نقدینگی بیشتری به بازار تزریق کنند که این مسال خود سطح بالایی از بدهی بازده منفی را در جهان به دنبال خواهد داشت که خود باعث افزایش قیمت طلا می‌شود.

سهام جدید هلدینگ طلایی ای تی اف در سال جاری تا روز سه شنبه ۱۷۰.۵ تن افزایش داشت که این به دلیل شیوع ویروس کرونا و موج فزاینده‌ای از بحران پولی است که وحشت سرمایه گذاران موجب تشدید آن شده است.

تمرکز سرمایه گذاران اکنون به سمت بانک مرکزی اروپا و نشستی که قرار است امروز (پنجشنبه) برگزار شود معطوف شده است، این در حالی است که کریستین لاگارد رییس بانک مرکزی اروپا پیشتر درباره ایجاد یک شوک اقتصادی در صورت عدم عکس العمل سریع رهبران اروپایی هشدار داده بود. قرار است هفته آینده نشستی هم در فدرال رزرو برگزار شود که باز هم به نظر می‌رسد موجب ایجاد تجدید نظری در نرخ طلا خواهد شد.

اوله هانسن رییس استراتژی کالا در بانک ساکسو در این باره بیان می‌کند:‌ طلا ممکن است در مسیر پیشرفت خود با بادهای مخالف بیشتری روبرو شود چرا که در شرایط کنونی نوسانات قیمت طلا و دامنه معاملاتی آن همچنان رو به پیشرفت است. به منظور بررسی مجدد و در پیش گرفتن سیاست‌هایی برای مقابله با ویروس کرونا در بین سران اروپایی به نظر می‌رسد که قیمت طلا به صورت بالقوه توان گذار از ۱۷۰۰ دلار را در کوتاه مدت نیز داشته باشد.