۰ نفر

یک گام تا تعیین رییس و هیات رئیسه مجلس

۶ خرداد ۱۳۹۹، ۲۱:۵۳
کد خبر: 441970
یک گام تا تعیین رییس و هیات رئیسه مجلس

آخرین تحرکات و آرایش سیاسی نمایندگان منتخب به فاصله یک روز تا آغاز رسمی مجلس، گمانه زنی‌ها درباره انتخاب رییس، هیات رییسه، فراکسیون‌ها و کمیسیون‌ها را شفاف‌تر کرده و به نظر می‌رسد گام نهایی تعیین تکلیف این کرسی‌ها در بهارستان برداشته شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، مراسم افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه هفتم خرداد۱۳۹۹، پس از تشکیل هیات رییسه سنی مجلس به ریاست حجت الاسلام «سیدرضا تقوی» با پیام مقام معظم رهبری آغاز خواهد شد. منتخبان مجلس یازدهم به منظور هماهنگی های بیشتر جلساتی را برگزار کردند. سالن اجتماعات مسجد امام صادق(ع) تهران صبح روز سه‌شنبه میزبان جلسه هم‌اندیشی منتخبان مجلس تراز انقلاب اسلامی بود و همزمان مجموعه شهدای سرچشمه هم پذیرای بخش دیگری از منتخبان مردم در مجلس یازدهم بود.

سخنران مهم و دعوت کننده اصلی جلسه نخست «حمیدرضا حاجی بابایی» یکی از نامزدهای ریاست مجلس به همراه داوطلبان هیات رییسه بود. سخنران جلسه دوم هم «محمدباقر قالیباف» منتخب مردم تهران و شانس نخست ریاست مجلس. برگزارکنندگان هر دو جلسه هدف از آن را تشریح اهداف و تشریک برنامه های نمایندگان برای پیشبرد امور مجلس اعلام کردند. جلسات اشاره شده تا حدودی مواضع نمایندگان به ویژه کاندیداهای ریاست و هیات رییسه را مشخص کرد تا کار برای انتخاب آن ها در جلسات رسمی فردا آسان تر دنبال شود.

در نشست های هم افزایی و تراز انقلاب چه گفته شد؟

نشست هم‌اندیشی «مجلس تراز انقلاب اسلامی» به ریاست حاجی بابایی و با حضور ۴۸ نفر از منتخبان برگزار شد. در این نشست «علی نیکزاد» منتخب مجلس یازدهم با بیان اینکه برای قدرت و حضور در هیات رییسه نیامده‌ام، گفت: «تکلیف انقلابی همه این بود که یکی شویم، بر همین اساس نامزد نایب رئیسی مجلس شدم. این استمزاج را درست نمی‌دانم اما آن را پذیرفتم، ما با حضور آقای حاجی بابایی در یک کشتی هستیم، مردم با کسی عقد اخوت نبسته‌اند اگر درست عمل نکنیم واکنش منفی نشان می‌دهند.»

حاجی بابایی منتخب مردم همدان در مجلس و کاندیدای ریاست مجلس، با اشاره به اینکه نباید دچار شتابزدگی و عجله نشویم؛ گفت: «شتابزدگی‌ها این شائبه را در ذهن‌ها ایجاد نکند که ما داریم به سرعت چیزهایی را رقم می زنیم که چشممان را باز کنیم ببینیم اتفاقاتی افتاده است.» «سیدرضا تقوی» منتخب مجلس یازدهم هم در اظهاراتی گفت: اگر مجلس خجالت بکشد که شعار «نصر من الله و فتح‌ القریب» و «الله اکبر» را سر دهد و یا دستش برای نوشتن بلرزد این مجلس در تراز انقلاب نیست.» «شمس الدین حسینی» دیگر نماینده مجلس یازدهم در این نشست با بیان اینکه طرح بحث ریاست و هیات رییسه را با هدف خدمت دنبال کردم و مسیرم وحدت است، گفت: «در مسیر وحدت باید اصول را مبنا قرار داد وگرنه در یک فرد از پیش تعیین شده، وحدتی پایدار نخواهد بود.

همزمان با نشست مجلس تراز انقلاب، نشست دیگری در مجموعه فرهنگی سرچشمه تهران با عنوان «هم‌افزایی برای تشکیل مجلس قوی، کارآمد و انقلابی» و با حضور ۱۶۷ نفر از منتخبان مجلس یازدهم و سخنرانی قالیباف، «علیرضا زاکانی» و حجت‌الاسلام «محمدرضا میرتاج‌الدینی» برگزار شد.

 قالیباف در این نشست گفت: «نمایندگان باید در همه امور به ویژه در اموری که برای مردم تصمیم می‌گیرند، کاملاً شفاف عمل کنند و قطعاً این مساله در مجلس یازدهم مورد توجه قرار می‌گیرد و باید فرآیندهای کارآمدسازی و هوشمندسازی در همه تصمیمات مجلس نمایان باشد. ارتقای کیفیت نظارت و قانونگذاری از جمله اولویت‌هایی است که در مجلس یازدهم و در جهت ایجاد تحول در مجلس مورد توجه قرار می‌گیرد.»

