۰ نفر

در مراسم افتتاح طرح عناصر نادر خاکی مطرح شد:

تحقق 65درصدی نقشه راه معدن و صنایع معدنی/ سهم 25درصدی معادن و صنایع معدنی در صادرات غیر نفتی کشور

۸ بهمن ۱۳۹۸، ۱۶:۰۱
کد خبر: 413138
تحقق 65درصدی نقشه راه معدن و صنایع معدنی/ سهم 25درصدی معادن و صنایع معدنی در صادرات غیر نفتی کشور

طرح پایلوت فرآوری و استحصال عناصر نادر خاکی و سایر عناصر استراتژیک در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران با حضور رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور و خداداد غریب پور معاون وزیر و رئیس هیات عامل ایمیدرو در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران افتتاح شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، خداداد غریب پور رییس هیات عامل ایمیدرو در مراسم افتتاح پایلوت استحصال عناصر نادر خاکی و سایر عناصر استراتژیک گفت: افتتاح پایلوت  استحصال عناصر نادر خاکی،   توانمندی ما را در مطالعه فنی، بومی سازی دانش فنی مهندسی و ساخت نشان می دهد که انعطاف مجموعه بالا رفته است که تمام مراحل ساخت کوره و اکتشافات توسط مرکز انجام شده است.

وی افزود: در این زمینه، شرکت های بزرگ معدنی و صنایع معدنی سرمایه گذاری می کنند و صنایع مختلف مانند هوافضا و خودرو، مشتری محصولات این صنعت هستند. قیمت هر کیلو گرم عناصر نادر خاکی از  ۵ تا ۶۰ دلار است و در صورت لزوم به ۱۰۰ برابر هم می رسد.

photo_۲۰۲۰-۰۱-۲۹_۱۱-۳۰-۰۹

غریب پور به همکاری مطلوب سازمان انرژی اتمی و مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران با ایمیدرو اشاره کرد و گفت: استراتژی وزیر صنعت، معدن و تجارت این است که واحد‌های صنعتی و معدنی به موضوع فناوری، تحقیقات و علوم بیشتر توجه کنند و از تشویق های آقای رحمانی در این حوزه تشکر می کنم.

وی ضمن اشاره به  فعالیت های عمده ایمیدرو در حوزه اکتشاف،بیان داشت: در زمینه اکتشافات در عمق فعالیت های خوبی توسط شرکت تهیه و تولید در منطقه ایران مرکزی تا عمق ۳ هزار متر انجام شده است. برای نخستین بار در ایمیدرو، با همکاری دانشگاه به دنبال شناسایی متدولوژی اکتشافات در عمق هستیم.

رییس هیات عامل ایمیدرو به کاهش گازهای گلخانه ای نیز اشاره کرد و افزود: با همکاری دانشگاه، تلاش داریم گازهای گلخانه ای را در 44 واحد ایمیدرو کاهش دهیم  که تا سال اینده گزارش این موضوع را خواهیم داد.

وی باطله ها را از مشلات اصلی معادن دانست و گفت: ایمیدرو در استحصال باطله های معدنی  فعالیت های خوبی را شروع کرده است.

استانداردسازی ایمنی معادن(HSE) از دیگر برنامه های ایمیدرو است که باید واکنش سریع در شرایط اضطرار داشته باشد. برای این منظور با ۴ دانشگاه معتبر کشور تهران، علم و صنعت، امیرکبیر و شریف همکاری‌های لازم را برقرار کردیم و هدف ما از این کار، نیاز محور کردن تحقیقات است.

غریب پور به حمایت مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران از ۱۹۴ پایان نامه را در بخش معدن و صنایع معدنی اشاره و اظهار کرد: این حمایت از پایان نامه‌های دانشجویان ادامه دارد. این مرکز جزء ۱۰ مرکز برتر تحقیقاتی کشور است و طرح تحقیقاتی این مرکز در سال گذشته به عنوان بهترین طرح تحقیقاتی برگزیده شد. مرکز در زمینه تربیت تکنسین  در حوزه فرآوری اقدامات خوبی را انجام داده است.در سرب نخلک تکنسین ایمنی و بهداشت ، در یزد تکنسین حفاری و آتشباری آموزش می‌دهد.

وی در پایان به محقق شدن 56 درصد از نقشه راه معدن و صنایع معدنی در سال نخست اشاره داشت و عنوان کرد: سازمان توسعه و نوسازی به عنوان شتاب دهنده ملی قدم برمی‌دارد بدین صورت که ایده های نو و ارزش آفرین را به شرکت های بزرگ مانند مبارکه، چادرملو، گل‌گهر و ... معرفی  می کند تا در آن طرح و ایده سرمایه گذاری کنند.

*سهم 25 درصدی معادن و صنایع معدنی در صادرات غیر نفتی کشور

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاح طرح پایلوت استحصال عناصر نادر خاکی و سایر عناصر استراتژیک در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران گفت: هم اکنون ارزش تولیدات معدنی و صنایع معدنی کشور بالغ بر ۲۲ میلیارد دلار است که در همین راستا بیش از ۱۰ میلیارد دلار صادرات در این حوزه انجام شده است.

photo_۲۰۲۰-۰۱-۲۹_۱۲-۴۲-۱۶

وی ادامه داد: آمار 9 ماهه صادرات غیر نفتی کشور بالغ بر 32 میلیارد دلار است که نشان دهنده سهم 25 درصدی تولیدات معدنی و صنایع معدنی در این حوزه است.

