۰ نفر

با نزدیک شدن به پایان کشت پاییزه اعلام شد؛

سطح زیر کشت گندم پاییزه بدون تغییر ماند/ تأیید قیمت خرید تضمینی گندم، تأیید گندمکاران است

۲۷ آذر ۱۳۹۶، ۱۶:۴۵
کد خبر: 238563
سطح زیر کشت گندم پاییزه بدون تغییر ماند/ تأیید قیمت خرید تضمینی گندم، تأیید گندمکاران است

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح ملی گندم با بیان اینکه سطح زیر کشت گندم پاییزه نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است، افزود: بر اساس آمار ارسالی از استان ها تا امروز ۵ میلیون و ۴۰۰هزار هکتار گندم پاییز کشت شده و به نظر می رسد تا پایان فصل؛ این سطح به ۶ میلیون هکتار برسد که مطابق با سال گذشته است.

اسماعیل اسفندیاری پور در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین، با رد ادعای کاهش سطح زیر کشت گندم به دلیل تاخیر در اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی، گفت: زراعت در ایران گندم بنیان است به این معنا که گندم از انتخاب های اصلی کشاورزان است و سطح زیادی از زمین های زراعی به این محصول اختصاص پیدا می کند و موضوعاتی مانند تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی تاثیر کمی در کشت آن دارد.

وی ادامه داد: کشاورزان سراسر کشور هر ساله به طور معمول 48 تا 52 درصد زمین های زراعی را به کشت گندم اختصاص می دهند که بیشتر از سایر محصولات زراعی است.

 اسفندیاری پور تاکید کرد: البته بر اساس طرح وزارت جهاد کشاورزی امکان جایگزینی بخشی از سطح زیر کشت گندم به کشت دانه روغنی کلزا با هدف تناوب کشت یا افزایش تولید دانه های روغنی وجود دارد اما همیشه گندم اولویت اول کشت است و این موضوع به معنی کاهش سطح زیر کشت گندم در کشور نیست.

به گفته مشاور وزیر جهاد کشاورزی؛ افزایش عملکرد ، افزایش مقاومت نسبت به بیماری‎ها ، کاهش علف های هرز مزارع از مهمترین دلایل پرداختن به تناوب کشت گندم و کلزا است.

اسفندیاری پور در پاسخ به این پرسش که آیا تغییری در هزینه تمام شده کشت گندم پاییز نسبت به سال گذشته داشته ایم، گفت: هزینه تمام شده متغییری است که تحت تاثیرعوامل مختلفی قرار دارد و هزینه بذر، کود، سم، عملیات کاشت، استفاده از ابزار و ماشین آلات و سایر عوامل را شامل می شود، ضمن اینکه نرخ تورم نیز بر آن تاثیر گذار است؛ بنابراین اعلام این هزینه درحال حاضر امکان پذیر نیست.

وی یادآور شد: وزارت جهاد کشاورزی نهاده های مورد نیاز گندمکاران را با قیمت مناسب و در برخی از موارد پایین تر از نرخ تورم تامین و در اختیار گندمکاران قرار داده است و این امر خود بر کاهش هزینه تولید تاثیر داشته است.

اسفندیاری پور خواستار اعلام سریع تر نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی از سوی دولت شد و گفت: هر چند گندم از انتخاب های اصلی و علاقمندی ها کشاورزان در کشت است اما، تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم می تواند بذر نا امیدی را در دل آن ها بکارد و نسبت به آینده دلسرد کند.

وی ضمن رد نکردن شایعه بدون تغییر ماندن قیمت خرید تضمینی گندم، اعمال نرخ تورم در قیمت محصولات کشاورزی را مطابق با قانون وظیفه دولت عنوان کرد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح ملی گندم پذیرش و تایید قیمت پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی برای خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری از سوی شورای اقتصاد را تایید و تکریم زحمات گندمکاران دانست و گفت: تایید قیمت خرید تضمینی گندم پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی که بر اساس نرخ تورم تعیین شد است به معنی تایید گندمکاران و تشکر از زحمات آن ها است.

اسفندیاری پور در پایان گفت: پایداری تولید و تامین امنیت غذایی در گرو رضایت مادی و معنوی کشاورزان است و دولت نباید این مهم را فراموش کند.