۰ نفر

سازمان غذا و داروی آمریکا خبر داد؛

فلج صورت برخی از دریافت‌کنندگان واکسن کرونای فایزر

۲۴ آذر ۱۳۹۹، ۱۸:۱۰
کد خبر: 489892
فلج صورت برخی از دریافت‌کنندگان واکسن کرونای فایزر

سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) ۴مورد ابتلا به فلج صورت را در میان داوطلبان دریافت کننده واکسن کووید-۱۹ شرکت فایزر و بیونتک گزارش کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، یک گزارش جدید از رگولاتورهای سازمان غذا و داروی ایالات متحده(FDA) نشان داده است که چهار داوطلب واکسن آزمایشی کووید-۱۹ شرکت "فایزر"(Pfizer) پس از دریافت این واکسن آزمایشی دچار فلج صورت معروف به "فلج بل"(Bell's palsy) شده‌اند.

"فلج بل" یک بیماری است که باعث فلج موقتی عضلات صورت می‌شود. این بیماری می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که عصبی که عضلات صورت شما را کنترل می‌کند، ملتهب، متورم یا فشرده شود.

فلج عصب زوج هفتم مغزی یا عصب صورتی منجر به "فلج بل" می‌شود. در این حالت عضلات صورت به صورت ناگهانی و به‌ طور موقت فلج می‌شوند، اغلب تنها یک طرف صورت را گرفتار می‌کند. درگیری عصب صورتی معمولاً به تنهایی یک بیماری نیست، بلکه علامتی از یک بیماری دیگر مانند عفونت، آسیب یا تومور عصب صورتی است. فلج خودبخودی عصب صورت بدون شواهد سایر بیماری‌ها، "فلج ایدیوپاتیک بل" نامیده می‌شود. اگرچه دلایل زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد "فلج بل" دارای یک مکانیسم ایمنی التهابی ویروسی است. این بیماری در هر گروه سنی رخ می‌دهد ولی در ۲۰ تا ۴۰ سالگی شایع تر است. در یک جمعیت صدهزار نفری سالانه ۱۰ تا ۲۰ مورد از آن رخ می‌دهد.

علائم فلج بل شامل ضعف در یک طرف صورت، انقباضات کوتاه‌مدت عضلانی، افتادگی پلک و لب، اشک‌ریزش و سرازیر شدن آب دهان در طرف مبتلا، خشکی چشم، خشکی دهان، اختلال چشایی، مشکل در مکیدن پستان توسط نوزاد و لبخند کج می‌باشد.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده(FDA) در گزارش خود اضافه کرده که مشخص نیست که چه عواملی باعث "فلج بل" در این چهار داوطلب شده است. این یعنی اینکه لزوما بر اثر تزریق واکسن کووید-۱۹ "فایزر" نبوده است.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، رگولاتورها از متخصصان بهداشت خواسته‌اند داوطلبانی را که در آزمایشات واکسن کووید-۱۹ شرکت "فایزر" کرده‌اند، تحت نظر داشته باشند.

پیش از این، "آلبرت بورلا" مدیرعامل شرکت "فایزر" در مورد درجه تاثیر این واکسن، مشکوک به نظر می‌رسید. وی در جریان مصاحبه خود با شبکه "ان بی سی" گفت: من فکر می‌کنم این چیزی است که باید بررسی شود. ما در حال حاضر درباره آنچه که دیده‌ایم، مطمئن نیستیم.

این در حالی است که بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای ثروتمند برای تأمین واکسن کووید-۱۹ برای جامعه خود در حال رقابت با یکدیگر هستند. طبق گزارش‌های قبلی، برخی از کشورها از جمله کانادا، ایالات متحده، انگلیس و چند کشور دیگر واکسن های کووید-۱۹ را ایمن اعلام کرده و به اندازه‌ای پیش خرید کرده‌اند که برای تزریق به چندین برابر کل جمعیت آنها نیز کافی است که این امر، کشورهای در حال توسعه و فقیر را دچار کمبود خواهد کرد.