۰ نفر

کهکشانی که بدون علت جوان‌مرگ شد +عکس

۱۸ بهمن ۱۳۹۸، ۱۶:۴۳
کد خبر: 415455
کهکشانی که بدون علت جوان‌مرگ شد +عکس

یک کهکشان عظیم که حدود ۱۲میلیارد سال پیش وجود داشته است، سبب حیرت محققان شد.

این کهکشان عظیم زمانی وجود داشت که کیهان تنها ۱.۸ میلیارد ساله بود و به علت روند سریع حیات و مرگ در جوانی، حیرت دانشمندان را برانگیخته است.

این کهکشان معروف به "XMM-۲۵۹۹" بوده و تا زمانی‌ که کیهان تنها یک میلیارد سال قدمت داشت، تعداد بی‌شماری از ستاره‌ها را در خود تشکیل داده است.

کهکشانی که بدون علت جوان‌مرگ شد!

ستاره‌شناسان دانشگاه "کالیفرنیا" مدعی شده‌اند که هشت میلیون سال بعد از آن، این کهکشان به طور ناگهانی غیرفعال شده است که دلیل آن هم مشخص نیست.

"بنجامین فارست"(Benjamin Forrest ) اظهار کرد، پیش از اینکه کیهان به سن دو میلیارد سالگی برسد، "XMM-۲۵۹۹" توانسته بود جرمی معادل بیش از ۳۰۰ میلیارد خورشید را تشکیل دهد.

این کهکشان عظیم در اوج فعالیت خود موجب تولد بیش از هزار جرم خورشیدی در سال شد. در مقایسه با این میزان می‌توان به کهکشان "راه شیری" اشاره کرد که هر ساله حدود یک ستاره جدید را تشکیل می‌دهد.

محققان توانستند در یک رصدخانه در هاوایی، اندازه‌گیری‌های دقیقی را انجام دهند و مسافت این کهکشان را با استفاده از قوی‌ترین تلسکوپ‌ها محاسبه کنند.

"جیلیان ویلسون"(Gillian Wilson) از دیگر محققان پروژه اظهار کرد، چیزی که سبب می‌شود کهکشان "XMM-۲۵۹۹" بسیار جالب، غیر معمول و شگفت انگیز شود، این است که دیگر ستاره‌ای ایجاد نمی‌کند.

این محققان در حال انجام تحقیق‌های بیشتر پیرامون این کهکشان اسرارآمیز هستند.