۰ نفر

ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

۵ بهمن ۱۳۹۹، ۱۲:۱۸
کد خبر: 500409
ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

این روزها، اصطلاحات و مفاهیم مرتبط با ارز دیجیتال بر سر زبان‌ها افتاده است. به واسطه جهش خیره کننده بیت کوین و افزایش تقاضا بسیاری به بازار خرید و فروش رمزارزهای دیجیتالی روی آورده‌اند. برای بسیاری از ما بازار رمزارزها و مفاهیم دنیای بلاکچین تازه است. در این مقاله نگاهی به مفهوم ارز دیجیتال داریم. می‌خواهیم با بیانی ساده به سوال «ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟» با چند مثال ساده پاسخ دهیم و در انتها بهترین صرافی ارز دیجیتال را به شما معرفی کنیم.

برای آینده آماده‌اید؟ بلاکچین آمده تا دنیا را تغییر دهد

بشر همیشه به دنبال ساده‌تر کردن کارهای خود بوده و سعی کرده با ساخت فناوری‌های جدید، دنیای بهتری بسازد. هر فناوری بخشی از مشکلات پیشین را حل کرده و البته مشکلات جدیدتری هم به وجود آورده است. بلاکچین یک فناوری است که آینده را تغییر می‌دهد. تغییری که همین حالا هم می‌توان آن را در بیت کوین، قراردادهای غیرمتمرکز و صرافی‌های ارز دیجیتال مشاهده کرد. بلاکچین یک سیستم غیرمتمرکز است که همه اعضای شبکه به اطلاعات آن دسترسی دارند و امکان تقلب در بلاکچین تقریبا صفر است.

یک مثال برای درک بلاکچین؛ خداحافظی با مفهوم سنتی بانکداری

یک بانک معمولی را در نظر بگیرید. شما برای دریافت و انتقال پول از بانک استفاده می‌کنید. می‌توانید از طریق حساب خود پول را جا به جا کنید، وام بگیرید و سرمایه گذاری کنید. حالا اگر بتوانید بدون واسطه تمام این کارها را با امنیت بیشتر و شفافیت کامل انجام دهید، اوضاع عالی می‌شود. بلاکچین همین امکان را فراهم کرده است. اعضای شبکه بلاکچین و کسانی که از ارزهای دیجیتالی استفاده می‌کنند، بدون هیچ واسطه و شخص سومی می‌توانند تبادلات مالی را انجام دهند.

ارز دیجیتال چیست؟ یک سفر کوتاه به آینده

در آینده نیازی نیست که پول کاغذی با خود حمل کنید یا پول خود را در بانک نگهداری کنید. ارزهای دیجیتال همه چیز را تغییر می‌دهند. رمزارزهای دیجیتالی بر بستر فناوری بلاکچین و علم رمزنگاری طراحی شده‌اند. این رمزارزها در اختیار هیچ کس نیستند و کسی نمی‌تواند در آن تقلبی کند. در حقیقت بلاکچین این رمزارزها را شفاف، غیرمتمرکز و نفوذناپذیر کرده است.

رمزارزهای دیجیتالی را می‌توان به سادگی و بدون دخالت شخص سومی بین افراد منتقل کرد. همچنین افراد با استفاده از کیف پول‌های دیجیتالی به راحتی می‌توانند بدون هیچ هزینه‌ای از رمزارزهای خود نگهداری کنند. برخی از این ارزها از طریق ساز و کار استخراج یا ماینینگ به وجود می‌آیند.

 اگر قبلا مقالاتی درباره بیت کوین یا اتریوم و یا اخبار قیمت اتریوم را دنبال کرده باشید، احتمالا واژه ماینینگ را شنیده‌اید. در فرآیند ماینینگ، افرادی به نام ماینر مستقیما در استخراج یک رمزارز دیجیتالی نقش دارند.

22222222

به عبارت دیگر برای انجام هر تراکش در شبکه نیاز به انجام محاسباتی است که ماینرها آن را انجام می‌دهند و در ازای آن پاداش می‌گیرند. دو رمزارز اتریوم و بیت کوین از جمله ارزهای دیجیتالی هستند که طی فرآیند ماینینگ استخراج می‌شوند. برای مثال فقط 21 میلیون بیت کوین وجود دارد که تمام آن‌ها تا سال 2140 استخراج خواهند شد. برخی از ارزها نیز نیازی به استخراج ندارند و تعداد آن‌ها کاملا مشخص است.

