۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

باران به داد مصرف برق رسید/ عقب‌نشینی از قله ۴۲هزار مگاواتی

۱ خرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۳۵
کد خبر: 354973
باران به داد مصرف برق رسید/ عقب‌نشینی از قله ۴۲هزار مگاواتی

در حالی مصرف شدید برق در روزهای اخیر می رفت که رکوردهای جدیدی را به ثبت برساند که بارش باران و خنک شدن هوا مانع از ثبت ارقام جدید مصرف برق شد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ از دوشنبه هفته گذشته و همزمان با افزایش دما، مصرف برق کشور به ۴۲ هزار و ۱۴۴ مگاوات رسیده بود که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۲۴۳ مگاوات افزایش پیدا کرده است. ولی مصرف به اینجا ختم نشد و افزایش دمای نقاط مختلف کشور و در پی آن استفاده هر چه بیشتر از سیستم‌های سرمایشی باعث شده بود تا از ابتدای این هفته اوج مصرف برق همواره بیش از ۴۳هزار و ۵۰۰ مگاوات باشد. 

اما با خنک شدن هوا در پی بارش دو روز اخیر، شاهد بازگشت مصرف برق از قله ۴۲ هزار مگاواتی بودیم. که اگر این کاهش دما صورت نمی پذیرفت، شاهد رکوردشکنی جدید در مصرف بهاره برق در کشور بودیم.

لازم به ذکر است پیک مصرف تابستان سال گذشته کشور از مرز ۵۷ هزار مگاوات نیز فراتر رفته بود که پیش‌بینی می‌شود این رقم در تابستان سال جاری به حدود ۶۰ تا ۶۱ هزار مگاوات خواهد رسید.

گفتنی است هر درجه افزایش دما حدود یک هزار و ۵۰۰ مگاوات افزایش بار مصرف را به همراه دارد همین امر موجب شده است تا با افزایش یک درجه‌ای دمای متوسط کل کشور نسبت به مدت مشابه هفته گذشته پیک مصرف برق نیز در طی چند روز اخیر از حدود ۴۲ هزار مگاوات هفته گذشته به بیش از ۴۳ هزار و۵۰۰ مگاوات برسد.

این موضوع را نیز باید در نظر بگیریم که حداکثر توان تولید برق کشور در ساعت پیک سال ۹۷ ،براساس آمار شرکت توانیر، ۴۸۸۳۱مگاوات بوده است، در حالی که حداکثر مصرف در زمان پیک در این سال ۵۷۷۲۰ مگاوات ثبت شده است. در واقع کشور در سال گذشته با ۸۴۳۹ مگاوات کمبود برق روبرو بوده است.