۰ نفر

خلاصه مهم‌ترین مباحث مطرح شده در جلسه امروز شورای شهر تهران:

اعتراض اعضای شورای شهر به واگذاری املاک به افراد خاص/ لیست نجومى بگیرهاى دیگرى در راه است

۲۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۱۶
کد خبر: 218306
اعتراض اعضای شورای شهر به واگذاری املاک به افراد خاص/ لیست نجومى بگیرهاى دیگرى در راه است

امروز هفتمین جلسه شورای شهر تهران، ری و تجریش برگزار شد و اعضا ضمن تذکراتی، نماینده‌های شورا در ستاد سمن‌ها را مشخص کردند.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ در ابتدای این جلسه شهربانو امانی در نطق پیش از دستور خود تاکید کرد: وجود حدود ۱۳ هزار و ۳۰۰باب مدرسه و قریب به ۲.۵میلیون دانش آموز که تعداد ۵۴۰۰ نفر از آنها را محصلین مدارس استثنایی تشکیل می‌دهند، ایجاب می‌کند تمهیدات و پیش‌بینی‌های ویژه برای سهولت آمد و شد آنها در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: در این خصوص هر ساله مسوولین ذیربط، پیش از آیین گشایش مدارس، آمار و ارقام لازم را اعلام می‌نمایند که بر همین اساس هر ساله افزایش ۳۰درصدی ترافیک در دو هفته اول مهر ماه نسبت به تابستان پیش بینی می شود که ۱۶ درصد از این میزان به سفرهای آموزشی اختصاص پیدا می کند.

امانی گفت: برنامه ریزی برای ساماندهی سرویس های مدارس پیش از شروع سال تحصیلی می تواند افزایش ایمنی دانش آموزان، کاهش بار ترافیکی و تامین آرامش خاطر خانواده ها را همراه داشته باشد که بر اساس مصوبه سال ۱۳۸۷ کمیسیون اصل ۱۳۸ قانون اساسی که تاکنون معتبر و ملاک عمل می باشد، قرارداد سرویس حمل و نقل دانش آموزان توسط مدیران مدارس منعقد می گردد.

عضو شورای شهر تهران همچنین تاکید کرد:  طبق بند ب ماده ۶ و ماده ۷ مصوبه مزبور، مرجع احراز صلاحیت و صدور مجوز برای رانندگان بر عهده شهرداری است و در تبصره ۲ ذیل ماده ۵،  به کار گیری خودروهای متفرقه،  ممنوع و عواقب آن بر عهده استفاده کننده گان است و نیز مطابق تبصره ذیل ماده ۱۲،  پلیس راهنمایی رانندگی موظف است تخلفات رانندگان سرویس های مدارس را به آموزش و پرورش و شهرداری گزارش نماید. تکالیف مطرح در این مصوبه در راستای افزایش ایمنی فرزندان عزیز به پلیس محول شده ولی بررسی ها، حاکی از عدم اجرای دقیق آن طی سنوات گذشته است.

امانی همچنین اظهار کرد: در این راستا در دومین جلسه کمیته ایمنی که به تاریخ ۲۰/۶/۹۶ و با حضور ریاست محترم راهنمایی و رانندگی پایتخت و مدیران محترم سازمان اتوبوسرانی و سازمان تاکسیرانی و حمل و نقل و ایمنی شهرداری تهران تشکیل شد، ضمن تصویب دو مصوبه موارد مهمی نیز مشاهده گردید که ذیلا به آنها اشاره  می کنم.

مصوبات:

یک. با توجه به اهمیت موضوع ایمنی سرویس مدارس و اینکه در مصوبات اخیر شورا، در این خصوص تنها چند بند و تبصره دیده می شود و می بایستی شهرداری تهران مکلف شود لایحه ای صرفا در خصوص سرویس مدارس با بیان جزییات به شورای اسلامی شهر تهران ارایه کند و یا کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران طرحی را در این خصوص تهیه و به شورا ارایه نماید.

دو. همچنین مقرر شد با هماهنگی شهرداری تهران، پلیس راهنمایی و رانندگی و سازمان ملی استاندارد ایران دستورالعملی در خصوص ایمنی خودروهای اختصاصی سرویس مدارس تهیه گردد.

موارد مهم و حایز اهمیت:

یک. غیبت مدیران محترم آموزش و پرورش علیرغم دعوت رسمی که انشالله عدم حضورشان نشان بی توجهی به امر مهم سرویس های مدارس و اردوهای دانش آموزی نباشد.

دو. نبود مسوولیت اجتماعی و حاکمیتی در مدیریت و نظارت بر عملکرد سرویسهای مدارس از سوی آموزش و پرورش، راهنمایی و رانندگی و حتی شهرداری

سه. عدم وجود استانداردهای بومی شده حاکم بر سیستم سرویس مدارس

چهار. عدم اجرای مصوبات و مفاد آیین نامه های اجرایی موجود به طور مثال: سرویس های مدارس لازم است چراغ هشدار زردرنگ در بالای خودرو داشته باشند که متاسفانه این مورد در هیچکدام از سرویس ها مشاهده نمی شود.

پنج. با همه این تمهیدات طبق گزارشات واصله فقط ۱۰ درصد دانش آموزان از سیستم حمل و نقل (سرویس مدارس) استفاده می کنند.

نزدیک ماه مهر هستیم. فراموش نکنیم تحصیل، حق هر بچه ای فارغ از جنسیت، رنگ، نژاد و ... است.

امید آنکه هیچ بچه ای از مهر جا نماند.

