۰ نفر

چاه ۱۴۷رگ سفید به تولید باز می‌گردد

۷ دی ۱۳۹۶، ۷:۱۳
کد خبر: 240728
چاه ۱۴۷رگ سفید به تولید باز می‌گردد

بعد از 58 روز نبرد شبانه روزی با آتش‌ چاه ١٤٧ میدان نفتی رگ سفید بالاخره سه‌شنبه شب (5 دی ماه) شعله‌های زبانه کشیده آتش مهار شد.

 این خبر یکی از شنیدنی‌ترین اخبار این هفته بود؛ کاری سخت و طاقت فرسا که نتیجه فعالیت‌های یک نفر نبود و به قول وزیر نفت همه مهارگران آتش چاه ۱۴۷ رگ سفید قهرمانان این داستان بودند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، بیژن زنگنه در پیامی مهارگران این حادثه آتش‌سوزی را فرزندان فداکار ایران عزیز نامید و گفت: «به‌عنوان خدمتگزار صنعت نفت خاضعانه و با افتخار بر دستان پر توان همه فرماندهان و دست‌اندرکاران مهار چاه ۱۴۷ رگ سفید بوسه می‌زنم و نهایت سپاس و قدردانی‌ام را تقدیم یکایک آنانی می‌نمایم که از نخستین لحظات بروز حادثه، آن چه از دانش و تجربه اندوخته بودند را بی‌هیچ منت و ادعایی به میدان آورده و برای مهار آتش جانفشانی کردند.» زنگنه می‌گوید: «خبر مهار شعله‌های سرکش چاه١٤٧رگ سفید، موجب خشنودی همه کسانی شد که دل در گرو این آب و خاک دارند و از هنگام بروز این حادثه نفسگیر و پر التهاب با امید و نگرانی روند عملیات اطفای حریق را دنبال می‌کردند.»

به هر حال طغیان رگ سفید و حوادثی نظیر آن تنها مختص ایران نیست و بسیاری از کشورهای نفتخیز جهان هراز چندگاهی با آن مواجه می‌شوند، اما اینکه ایرانیان توانستند با ثبت رکوردی جدید آتش را مهار کنند، اتفاقی بسیار مهم در تاریخ صنعت نفت ایران بود.به طوری که امریکایی‌ها آتش چاه شماره ۳۳ میدان نفتی رگ سفید را در زمان پیش از انقلاب در ۸۵ روز مهار کرده بودند و اکنون متخصصان ایرانی موفق به مهار آتش چاه ۱۴۷ میدان رگ سفید در زمانی ۵۸ روز شدند. البته ناگفته نماند که آتش دکل نفتی 147 رگ سفید بعد از تلاش شبانه روزی نیروهای عملیاتی شرکت ملی حفاری ایران و مناطق نفتخیز جنوب در مقابل هرم آتش و دو شهید خاموش شد. مرحوم فرزاد ارزانی و مرحوم محمد سلیمی که جان عزیزشان را در راه انجام وظیفه تقدیم حق تعالی کردند.

آتش چگونه خاموش شد؟

آتش رگ سفید با دو روش مهار از بالا و مهار از پایین با حفر 2 چاه مهار شد. درباره نحوه خاموش کردن آتش رگ سفید، معاون امور تولید شرکت ملی نفت ایران می‌گوید: یکی از دشوار‌ترین فوران‌های چاه‌های نفت و گاز در خشکی به دست متخصصان ایرانی مهار شد.

محسن پاک‌نژاد با اشاره به اینکه عملیات مهار چاه رگ سفید به شیوه کنترل و کشتن از عمق (Bottom Kill) و با استفاده از چاه انحرافی انجام‌ شد، توضیح داد: دکل ۹۳ فتح پس از ۳۴ روز حفاری مستمر سرانجام در عمق موردنظر از پوش سنگ عبور کرده و در نقطه هدف با چاه اصلی تلاقی پیدا کرد.در ساعت ۲۰ شامگاه سه‌شنبه با تغییر رنگ و کاهش ارتفاع آتش، نخستین نشانه‌های سطح الارضی مهار چاه نمایان شد. سپس در ساعت ٢٠ و ۴۵ دقیقه شعله چاه سرکش ۱۴۷ به طور کامل خاموش و عملیات ایمن‌سازی آغاز شد. مهارگران برای اجرای برنامه مهار از پایین تلفیقی از سرعت و دقت را به‌ کار بستند و با تمهیدات ویژه‌ای توانستند ظرف مدت ۳۴ روز از آغاز حفاری انحرافی به نقطه هدف در عمق ۲ هزار و ۳۴۲ متر برسند؛ عمقی که دکل ۹۵ فتح در شرایط عادی افزون بر ۷۰ روز موفق به حفاری آن شده بود.

رگ سفید به تولید باز می‌گردد

گفته می‌شود که طی این حادثه روزی 8 هزار بشکه نفت خام و گاز سوخته است اما حجم ذخیره درجای نفت خام میدان رگ‌سفید بیش از 16.5 میلیارد بشکه برآورد می‌شود و حجم ذخیره درجای گاز طبیعی این میدان نیز معادل ۵۴٫١۶ تریلیون فوت مکعب است. مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب می‌گوید: با وجود همه مشکلات آشکار و پنهان، با همت و همدلی مثال زدنی همکاران، این چاه اکنون مهار شده و عملیات  تولیدآوری دوباره آن بزودی آغاز خواهد شد.

بیژن عالی‌پور با بیان اینکه تلاش و مجاهدت‌های تیم مهار فوران چاه شماره ۱۴۷ رگ سفید در هر رده سازمانی بی‌بدیل بود، اظهار کرد: کارکنان صنعت نفت، بویژه ۲ شرکت بزرگ مناطق نفتخیز جنوب و ملی حفاری بی‌توجه به همه حاشیه سازی‌ها و اظهارنظرهای غیر فنی افراد، همسو با صیانت از منابع ملی ایران اسلامی تلاش کردند و با آرامش خاطر به عملیات تکمیلی خواهند پرداخت و در پایان باید گفت که شادی اتمام این عملیات را با همه مردم شریف ایران تقسیم می‌کنیم.

پیش از وقوع این حادثه، رگ سفید حدود 180 هزار بشکه در روز توان تولید نفت خام داشت و بزودی دوباره به حجم تولید قبلی دست خواهد یافت.