ارزهای دیجیتال چه تفاوتی با پول عادی دارند؟

 اگر تا اینجا قانع نشده‌اید که استفاده از ارزهای دیجیتال دنیای آینده را تشکیل خواهد داد، پس اجازه دهید کمی درباره مزایای این رمزارزها و تفاوت آن‌ها با پول‌های عادی صحبت کنیم. غیرقابل برگشت بودن اولین ویژگی رمزارزهای دیجیتالی است. به عبارت دیگر زمانی که یک تراکنش در شبکه بلاکچین انجام می‌شود، به هیچ وجه امکان برگشت آن وجود ندارد.

444

مگر اینکه شخص گیرنده شخصا پول را به حساب فرستنده برگرداند. نکته بعدی مخفی بودن هویت در بلاکچین است. در شبکه بلاکچین هویت افراد مشخص نیست. بلکه فقط آدرس عمومی کیف پول (مانند شماره کارت های بانکی) و میزان موجودی آن قابل مشاهده است. سرعت و امنیت پازل برتری ارزهای دیجیتالی را تکمیل می‌کنند. رمزارزهای دیجیتالی را از هر نقطه از جهان می‌توان به نقطه دیگر منتقل کرد. درباره امنیت هم که مفصلا صحبت کردیم و برای تاکید بیشتر باید بگوییم که بلاکچین غیرقابل هک است. پس به صورت خلاصه، مزایای برتری ارزهای دیجیتالی را می‌توان به صورت زیر بیان کرد:

  • غیرقابل برگشت
  • مخفی بودن هویت افراد
  • سرعت بالا در انجام تراکنش بدون محدودیت
  • امنیت بالا و غیرقابل نفوذ بودن رمزارزها

ارزهای دیجیتال چه کاربردی دارند؟

بهترین و مهمترین کاربرد رمزارزهای دیجیتالی، سهولت در استفاده و امنیت بالا است. همه افراد می‌توانند به جای پول کاغذی یا کارت‌های بانکی از ارزهای دیجیتالی استفاده کنند. به عبارت بهتر تمام کارهایی که با پول عادی می‌توان انجام داد، با سرعت بهتر و امنیت بالاتر از طریق ارزهای دیجیتالی قابل انجام است. خریدهای روزانه، خرید بلیط هواپیما، رزرو هتل و ثبت دامنه سایت از جمله خدماتی است که همین حالا در برخی از کشورها با استفاده از رمزارزها صورت می‌گیرد. همچنین با توجه به نوظهور بودن بازار رمزارزها بسیاری از افراد از بازار کریپتوکارنسی برای سرمایه گذاری و کسب سود استفاده می‌کنند. 

 از کجا می‌توانیم ارز دیجیتال بخریم؟

اگر باخواندن این مقاله شما هم تمایل دارید، پول‌های آینده را در حساب خود داشته باشید و یا حتی وارد بازار خرید و فروش رمزارزهای دیجیتالی شوید، بد نیست سری به نوبیتکس بزنید. نوبیتکس، اولین صرافی دانش بنیان ایرانی است که امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتالی را با تومان فراهم کرده است. با مراجه به صفحه قیمت ارزهای دیجیتالی و بررسی قیمت ریپل، بیت کوین، اتریوم و تتر می‌توانید با وضعیت فعلی بازار بیشتر آشنا شوید. از دیگر امکانات نوبیتکس باید به بازار 24 ساعته فعال و اپلیکیشن موبایل برای خرید و فروش رمزارزهای دیجیتالی اشاره کرد. پیشنهاد می‌کنیم همین حالا به نوبیتکس سر بزنید و نیم نگاهی به دنیای آینده داشته باشید.

555555555

من می‌خواهیم بیشتر با رمزارزها آشنا شوم؛ وبلاگ نوبیتکس را از دست ندهید

احتمالا خواندن این مقاله سوالاتی زیادی درباره نحوه قیمت گذاری رمزارزها، کاربردهای بلاکچین، ماینینگ و سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتالی در ذهن شما ایجاد کرده است. بلاکچین یک دنیای گسترده است که توضیح همه ابعاد آن از حوصله یک مقاله خارج است. وبلاگ نوبیتکس با هدف آموزش مفاهیم اولیه رمزارزها در طی یکسال گذشته مقالات ارزشمند و مرجعی را در اختیار علاقه مندان گذاشته که می‌تواند نقطه ورود خوبی برای مطالعه بیشتر درباره بلاکچین باشد. مطالعه مقالاتی مثل ایردراپ چیست، کیف پول بیت کوین و چگونه یک تریدر موفق شویم دید بهتری نسبت به بلاکچین و رمزارزهای دیجیتالی به شما می‌دهد. پیشنهاد میکنیم مقالات وبلاگ نوبیتکس را از دست ندهید.