۰ نفر

حجت اله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس؛

عدم انتخاب وزیر صمت در نوسان قیمت‌ها و آشفتگی بازارها اثرگذار است/ لایحه ساماندهی بازار خودرو به‌زودی راهی صحن می‌شود

۱۷ شهریور ۱۳۹۹، ۸:۳۶
کد خبر: 465131
عدم انتخاب وزیر صمت در نوسان قیمت‌ها و آشفتگی بازارها اثرگذار است/ لایحه ساماندهی بازار خودرو به‌زودی راهی صحن می‌شود

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم با گلایه از دولت بدلیل عدم معرفی وزیر پیشنهادی صمت، بخشی از مشکلات برآمده از رشد افسارگسیخته قیمت ها در بازار را ناشی از مشخص نبودن متولی رسمی صنعت و بازرگانی کشور و متعاقب آن، عدم نظارت کافی بر روند کلی قیمت ها ارزیابی می کند و از دولت می خواهد تا هرچه سریعتر نسبت به معرفی وزیر صمت اقدام کند.

اقتصادآنلاین- مهدی بیک؛ حجت اله فیروزی با اشاره به وسعت و گستردگی موضوعات مرتبط با وزارت صمت می گوید: مجلس نسبت به تعلل دولت در معرفی وزیر صمت، حقیقتا گلایه های جدی دارد. در شرایطی که مردم با تورم روزانه و قیمت های فزاینده روبه رو هستند؛ اینکه مهمترین ساختار اجرایی مرتبط با تولید و بازرگانی کشورمان، هنوز متولی رسمی خود را نشناخته و بصورت سرپرست اداره  می شود، قابل قبول نیست. فراموش نکنید، کل حوزه صنایع، کل حوزه معادن؛مجموعه  بازرگانی داخلی و خارجی، تنظیم بازارها، اصناف و...از جمله حوزه های هستند که ماموریت هایشان در دل فعالیت های وزارت صمت قرار داده شده، ولی متاسفانه علی رغم این اهمیت، شاهد هستیم که وزیر معرفی نشده است، زمانی هم که معرفی می شود، رئیس دولت حاضر نیست از وزیرش دفاع کند.

نماینده مردم فسا در مجلس یازدهم  در ادامه افزود: با توجه به حساسیت های فعالیت های وزارت صمت و ماموریت هایی که این وزارتخانه  مستقیما در تولید، صادرات و واردات کالا، تنظیم قیمت ها و... دارد، ضرورت دارد که هرچه سریعتر نسبت به انتخاب وزیر این وزارتخانه اقدام شود تا امور وزارتخانه و نظارت های ضروری در بازارها روند عادی بخود بگیرد. در نوبت قبل هم، دولت در روز آخر مهلت قانونی خود، وزیری را معرفی کرد و متعاقب رای عدم اعتماد نمایندگان، دولتی ها  ناچار شدند حکم حکومتی بگیرند تا امور جاری وزارتخانه رتق و فتق شود.  طبیعی است که با یک چنین سازوکار غیرسازمان یافته ای، وضعیت بازارها و قیمت ها اینگونه دچار نوسان و آشفتگی شود، چون راس هرم تصمیم سازی در وزارتخانه هنوز مشخص نیست.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن در بخش دیگر از اظهاراتش در خصوص برنامه مجلس برای حمایت از شرکت های دانش بنیان گفت: در کمیسیون صنایع و معادن مجلس  یک طرح دوفوریتی در خصوص حمایت از دانش بنیان ها در حال بررسی است که می تواند تحولات مهمی در تولیدات دانش بنیان ها ایجاد کند.کلیات این طرح  در کمیسیون صنایع و معادن به تصویب رسیده اما جزئیات آن هنوز در دست بررسی نمایندگان قرار دارد تا بعد از چکش کاری نهایی راهی صحن شود.

او در ادامه افزود: همانطور که حتما مستحضرید، دانش بنیان ها، شرکت های نوپایی هستند که هنوز مثل شرکت های بزرگ، گریدهای بالا و رتبه های برتر ندارند که بتوانند در مناقصات وسایر فعالیت های اقتصادی و عمرانی شرکت کنند، یا توان مالی بالایی ندارند که بتوانند هزینه های اولیه پروژه و طرح ها را تامین کنند. یا از تضامین کافی برای شرکت در مناقصه یا پیش پرداخت ها و... برخوردار نیستند. از سوی دیگر این افراد، توانمندی های منحصر بفردی دارند که در بسیاری از حوزه ها که دیگران قادر به فعالیت نیستند، توانمندی  دارند؛ بخصوص توانایی هایی که گروهی از این شرکت ها در حوزه ساخت برخی اقلام  و قطعاتی که در صنایع پیشرفته و های تکنولوژی کاربرد دارد یا توانایی هایی که برخی از این شرکت ها در حوزه تامین قطعات مورد نیاز پتروشیمی ها و...دارند، بسیار کلیدی است.

نماینده مردم فسا در مجلس یازدهم در ادامه این گفتگو خاطرنشان کرد: این افراد و شرکت های دانش بنیان که اغلب صاحبان آنها را جوانان تشکیل می دهند، معمولا در کاریابی مشکل دارند چرا که ساختار قانونی در کشور ما بگونه ای است که تنها برخی شرکت ها که رتبه و گرید بالایی دارند می توانند در پروژه ها و مناقصه ها و...شرکت کنند. از سوی دیگر هم شرکت های دولتی باید حتما پروژه های خود را از طریق مناقصات واگذار کنند و چون شرکت های دانش بنیان علی رغم توانمندی های خود رتبه های مورد نظر را ندارند و از اجرای پروژه های مهم عمرانی باز می مانند. در این طرح پیش بینی شده تا حمایت های لازم از شرکت های دانش بنیان در حوزه شرکت در مناقصات، در حوزه کارپذیری، در حوزه تضامین، در حوزه تسهیلات بانکی؛ بیمه ، مالیات و...انجام شود.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادل مجلس در پاسخ به این پرسش که طرح مجلس برای بازار خودرو در چه مرحله ای قرار دارد، گفت: بررسی های طرح ساماندهی بازار خودرو بپایان رسیده و امروز (دوشنبه) چکش کاری نهایی آن در کمیسیون صنایع و معادن انجام می شود تا در مرحله بعد راهی صحن برای تصمیم گیری نهایی نمایندگان شود. در جریان بررسی این طرح تلاش شده تا زنجیره کلی صنعت خودرو از تامین مواد اولیه، قطعه سازی، طراحی ها، استفاده از روش های فناورانه و...مورد بررسی قرار بگیرد. برای نیل به این منظور با فعالان هر بخش بصورت جداگانه مذاکره، بحث و تبادل نظرشده تا پس از گردآوری اطلاعات لازم، بهترین تصمیم ممکن در این زمینه با جامعیت کافی اتخاذ شود. بزودی اطلاعات تکمیلی در خصوص این طرح اطلاع رسانی خواهد شد.