۰ نفر

۵علامت که نشانه پرخاشگری شماست!

۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۴:۵۴
کد خبر: 524037
۵علامت که نشانه پرخاشگری شماست!

گاهی لازم است تا بدون آسیب رساندن به خودمان یا دیگران خشم خود را خالی کنیم. چرا که فرو بردن خشم گاها بسیار خطرناک خواهد بود. در واقع خشم و پرخاشگری زمانی دامن شما را می‌گیرد که از دست شما خارج شده و در واقع شما را کنترل کند. این مشکل می‌تواند به سلامت شما و اطرافیان‌تان، رابطه‌تان با دیگران و ... ضربه بزند.

به گزارش اقتصادآنلاین، اولین قدم این است که تشخیص دهید شما فردی پرخاشگر هستید یا خیر. در این مقاله نشانه‌هایی از پرخاشگری را عنوان خواهیم کرد همچنین تلاش می‌کنیم  تا تفاوت‌های بین خشم سالم و ناسالم  را بیان کنیم، تا بتوانید احساسات و عواطف خود را کنترل کنید.

باید دریابید که چه زمان‌هایی و به چه دلایلی  بیشتر عصبانی می‌شوید. پاسخ دادن به سوالات زیر می‌تواند بسیار کمک کننده باشد:

•    بودن در چه مکان هایی و درکنار چه انسان هایی شما را عصبی می‌کند؟

•    کدام موقعیت ها و اتفاقات می‌تواند خشم شما را برانگیخته کنند؟

•    واکنش‌های شما در هنگام عصبانیت چیست؟

•    در هنگام عصبانیت، اطرافیان شما در چه شرایطی خواهند بود؟

خشم سالم

در واقع خشم به موقع با واکنش های منطقی حتی بسیار سازنده و کمک کننده خواهد بود.حتی گاهی شما با خشم سالم از دیگران  محافظت خواهید کرد.

خشم ناسالم

همانقدر که خشم سالم کمک کننده و مثبت خواهد بود،خشم ناسالم آسیب‌زا می باشد. اما اینکه شما زیاد عصبانی می شوید به‌ تنهایی به معنی  پرخاشگر بودن و خشم ناسالم شما نخواهد بود.

همه افراد در موقعیت های مختلف عصبانی خواهند شد. مساله ای که مهم است عکس العمل شما هنگام عصبانیت و شدت آن است.

راه هایی که خشم ناسالم در آن ها آشکار می شود:

•    خشم و غضب شدید و غیرقابل کنترل

•    تهدید و زورگویی

•    ناخشنودی و دلخوری

•    فریبکاری و بازیچه کردن دیگران

•    قضاوت های نا به جا و غلط

•    خشونت پنهان

•    آزار کلامی و جسمی

•    قلدری  و آزار و اذیت

۵ علامت مهم پرخاشگری

۱ - شما مدام در حال بحث و دعوا هستید

همه ی افراد دچار بحث و درگیری می شوند؛ اما این مقوله زمانی خطرناک می شود که شما دائما در حال بحث با همه افراد باشید و هنگام هر صحبت معمولی(حتی با غریبه ها) درگیر بحث های کلامی و حتی فیزیکی می شوید.

اگر شما مانند آهنربا مشاجره و بحث را به سمت خود می کشید  و این موضوع گاهی حتی از کنترلتان نیز خارج می شود ممکن است دچار پرخاشگری باشید.

۲- شما دارای خشم پنهان هستید

معمولا خود افراد نیز از خشم پنهان خود آگاه نیستند.طعنه زدن و کنایه زدن زیاد،ناسازگاری،عدم توانایی تحمل شرایط سخت،می توانند از نشانه های خشونت پنهان باشند.

۳-سرزنش و کنایه

افراد پرخاشگر همواره در حال سرزنش کردن دیگران هستند و یا مدام به دیگران کنایه می زنند.این امر در واقع نشان از عدم توانایی فرد در سازگاری با دیگران دارد. همچنین این افراد به شدت کینه ای هستند و حتی مسایل خیلی کوچک را نمی بخشند.

۴-اطرافیان از شما گریزان اند.

قطعا اگر دچار پرخاشگری باشید، با واکنش های شدید و ناگهانی که از خود نشان می دهید،باعث ترس اطرافیان خود خواهید شد.مردم به خاطر رفتار تند شما از شما دوری می کنند و مضطرب می شوند.

۵-حتی خودتان نیز از رفتار خود نگران و هراسانید!

اگر همچین احساسی درباره خود دارید باید بدانید که نیاز به مشاوره و درمان دارید.البته نکته مثبت این است که شما از مشکل خود آگاهی دارید و در تشخیص آن موفق بوده اید.

یادداشت پایانی

اگر با مطالعه این مقاله،نشانه هایی از پرخاشگری را در خود یافته‌اید،حتما از روانپزشک کمک بخواهید. خجالت زده نباشید و هرچه سریعتر به دنبال راهی برای درمان باشید.

تلاش کنید شادتر، سالم تر و پربارتر زندگی کنید.