۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سویه دلتا عامل افزایش تعداد مبتلایان / نقش واکسیناسیون در کاهش تعداد قربانیان کرونا

۲۳ شهریور ۱۴۰۰، ۱۳:۰۲
کد خبر: 562223
سویه دلتا عامل افزایش تعداد مبتلایان / نقش واکسیناسیون در کاهش تعداد قربانیان کرونا

علی‌رغم واکسیناسیون کامل میلیون‌ها نفر در جهان، همچنان موارد ابتلا به کرونا در اکثر کشورها بسیار بالا است. بر اساس آمار، تعداد موارد ابتلای روزانه به کووید-19 در بسیاری از کشورها به پیک موج‌های قبلی و حتی ابتدایی کرونا در طول همه‌گیری شباهت دارد. کارشناسان، سویه دلتا کرونا را عامل اصلی این وضعیت می‌دانند.

اقتصادآنلاین عاطفه حسینی؛ برخلاف گذشت 18 ماه از بحران جهانی کرونا و همچنین واکسیناسیون گسترده در جهان، نگاهی به داده‌های کووید-19 در ایالات متحده، بریتانیا و سایر کشورهای اروپایی نشان می‌دهد بسیاری از کشورها از نظر موارد ابتلا به کرونا در وضعیت وخیمی هستند که پیش از این نیز در ابتدا همه‌گیری تجربه کردند.

مقایسه میانگین 7 روز اخیر تعداد مبتلایان روزانه به کرونا در مقایسه با میانگین 7 روز پیش از آن، افزایش 4.9 درصدی نشان می‌دهد. بر اساس داده‌های جمع آوری شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC،) در مجموع بیش از 40 میلیون مورد ابتلا به کرونا در ایالات متحده از زمان شروع همه‌گیری ثبت شده است.

نرخ موارد ابتلا در انگلستان نیز همچنان بالاست. تا 6 سپتامبر سال جاری میلادی، میانگین هفت روزه موارد جدید ابتلای روزانه در انگلستان تقریبا 39 هزار مورد بوده است و افزایش تعداد موارد ابتلای روزانه با روندی افزایشی همچنان ادامه دارد. بر اساس گزارش‌های دولت انگلستان، تقریبا 40 هزار مورد جدید در روز چهارشنبه گزارش و حدود 38 هزار مورد در روز پنجشنبه ثبت شده است.

بر اساس اعلام مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های اروپا، در مدت هفت روز تا 5 سپتامبر ۵ میلیون و ۴۰۵ هزار و ۷۷۴ مورد جدید ابتلا به کرونا در مجموع سی کشور اروپایی ثبت شده است. ایرلند، فرانسه، سوئد، پرتغال، یونان و بلغارستان از جمله کشورهای اروپایی هستند که بیشترین تعداد موارد جدید ابتلا به کرونا را در هر 100 هزار نفر از جمعیت خود گزارش دادند.

به گفته پزشکان در حال حاضر تعداد بالای مبتلایان، معلول سرایت‌ پذیری و انتقال پذیری بیشتر و همچینین ایجاد عفونت شدیدتر سویه دلتا نسبت به انواع گونه‌های قبلی ویروس کرونا است. افزایش موارد مبتلایان همراه با پیشرفت برنامه‌های واکسیناسیون در غرب بوده است و اکثر بزرگسالان در ایالات متحده و اروپا اکنون کاملا واکسینه شده‌اند.

بر اساس داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، در ایالات متحده 62.4 درصد از همه افراد بالای 12 سال کاملا واکسینه شده‌اند. همچنین داده‌های (ECDC) نشان می‌دهد که در انگلستان 80.4 درصد از جمعیت بالای 16 سال کاملا واکسینه شده‌اند و در اتحادیه اروپا، 70.4 درصد از بزرگسالان دو دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

اما نکته مهم اینجاست که برخلاف موارد بالای مبتلایان به کرونا، تعداد بستری شدگان در بیمارستان‌ها و قربانیان کرونا بسیار پایین‌تر از روزها و ماه‌های ابتدایی همه‌گیری کرونا است، یعنی زمانی که واکسیناسیونی انجام نشده بود. این آمار ثابت می‌کند واکسن‌های کرونای تزریق شده در غرب به طور چشمگیری احتمال ایجاد عفونت شدید در مبتلایان را کاهش می‌دهد.

با این وجود هیچ یک از واکسن‌های استفاده شده در ایالات متحده و یا اروپا به طور کامل و صد درصدی موثر نیستند. آمارها نشان می‌دهد بعضی از افراد واکسینه شده به کرونا مبتلا و تعداد کمی از آن‌ها بیمار می‌شوند. همچنین بر اساس مطالعات جدید، نوع دلتا اثر واکسن‌های ارائه شده و همچنین ایمنی ناشی از تزریق واکسن در طول زمان را می‌تواند کاهش دهد.

اما علاوه بر سرایت پذیری بالای دلتا، کاهش محدودیت‌ها و آزاد شدن بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی مانند سفر و باز شدن ورزشگاه‌ها و سالن‌های کنسرت و سینما نیز نقش موثری در افزایش تعداد مبتلایان دارند. افرادی که در حال حاضر به کووید-19 مبتلا می‌شوند ترکیبی از افراد واکسینه نشده، نیمه واکسینه شده و همچنین افرادی که دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند، می‌شود. بخش عمده‌ای از مبتلایان جدید را کودکان و نوجوانانی که واکسینه نشده‌اند تشکیل می‌دهند.

این اطلاعات نشان می‌دهد واکسن‌ها تا حدی در جلوگیری از ابتلا به نوع دلتا در افراد موثر هستند، اما در محافظت در برابر بیماری‌های شدید، بستری شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از این ویروس نقش بسیار مهمی دارند. افرادی که کاملا واکسینه شده‌اند در صورت ابتلا به آن فقط علائم خفیفی نشان می‌دهند، اگرچه ممکن است اقلیت کوچکی از جمله افراد مسن و یا افرادی با بیماری‌های زمینه‌ای بیماری شدیدتری تجربه کنند.

این آمار اهمیت گفته‌های کارشناسان بهداشت عمومی را روشن می‌کند. آن‌ها همواره تاکید می‌کنند کووید -19 بیماری است که ما باید به آن عادت کنیم و حداقل در آینده نزدیک نمی‌توان امیدی به ریشه‌کن شدن آن داشت. با گسترش دلتا، حتی بعضی از کشورها از جمله استرالیا که استراتژی موسوم به "صفر کووید" به معنای از بین بردن همه موارد کووید-19 را دنبال می‌کردند، مجبور به تغییر سیاست‌های خود در برابر این بیماری شدند.