۰ نفر

نشانه‌های اختلال اضطرابی کدامند؟

۱۹ فروردین ۱۴۰۰، ۰:۴۵
کد خبر: 518771
نشانه‌های اختلال اضطرابی کدامند؟

این روز‌ها بسیاری از افراد درگیر افسردگی و اضطراب روزمره‌اند. در بسیاری از موارد، افراد مضطرب احساس انزوا می‌کنند، چون هیچ یک از اطرافیان درک درستی از شرایط آنان ندارند. اگرچه برای تشخیص دقیق و درمان اصولی اضطراب مراجعه به روان درمانگر الزامی است، اما نقش اطرافیان نیز، در بهبود وضعیت فرد مضطرب بسیار مهم است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از انتخاب، تشخیص این که یک فرد با اضطراب دست و پنجه نرم می‌کند در بسیاری از موارد تقریبا ناممکن به نظر می‌رسد. در برخی موارد، علایم اضطراب به عنوان تیپ شخصیتی فرد در نظر گرفته می‌شوند و اطرافیان نیز با فرد مضطرب همدلی نشان نمی‌دهند.

غلبه بر اضطراب نیز چندان ساده نیست و در موارد شدید، مراجعه به رواندرمانگر الزامی است. اختلال اضطراب یک اصطلاح است که شامل اختلال اضطراب عمومی (حالتی که بیشتر اوقات افراد مبتلا به اضطراب متحمل می‌شوند)، اختلالات وحشت، وسواس، فوبیا و هراس‌ها می‌شود. اما اضطراب چه علایمی در افراد ایجاد می‌کند؟

مرز‌های همدردی

بسیاری از افراد مضطرب، نمی‌توانند اختلال اضطراب  خود را  تشخیص دهند یا حتی درباره احساسات منفی خود به راحتی صحبت کنند، آن‌ها مرز‌های محکم همدردی ایجاد کرده اند یعنی نمی‌توانند به راحتی این مرز‌ها را شکسته و با دیگران وارد همدردی شوند.

درد قفسه سینه

در برخی از حالات اضطراب، بدن مملو از آدرنالین و هورمون‌ها است، که تحریک کننده آن چیزی است که به عنوان پاسخ "جنگ یا گریز" یا "پاسخ استرس حاد" شناخته می‌شود، که از نظر جسمی در قفسه سینه احساس می‌شود.

تپش قلب تند و سریع

حالت اضطرابی، بدن را در حالت آماده باش نگه می‌دارد (حتی بدون حضور یک تهدید بیرونی و خطرناک)، و در نتیجه قلب با سرعت بیشتری شروع به تپش می‌کند، زیرا بدن سعی می‌کند تا حد ممکن اکسیژن را به اندام‌های خود بدهد.

قادر به ایجاد آرامش در حرکات بدنی خود نیستند

تنش مداوم و اضطرابی می‌تواند روی تمام قسمت‌های بدن تأثیر بگذارد و ممکن است با ضربه زدن مکرر انگشتان پا روی زمین، تکان دادن زانو، گام زدن بی هدف و مواردی مشابه، آشکار شود.

حساسیت بیش از حد به محرک‌ها

واکنش شدید به محرک‌هایی مانند صدا، دما، نور‌های شدید، لباس‌های تنگ و موارد مشابه نیز با اختلال اضطراب عمومی ارتباط دارد. اگر شما فردی تکانی هستید و  به راحتی متزلزل می‌شوید، این حالت می‌تواند نشانه اضطراب باشد.

آن‌ها به تمام جزییات نیاز دارند

البته که برخی از افراد به جزییات علاقه زیادی دارند، اما در برخی دیگر از افراد این اختلال اضطرابی است که باعث می‌شود به جزییات توجه بیش از حد نشان داده شود. برای شخصی که دارای اختلال اضطراب است، اطلاع داشتن هرچه بیشتر از جزییات و در اسرع وقت، به دفاع در برابر افکار اضطراب آور کمک می‌کند.

بی توجهی به دلایل منطقی

شاید اطرافیان سعی کنند در مورد بعید بودن یکی از افکار ناراحت کننده افراد مضطرب با آن‌ها بحث کنند، اما به نظر نمی‌رسد این تلاش‌ها روی افراد مضطرب تاثیر چندانی نخواهد داشت.

مشکل خواب

اگر کسی دچار اضطراب شود، در حالت آماده باش قرار می‌گیرد، این عکس چیزی است که بدن او برای خوابیدن نیاز دارد. آن‌ها همچنین نمی‌توانند جلوی افکار فاجعه بار را بگیرند و بنابراین نمی‌توانند آرام باشند.

تحریک پذیری

همه ما گهگاه به چیز کوچکی ضربه می‌زنیم یا حتی داد و فریاد می‌کنیم، اما تحریک پذیری مکرر  و حتی عصبانیت یا پرخاشگری، ممکن است با اختلالات اضطرابی در ارتباط باشد.

اجتناب از موقعیت‌های چالشی

طبق اصول روانشناسی امروز، "کنار آمدن با موقعیت اجتنابی"، بسیار مهم است، همه ما در شرایط مختلفی قرار می‌گیریم که چالشی و دشوارتر، اما باید با شرایط کنار بیاییم، با این وجود، افراد مضطرب تمامی موقعیت‌های اجتنابی را نادیده می‌گیرد و سعی دارند وارد هیچ چالشی نشوند.

مشکلات با برنامه ریزی

تمایل فرد مضطرب به کنترل بیش از حد محیط خود است، اما فقط با اجتناب کامل از آن. حتی گاهی اوقات فقط فکر کردن به یک برنامه منظم نیز می‌تواند باعث اضطراب شود، به خصوص اگر شامل شکستن  روال زندگی راحت آن‌ها باشد.

لغو برنامه‌ها در لحظه آخر

لغو برنامه‌ها می‌تواند نوع دیگری از اجتناب باشد، درواقع اضطراب بیش از حد می‌تواند باعث شود افراد تمایلی به حضور در مراکز شلوغ، نا آشنا و ... نداشته باشند و در نتیجه در لحظات آخر برنامه‌ها را لغو کنند.