رحمانی تحقق انقلاب معدنی را از محورهای هفت گانه فعالیت وزارت صمت عنوان کرد وبیان داشت: ما به دنبال آن هستیم که معادن و صنایع معدنی به جایگاه واقعی خود برسد چرا که اهمیت این بخش در اقتصاد کشور قابل توجه است.

وزیر صمت افزود: امسال برای اولین بار نقشه راه معدن کشور تهیه شده است و بسیاری از شاخص‌های توسعه ای در این بخش برای اولین بار مورد توجه قرار گرفت که از جمله آن می‌توان به احیای معادن کوچک مقیاس، توسعه اکتشافات، نوسازی معادن و همچنین تکمیل زنجیره تولیدات فلزات اساسی اشاره کرد.

رحمانی خاطرنشان کرد: ایمیدرودر حوزه اکتشافات امسال، به اندازه کل سال‌های فعالیت و تاسیس خود اکتشافات معدنی انجام داده است.

وی تصریح کرد:در 9 ماهه امسال، آمار صادرات مواد خام و مواد اولیه معدنی کاهشی بوده و در عین حال مجموع صادرات صنایع معدنی ما افزایش قابل توجهی داشته است که این نشان دهنده تبدیل مواد معدنی به محصولات فرآوری شده و صادرات آن است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در سال‌های گذشته بیش از ۲۳ میلیون تن صادرات مواد خام آهن از کشور انجام می‌شد که این رقم در سال گذشته به کمتر از ۸ میلیون تومان کاهش یافت که نشان دهنده مصرف مازاد مواد معدنی در واحدهای داخلی و صادرات محصول نهایی است.

رحمانی در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه جذب نخبگان در شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی کشور اشاره کرد وبیان داشت:در این خصوص و در گام اول جذب ۵۰۰ نفر نخبه در دستور کار است و به دنبال آن هستیم که نفرات برتر کنکور، دانشگاه‌ها را در واحدهای صنعتی و معدنی جذب کنیم. مسوولیت این کار به معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارتخانه داده شده تا نیروهای مستعد را شناسایی و به واحدهای صنعتی در کشور معرفی نماید. در قالب طرح تاپ نیز این مهم مورد توجه قرار گرفت و  برنامه جذب سربازان نخبه را نیز در دست اجرا داریم که مجوزهای لازم آن دریافت شده است.

وی در خصوص افتتاح طرح پایلوت استحصال عناصر نادر خاکی و سایر عناصر استراتژیک در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران گفت: این افتخار بزرگی است و دستاورد عظیمی برای کشور ماست که امکان دستیابی به این دانش را در کشور ایجاد کرده ایم.

رحمانی در پایان عنوان کرد: پیش از این، بالغ بر 2 هزار تن واردات مواد معدنی در حوزه عناصر نادرخاکی  به کشور را داشتیم که در صورت تحقق کامل این طرح، در این حوزه به خودکفایی خواهیم رسید و باعث قطع وابستگی خواهد شد.

*محصول نهایی از سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش حاصل می شود

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور در مراسم افتتاح طرح پایلوت استحصال عناصر نادر خاکی و سایر عناصر استراتژیک گفت: زمان آن رسیده که خام فروشی از بین رود که مستلزم رشد و توسعه فناوری است و فناوری زمانی اتفاق می افتد تمام طراح یحهاو ماشین سازی ها در داخل انجام شود.

وی یکی از اصول اساسی پژوهش را این عنوان کرد که تکنولوژی خریدنی نیست و حتما باید آن را یاد گرفت.محصول نهایی حاصل سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش است و دولت فقط می‌تواند نقش حمایتی داشته باشد.

photo_۲۰۲۰-۰۱-۲۹_۱۲-۰۹-۱۲

 سورنا ستاری افزود: جای امیدواری است که طرح پایلوت استحصال عناصر نادر خاکی در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران به نتیجه لازم رسیده است و از این به بعد باید بخش خصوصی پیشقدم شود و با هدایت شرکت های بزرگ معدنی و فولادی برای سرمایه‌گذاری، به توسعه این طرح کمک نماید.عناصر نادر خاکی و استراتژیک دارای ارزش افزوده بسیار بالایی هستند. زمانیکه دانش به کمک مواد اولیه می‌آید، ارزش آن را ارتقاء می‌دهد.

ستاری بیان داشت: خام فروشی هنر نیست و دیگر نباید کشور را با خام فروشی نفت اداره کنیم، آن هم کشوری که دارای نیروی انسانی ماهر و متخصص است و در شاخص‌های عمومی نیروی انسانی رتبه های دوم و سوم دنیا را دارد.

معاون علمی فناوری ریاست جمهوری گفت: شهرک صنعتی کاوش باید به عنوان قطب علمی و فناوری کشور در دستور کار قرار گیرد. استان البرز قطب بیوتکنولوژی کشور است و بزرگ‌ترین واحدهای های صنعتی این حوزه در سطح منطقه و حتی آسیا در این استان مستقر هستند و بیش از 24 نوع داروی بیوتکنولوژی فقط در این استان تولید می‌شود.

سورنا ستاری اضافه کرد: ایمیدرو می تواند قطب توسعه علم و فناوری در حوزه معادن و صنایع معدنی در این منطقه باشد، همچنین این مرکز می‌تواند به عنوان شتاب دهنده، شرکت های دانش بنیان و استارت آپی را مورد حمایت قرار دهد.