۰ نفر

پتروشیمی تبریز به سهامداران خود هم جفا می‌کند؟/عرضه‌هایی که بورس کالا را به مقصد ترکیه دور زد/ ادامه خواب سنگین نهادهای نظارتی

۱۴ آذر ۱۳۹۵، ۱۶:۴۳
کد خبر: 162141
پتروشیمی تبریز به سهامداران خود هم جفا می‌کند؟/عرضه‌هایی که بورس کالا را به مقصد ترکیه دور زد/ ادامه خواب سنگین نهادهای نظارتی

با ابلاغ دستورالعمل 10 بندی تنظیم بازار محصولات پتروشیمی از سوی شورای رقابت در تاریخ 29 شهریور 95 امید تازه ای در صنایع پایین دستی پتروشیمی ایجاد شد تا دیگر دغدغه ای برای تامین مواد اولیه خطوط تولید خود نداشته باشند.براساس این مصوبه کلیه تولیدکنندگان برای فروش داخلی ملزم به عرضه محصولات پتروشیمی خود بورس کالا هستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین این شرکت ها با صادرات محصولات پتروشیمی به بازارهای رقیب تولیدکنندگان ایرانی به قیمت ارزان یا وجود عطش تقاضا در بازار داخل جفایی بزرگ به اقتصاد و تولید کشور و در نهایت اشتغال جوانان ایرانی را رقم زده اند.

وقتی بورس کالا را دور می زنند

مدیران کارخانچات صنایع پایین دستی پتروشیمی بارها از مقامات درخواست کرده اند که مجتمع ها محصولات خود را پس از تامین نیاز داخل صادر کنند.اکنون که قیمت پایه محصولات پتروشیمی براساس قیمت جهانی و نرخ آزاد ارز تامین می شود حتی فروش داخلی برای شرکت ها صرفه بیشتری دارد.

در جدید ترین اقدام ها ، شرکت پتروشیمی تبریز  که با عرضه قطره چکانی محصولات خود در بورس کالا بارها با اعتراض فعالان صنایع پایین دستی پتروشیمی مواجه بوده است، در عملکردی قابل تامل محصول پلی استایرن معمولی و مقاو م خود را در فصل پر مصرف و در ایام اخیر اربعین حسینی با وجود تقاضای بسیار بالای صنایع داخلی به قیمت ارزان تر به کشورهای خارجی صادر کرده است. این شرکت هر کیلو از محصول پلی استایرن مقاوم خود را تا مبلغ 1220 تومان ارزان تر در فصل پر مصرف به کشورهای رقیب تولیدکنندگان ایرانی صادر کرده است.در شرایطی که کشور با بحران رکود و بیکاری دست و پنجه نرم می کند این اقدام پتروشیمی تبریز با چه توجیهی انجام شده است؟

ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ آﻣﺎر ﺻﺎدرات و ﻓﺮوش داﺧﻠﯽ ﭘﺘﺮوﺷﯿﻤﯽ ﺗﺒﺮﯾﺰ نشان می دهد ﮐﻪ ﺣﺠﻢ ﺻﺎدرات پلی استایرن معمولی این شرکت در ﻣﻬﺮﻣﺎه 95 و در آستانه ایام اخیر  اربعین حسینی، 1600 تن بیش از فروش داخلی بوده است.

جایزه پتروشیمی تبریز برای رقیب

بر اساس این گزارش، کشور ترکیه بزرگترین وارد کنندهGPPS  مجتمع پتروشیمی تبریز در مهرماه 95 با حجم 2295 تن بوده و این اقدام در حالی انجام شده است که واحدهای تولیدی این کشور ﺑﺰرﮔﺘﺮﯾﻦ رﻗﯿﺐ ﺗﻮﻟﯿﺪﮐﻨﻨﺪﮔﺎن اﯾﺮانی در ﺑﺎزارﻫﺎی ﺻﺎدراﺗﯽ ﭼﻮن ﻋﺮاق ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ شوند.

در مدت مذکور، میانگین فروش هر کیلوگرم پلی استایرن معمولی به ترکیه 893 تومان یعنی 25 درصد ارزان تر از فروش داخلی بوده و این درحالی است که تولیدکننده ایرانی برای خرید این محصول حتی تا 11 درصد در بورس کالا به رقابت پرداخته اند.

جفای نابخشودنی به تولید و سهامدار

به عبارتی بهتر نرخ فروش این محصول به ترکیه حتی ارزان تر از قیمت پایه تعیین شده توسط دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی بوده است.این درحالی است که قیمت پایه برای عرضه در بورس کالا براساس نرخ های جهانی و ارز آزاد تعیین می شود.

حال این پرسش مطرح می شود که آیا اقدام پتروشیمی تبریز جفایی نابخشودنی به تولید داخلی نیست؟

این خام فروشی در حالی صورت گرفته است که با توجه به تقاضای ثبت شده در بورس کالا این مجتمع حتی با سود بیشتر می توانسته کل محصول خود را در بازار داخلی به فروش برساند.

فرصت سوزی به قیمت خام فروشی به اجنبی

آیا در شرایطی که تولیدکننده داخلی با رکود اقتصادی و نرخ بالای تسهیلات دست و پنجه نرم می کند، اولویت دادن به صادرات و عدم تامین مواد اولیه کارخانجات ایرانی خلاف منویات مقام معظم رهبری نیست؟ این در حالی است که مسئولین ارشد نظام بارها خام فروشی را نکوهش کرده اند.

به گزارش پترون، گردهمایی 20 میلیونی اربعین حسینی بهترین فرصت برای تولیدکننده های ایرانی برای تامین ظروف یک بار مصرف بازار عراق است اما چنین کارشکنی هایی از سویی مجتمع های پتروشیمی داخلی باعث می شود تولیدکنندگان پایین دستی پتروشیمی مجبور به خرید مواد اولیه مورد نیاز از بازار آزاد باشند که این خود سبب می شود قیمت تمام شده محصول بالاتر برود که قابل رقابت با محصولات کشورهای دیگر نیست.

حال این پرسش از مدیران پتروشیمی تبریز وجود دارد که چرا این ارزان فروشی حتی به قیمت کاهش سوددهی این مجتمع سهامی عام و بورسی انجام شده است؟

در حالی که این مجتمع می توانسته است محصول تولیدی خود را به قیمت جهانی و آن هم با نرخ ارز آزاد در بورس کالا به فروش برساند چرا باید به قیمت ارزان تر از GPPS  و  HIPS را صادر کرده است؟

آیا می توان از وجود برخی رانت ها و یا پورسانت های شیرین در معامله های خارجی را در چنین معالمه ای کتمان کرد؟

ایجاد اشتغال در گرو رونق و شکوفایی صنعت و تولید داخلی است اما تحمیل هزینه های این چنینی قدر مسلم کارخانجات بالادستی و پایین دستی را به تعطیلی می کشاند.

 

گزارش پترون

 

گزارش پترون

 

گزارش پترون

 

گزارش پترون

 

گزارش پترون

 

گزارش پترون