۰ نفر

با رای نمایندگان؛

وزیر علوم در یک روز دو کارت زرد از مجلس گرفت

۴ خرداد ۱۴۰۰، ۸:۲۳
کد خبر: 530633
وزیر علوم در یک روز دو کارت زرد از مجلس گرفت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی توضیحات منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری به سوال نماینده بوئین زهرا را قانع کننده ندانستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، در نشست علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی سؤال ملی «روح الله عباسپور» نماینده بوئین زهرا و آوج از «منصور غلامی» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دستور قرار گرفت و نمایندگان از پاسخ وزیر علوم قانع نشدند.

 «احمد حسین فلاحی» سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با تشریح گزارش کمیسیون درباره این سوال گفت: در اجرای ماده (۲۰۷) آیین‌نامه داخلی مجل و در جلسه رسمی ۲۴ آذر ماه ۱۳۹۹  ‌کمیسیون که با حضور ۱۶ نفر از نمایندگان عضو برگزار شد.در این جلسه نماینده سؤال‌کننده از پاسخ های وزیر قانع نشد و کمیسیون قلمرو سؤال را ملی تشخیص داده و مستند به بند (۳) ماده (۲۰۷) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، گزارش سؤال جهت اعلام وصول به جلسه علنی ارسال شد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات و فناوری مجلس ادامه داد: در این سوال مطرح شده که چرا مواد ۶۴ و ۶۵ و ۶۶ قانون برنامه ششم توسعه مربوط به وزارت علوم اجرایی نشده است؟ چرا به بهانه اجرای طرح آمایش سرزمین، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی واقع در غیر از مراکز استان‌ها، تضعیف و ناکارامد شده است به طوری که موجب کاهش دانشجو و افت فعالیت‌های علمی و تحصیلی شده است؟ دلیل انتصاب و استخدام برخی از افراد مساله‌دار و با سابقه فتنه۸۸ در دانشگاه‌ها چیست؟

«روح الله عباس پور» نماینده سوال کننده در این باره گفت: ساماندهی دانشگاه‌ها وظیفه وزیر علوم بوده ولی این وزارتخانه نابودی دانشگاه‌ها در شهرستان‌ها رادر پیش گرفت و آنها را مقابل دانشگاه‌های بزرگ قربانی کرد و به هیچکدام از بخش‌های ماده ۶۴، ۶۵ و ۶۶ قانون برنامه ششم توسعه عمل نکرد.

نماینده مردم بوئین زهرا افزود: در ماده ۲۸ ششم توسعه تبصره بند الف تاکید شده است که ادغام دانشگاه‌ها و موسسات باید با تصویب مجلس انجام شود ولی وزیر علوم چه زمانی این ادغام و انحلال دانشگاه‌ها را با نظر مجلس  انجام داده است؟

وی با اشاره به دعوت از معاون وزیر به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عنوان کرد: به رغم تاکید مجلس برای عدم انحلال دانشگاه‌ها، اما وزارت‌خانه نسبت به انحلال و تضعیف آنها تاکید داشت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن اضافه کرد: اگر وزارتخانه دنبال ارتقاء کیفیت است، چرا دانشگاه‌هایی با ۳ تا ۴ هزار دانشجو را ادغام کرده است.  در بعضی از دانشگاه‌ها بیش از ۸ رشته تحصیلی ادغام شده است و خوابگاه‌های دانشگاه را تعطیل کرده است.

عباس پور با اشاره به تحصیل ۲۰ هزار دانشجو در دانشگاه بوئین زهرا، عنوان کرد: این دانشگاه ۲۰ هزار متر زمین دارد که مردم این زمین‌ها را اهدا کردند ولی وزیر علوم سند این زمین‌ها را به نام وزارت علوم ثبت کرده است.

وی درباره میزان آموزش‌های مهارتی در دانشگاه‌ها نیز بیان کرد: وزیر علوم که باید نسبت به توسعه آموزش‌های مهارتی اقدام و نسبت به اصلاح ساختار و افزایش منابع و تجهیزات، ارتقاء دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای تلاش کند، اما اقدامی از طرف وزارت علوم انجام نشده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه حدود ۴۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها بیکار هستند، گفت: وزارت علوم به جای ارتقای مهارت آموزی در تضعیف دانشگاه‌ها اقدام کرده است و واحدهای دانشگاهی و پژوهشی از کیفیت لازم برخوردار نیستند.

