به منظور کنترل و مهار ویروس کرونا، بسیاری از کشورهای سراسر جهان در حال ساخت یا اجرای برنامه‌های ردیاب کووید-19 هستند که بدین وسیله افرادی که به این بیماری مبتلا هستند یا کسانی که با مبتلایان در ارتباط بوده‌اند، قابل شناسایی باشند.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ لیست کشورهایی که در حال توسعه برنامه‌های ردیاب ویروس کرونا هستند یا آنها را ارائه کرده‌اند، گسترده است و طبق بررسی انجام شده توسط MIT Technology Review، نزدیک به 50دولت اخیرا در حال اجرای آن هستند.

این فناوری با شناسایی و اطلاع‌رسانی به افرادی که با ناقلان کووید-19 در ارتباط بوده‌اند، به عنوان یک روش بالقوه برای محدود ساختن شیوع این بیماری در نظر گرفته شده است.

البته توسعه برنامه‌های ردیاب، به دلیل نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی بسیار بحث‌برانگیز هستند. میزان جمع‌آوری اطلاعات کاربران به میزان چشمگیری با توجه به کشورها متفاوت است. سیستم چین، همه اطلاعات هویتی شهروندان، موقعیت مکانی و تاریخچه پرداخت آنلاین را جمع‌آوری می‌کند، در حالی که برنامه Corona-Warn در آلمان مطابق با قوانین سخت‌گیرانه حفظ حریم خصوصی برلین است.

به رغم نگرانی‌ها، کارشناسان اذعان داشتند که این برنامه‌ها می‌توانند به بهبود ردیابی ارتباط و شناسایی زنجیره ابتلا کمک کنند. این فناوری قطعا نقاط ضعف دیگری به غیر از حریم خصوصی دارد و یکی از واضح‌ترین آنها این است که به یک پایگاه کاربر بزرگ نیاز دارد.

در آلمان، ابتدا گفته شد که 60درصد از مردم نیاز به نصب برنامه Corona-Warn دارند اما این رقم بعدا توسط وزیر بهداشت رد شد و اظهار داشت که حتی اگر چند میلیون نفر آن را دانلود کنند راضی خواهد بود. تا کنون 14میلیون آلمانی این برنامه را نصب کرده‌اند و وضعیت ویروس در کشور تا حد زیادی تحت کنترل قرار گرفته است. 

ضعف دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که کشورها به صورت جداگانه در حال توسعه برنامه‌ها هستند و این بدان معناست که آنها بین کشورها سازگار نیستند. به عنوان مثال، اگر یک مسافر آلمانی از پاریس خارج شود و وارد شهر کلن شود و جواب آزمایش وی در یک مرکز آلمانی مثبت شود، هیچ اخطاری از طریق سیستم ردیابی ارتباطی فرانسوی برای افرادی که در پایتخت با وی در تماس بوده ارسال نمی‌شود. این ممکن است برای مسافران هیچ گزینه دیگری جز نصب چندین برنامه باقی نگذارد، یا اینکه در صورت امکان فقط در خانه بمانند.

رویکرد فردی آشفته برای توسعه برنامه‌های ردیابی ارتباطی نیز در مرزهای ایالات متحده مشهود است که معرفی آنها با مشکلاتی روبرو شده است. هیچ برنامه واحد در حال توسعه‌ای برای کل کشور وجود ندارد – تصمیم استفاده یکی از آنها به عهده مقامات بهداشت عمومی در ایالت‌های مختلف است.

اپل و گوگل در تاریخ 10آوریل اعلام کردند که در حال ساخت تکنولوژی ردیابی ارتباطی در سیستم‌عامل‌های خود هستند (برنامه آلمانی مبتنی بر فناوری آنها است)، اما تا اواسط ماه ژوئیه تنها چهار ایالت آمریکا اعلام کردند که در این پروژه مشارکت خواهند کرد.

در نقشه ارائه شده، کشورهایی که در حال ساخت یا اجرای برنامه‌های ردیاب کووید-19 هستند مشاهده می‌کنید؛

ردیاب کووید-19