گمانه زنی ها درباره نشست های دقیقه نود

برگزاری نشست هم اندیشی با هر عنوان آخرین تلاش های نمایندگان منتخب مردم برای آشنایی با تفکرات و دیدگاه های یکدیگر پیش از شروع جلسات رسمی مجلس است. در کنار این مهم اما می توان گمانه های دیگری هم درباره اهداف این نشست مطرح کرد. به ویژه زمانی که دو نشست به همت دو کاندیدای ریاست مجلس برگزار شده باشد. برخی تحلیل های رسانه ای به استناد میزان استقبال شرکت کنندگان در هر نشست، این گمانه را مطرح کردند که حاضران در نشست هریک از نامزدهای ریاست، طرفداران وی در انتخابات روزهای آینده خواهند بود. با استناد به این تحلیل و تصاویر منتشر شده از دو نشست که استقبال بیشتر از جلسه دوم با محوریت قالیباف را نشان می دهد؛ میتوان حدس زد شانس  کدام نامزد برای کسب کرسی ریاست بیشتر است.

واکنش سومین نامزد ریاست مجلس هم به این دو نشست جالب توجه بود؛ «مصطفی میرسلیم» در توییتر نوشت: «همکاران گرامی و نمایندگان محترم، حضور درجمع شما عزیزان برای اینجانب افتخاری است، ولی به دلیل اعتقاد به تقویت وحدت نمایندگان و پرهیز از افتراق، مناسب می دانم که همه بزرگواران درجلسه فراکسیون اکثریت شرکت نمایند وسخنان عزیزان به بحث و گفتگو گذاشته و از برگزاری جلسات جداگانه پرهیز شود.»

حامیان نامزدهای ریاست مجلس چه گفتند؟

با مشخص شدن گزینه های اصلی ریاست مجلس، اظهارنظرها در حمایت از آن ها هم بیشتر شده است و منتخبان مجلس و شخصیت های سیاسی درباره دلیل حمایت خود موضوعاتی را مطرح می کنند.

«سیداحسان خاندوزی»، منتخب مردم تهران در حمایت از قالیباف گفته است: «تراز قالیباف از رقبای محترم، کاملا متمایز و رویکردهایش (مردمی سازی، شفاف، کارآمد، هوشمند) درست است. در این مدت وقت خوبی برای تیم اقتصاد گذاشته اند که امیدوارم نتایجش در مجلس هویدا شود.»   «جواد کریمی قدوسی» نماینده مجلس دهم دلیل حمایت از شهردار اسبق تهران را اینگونه بیان می کند: «چرا قالیباف برای ریاست مجلس یازدهم!؟ او جوهر بسیج کردن نمایندگان و توان جریان سازی انقلابی برای ایجاد تحول در کشور و نشان دادن تفاوت این مجلس در جهت تغییر در فضای عمومی زندگی ملت را دارد.»

طرفداران حاجی بابایی هم معتقدند او به دلیل سابقه نمایندگی مجلس به امور این قوه آشناتر است. شمس الدین حسینی هم ضمن تاکید بر اینکه حاج بابایی از کاندیداتوری ریاست مجلس کنار نخواهد کشید گفته است: «جمع‌بندی این بود که در خدمت آقای حاجی‌بابایی باشیم و بنا به اینکه ایشان با ساز و کار مجلس آشنایی بیشتری دارند قرار شد آقای حاجی بابایی در این جایگاه قرار بگیرد که من همینجا به ایشان تبریک می گویم.» نیکزاد هم با اعلام اینکه با حاجی بابایی در یک کشتی هستیم از نامزدی او حمایت کرده است. در این بین البته رویکرد نمایندگان مستقل و اصلاح طلب هم ممکن است نقشی مهم در معادلات درونی مجلس داشته باشد. البته هنوز تعداد نمایندگان اصلاح طلب و مستقل هنوز به طور دقیق مشخص نیست ولی انتظار می رود این جریان سیاسی هم فردا و در روزهای آتی وزن خود را در این خصوص نشان دهد. در همین زمینه حجت الاسلام ناصر قوامی از فعالان سیاسی اصلاح طلب هم گفته است: «به نظر من اگر مستقلان و اصلاح طلبان مجلس قدری عاقلانه فکر کنند و در جهت منافع مجلس عمل کنند، به حاجی بابایی رای می‌دهند.»

گرچه اظهارات درباره میرسلیم به عنوان نامزد دیگر ریاست مجلس در فضای رسانه ای چندان زیاد نیست اما نمی توان حمایت اصولگرایان سنتی از او را نادیده گرفت. واقعیت آن است که سه طیف اصلی اصولگرا در مجلس یازدهم یعنی پایداری ها- بهاریون، نواصولگرایان و سنتی ها در پی افزایش سبد حمایت های خود هستند و باید دید در نهایت کدامیک از این سه گروه می توانند اکثریت هیات رییسه مجلس و ریاست را به دست آورند.