با بودجه نفتی نمی‌شود کشور را اداره کرد

 در این جلسه بعد از نطق شهربانو امانی میرلوحی در واکنش به انتخاب نماینده شورا در ستاد سمن ها اظهار کرد:ستاد سمن ها از جمله موضوعاتى است که باید در شورای شهر پنجم به صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد تا ساختار منسجم و یکپارچه داشته باشد.

وی ادامه داد: ستاد سمن ها مى تواند  با تشویق سمن هاى مهم فعال شود و در امر فرهنگسازی و.. پیشروى کنند.

میرلوحی گفت: با بودجه نفتى و دولتى نمى توان شاهد فرهنگسازى و تغییر در جامعه باشیم. سراهاى محلات در حد فروش صنایع دستی باقى مانده اند، در حالى که مى توانند در فرهنگسازى پیشگام باشد.

در ادامه حسن رسولى تاکید کرد: گزارشاتى مبنى بر بى انضباطى گسترده در ستاد سمن ها دریافت شده بنابراین پیشنهاد مى شود در ستاد سمن ها یک نماینده از کمیسیون برنامه و بودجه باشد تا بى نظمى ها رصد شود.

ستاد سمن ها محل توزیع پول نیست

در این جلسه همچنین امانى نیز در واکنش به انتخاب نماینده شورا در ستاد سمن ها گفت: گویا در مدیریت قبلى شهر ، دستور داده بودند که هرکسى یک سمن تاسیس کند.

او اضافه کرد: موضوع ستاد سمن ها در جریان مناظرات انتخاباتى ریاست جمهورى نیز مورد توجه قرار گرفت. در کشور ما شوراى شهر به محل توزیع پول و منابع مالى بدل شده؛ اما ما باید در کنار سایر نهادها باشیم.

امانی تاکید کرد: ستاد سمن محل توزیع پول و یا نماینده کمیته امداد و بهزیستی نیست بلکه باید تسهیل گر فعالیت سمن ها باشد.

در این جلسه خلیل آبادى با ٢١راى و نظرى با ٢٠ راى نمایندگان شورا در ستاد سمن ها انتخاب شدند.

یکپارچه سازى سمن ها در اولویت است

مجید فراهانى نیز با اشاره به ضرورت یکپارچه سازى سیستم فعالیت سمن ها گفت: ستاد سمن ها متولى مشخصى در کشور ندارد، نهادهایی مثل وزارت ورزش، وزارت کشور و سایر نهادها فعالیت هایى کرده اند.

وی اضافه کرد: اولویت اصلى در این رابطه ایجاد ساماندهى و یکپارچه سازى ستاد سمن ها است. نیازمند دقت بیشتر در ستاد سمن ها هستیم و در این راستا جلب مشارکت مردم بسیار مهم است و باید این سه موضوع در دستور کار ستاد سمن ها قرار گیرد.

فراهانی همچنین گفت: شهردارى در ۱۴ سال گذشته محل رزومه سازی جوانان اصولگرا شده بود.

لیست نجومى بگیرهاى دیگرى در راه است!

افشین حبیب‌زاده نیز در جلسه امروز شوراى شهر تهران گفت: اسناد و مدارکى دارد که طبق آن پول و املاک به برخى افراد خاص واگذار شده است.

او یادآور شد: به جهت تعدد موارد و رعایت شان افراد از اعلام اسامى خودارى مى کند؛ اما هرچه سریعتر وارد موضوع مى شود تا علاوه بر عدم ادامه این واگذارى ها املاک و سرمایه ها نیز برگردانده شوند.

محسن هاشمى نیز در این راستا گفت: من حرف حبیب زاده را قبول دارم اما لازم نیست که فعلا در این زمینه سخن بگویم. ایشان اسناد خود را به امینى رییس کمیسیون نظارت تحویل دهد تا بررسى ها صورت گیرد.

رییس شورای شهر تهران همچنین تاکید کرد: از این پس تمامی نامه نگاری ها در شورای شهر تهران از طریق اتوماسیون اداری انجام می شود. صرفه جویی و در دسترس بودن از مهمترین مزایای این اقدام است.

گزارش١٠٠ روزه نجفى به شورا

در ششمین جلسه شورای شهر تهران حسن رسولى گفت: قرار است نجفى گزارشى١٠٠ روزه از وضعیت شهردارى که تحویل گرفته بدهد.

او تاکید کرد: این موضوع با راى اکثریت آرا تصویب شد و برهمین اساس نجفى موظف است گزارشى مستند و دقیق از وضعیت شهرداری تهیه و در اختیار شورا قرار هد.

طرح تراموا تهران بدون مصوبه شورا مطرح شده است

در این جلسه الهام فخاری گفت: در شورا موضوعاتى مطرح مى شود اما براى بررسى به کمیسیون ها ارجاع داده مى شود؛ اگر روند این طور است پس چرا از اول در کمیسیون مطرح نمیشود؟

وی ادامه داد: معاون شهردار از ایجاد تراموا در تهران صحبت کرد اما این طرح مصوبه شورا را ندارد. من در این خصوص به ایشان تذکر مى دهم.

هاشمى در پاسخ به این اظهار نظر گفت: درست است تراموا مصوبه شورای شهر را ندارد پس تذکرتان را مکتوب ارائه دهید تا به اطلاع معاون مذکور برسانیم.

تعطیلات تابستانه شوراى شهر تهران

به گزارش اقتصاد آنلاین، جلسه آتى شوراى‌ شهر تهران دوم مهر برگزار مى شود. بر اساس این گزارش، هفته آینده شوراى شهر تعطیلى تابستانه در پیش دارد و جلسه آتى در دوم مهر برگزار خواهد شد.