 نمایندگان پس از استماع توضیحات وزیر علوم، این توضیحات را قانع کننده ندانستند.

امروز همچنین  «سید مصطفی آقامیرسلیم» نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس از وزیر علوم در دستور کار قرار گرفت.

مصطفی میرسلیم نماینده مردم تهران این سوال را طرح کرد که بر اساس سرمایه عظیم علمی متشکل از ۸۰ هزار عضو هیات علمی و بیش از سه و نیم میلیون دانشجو، چگونه برای ارایه پیشنهاد چاره جویی مشکلات کشور استفاده شده و چه دستاورد ملموسی برای جامعه داشته است؟

وی در توضیح سوال خود گفت: تعداد فارغ التحصیلانی که جذب فضای کسب و کار شده و به کشور  کمک می کنند، با میزان آن پیش از انقلاب قابل مقایسه نیست و بیشتر فارغ التحصیلان در این دوران بیکار هستند. برای اینکه کشور ما مقابل همه عنادها سرپا نگه داشته شود، از مجموع افرادی که در دانشگاه‌های ما فارغ التحصیل شدند،  چند درصد رشته تحصیلی خود را رها کرده یا به مشاغل آزاد روی آوردند که درصد آن یک یا دو درصد نیست بلکه ۳۰ تا ۴۰ درصد است که این نشانه شکست وزارت علوم است.

نماینده مردم تهران افزود: دانشجویان ما باید پیش از فارغ التحصیلی بدانند بعد از اتمام تحصیل، در چه بخشی فعال خواهند شد ولی بیشتر فارغ التحصیلان به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند. همچنین کوهی از تجهیزات و وسایل در دانشگاه‌ها نیاز به ارتقاء دارد.

میرسلیم تاکید کرد: وزارت علوم برای استفاده درست از انرژی، محیط زیست، آب و ... در دانشگاه‌ها و اثر آن بر کشور چه کار مهمی انجام داده است و  مشخص است که روش استفاده از علم و فناوری در دانشگاه ها به درستی اجرانشده است. همچنین حدود ۸۰تا ۹۰درصد آب در کشاورزی از بین می‌رود واین چه علمی است که توانایی بهبود مشکلات کشور را ندارد.

وی درباره همکاری دانشگاه با بخش صنعت کشور نیز گفت: اغلب اساتید برای فرصت مطالعاتی به کشورهای بیگانه مراجعه می‌کردند ولی هنوز از این فرصت های مطالعاتی برای بهبود شرایط و مشکلات علمی کشور استفاده نشده است. همچنین چند درصد از مقالات چاپ شده در مجلات خارجی به حل مشکلات داخلی کشور کمک کرده است؟

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس افزود: برای ارتقای علمی بایدبرای به کار گرفتن درست دانشجویان و پایان نامه‌ها اقدام کرد ولی آیا پایان نامه‌ها در حل مشکلات کشور کمک کرده است.

میرسلیم با اشاره به اینکه اگر روش علمی درستی در وزارت علوم به کار گرفته شده بود، امروز نیاز به فروش نفت و انتظار برای دریافت منابع مالی آن وجود نداشت، گفت: این نشان دهنده سقوط فرهنگی و علمی دانشگاه‌ها است و وزارت علوم چه میزان در حل مشکلات کشور کمک کننده بوده است؟

وی افزود: اینکه وزارت علوم چه محصولاتی را در اختیار عامه مردم قرار داده است، بسیار مهم است و  هنوز مردم ما به دنبال استفاده از محصولات خارجی هستیم و بیشتر وقت وزارت علوم به جای بهبود وضعیت دانشگاه‌ها، صرف اداره خود وزارتخانه بوده است.

در ادامه پاسخ وزیر به رای گذاشته شده و نمایندگان با ۷۵ رای موافق سخنان وزیر، ۱۲۷ رای مخالف پاسخ منصور غلامی و ۱۴ رای ممتنع از ۲۴۹ نماینده حاضر اعلام کردند که از پاسخ وزیر قانع نشدند.