۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

کاهش تقاضا در بازار فلزات گرانبها با نوسان قیمتی/ ثبات بازار در شرایط توقف معاملات

۶ آبان ۱۳۹۹، ۱۴:۲۰
کد خبر: 477017
کاهش تقاضا در بازار فلزات گرانبها با نوسان قیمتی/ ثبات بازار در شرایط توقف معاملات

بازار فلزات گرانبها طی چند روز گذشته روند معاملات باثباتی در پیش گرفته است. اگرچه در طول معاملات و در میانه روز قیمت نقره در بازارهای معاملاتی ایالات متحده، اندکی روند نزولی در پیش گرفت اما برای شروع هفته معاملاتی، آنچه بازارهای فلزات گرانبها با آن روبرو شد، تقاضای بسیار محدود خرید بود که غیرمرتبط با رشد متوسط شاخص دلار آمریکا نبوده است.

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ در شرایطی که بازارهای سهامی جهان عمدتا روند نزولی در پیش گرفتند، فشار بیشتری بر بازارهای فلزات گرانبها ایجاد شده و صف فروش در روز دوشنبه تشکیل شد. معاملات آتی طلای دسامبر روز گذشته با افزایش 1.40 دلاری در هر اونس به قیمت 1906.50 دلار انجام شد و نقره آتی دسامبر در بازار کومکس نیویورک با 0.175 دلار کاهش به قیمت 24.50 دلار مورد معامله قرار گرفت.

بازارهای جهانی سهام در روز گذشته عمدتا روند نزولی داشتند، شاخص‌های اصلی ایالات متحده نیز ریزش قابل توجهی را پشت سر گذاشتند. دیدگاه معامله گران و سرمایه گذاران برای نخستین روز هفته معاملاتی کاملا ناامید کننده بوده که این مساله ناشی از افزایش قابل توجه آمار ابتلا به ویروس کرونا در بسیاری از نقاط جهان از جمله اروپا و ایالات متحده عنوان شده است. نگرانی‌ها در مورد از سرگیری محدودیت‌های شغلی و تردد نیز افزایش یافته، اگرچه عنوان شده که محدودیت‌های جدید به شدت محدودیت‌های پیشین نخواهد بود.

گفت‌وگوهای انجام شده درباره تصویب بسته دوم محرک مالی ایالات متحده میان دموکرات‌های کنگره و جمهوری‌خواهان در سنا و کاخ سفید همچنان بی نتیجه مانده و این مساله در بیش از یک هفته باقی مانده تا برگزاری انتخابات بر بازارهای مالی تاثیر منفی بر جای گذاشته است.

در بازارهای مهم خارجی، شاخص دلار آمریکا با افزایش متوسطی روبرو شد، قیمت نفت خام نیمکس با نزول قیمتی 38.60 دلار در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت و بازدهی اوراق ده ساله خزانه داری ایالات متحده نیز روز گذشته در محدوده 0.81 درصد معامله شد.

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا

از دیدگاه فنی، روند معاملات آتی طلا در دسامبر هنوز از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است، اگرچه طی روزهای معاملاتی اخیر روند ناپایداری را در این بازار شاهد بوده‌ایم که ناشی از عدم توانایی بازار طلا در حفظ روند صعودی است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا در معاملات آتی دسامبر دستیابی به بالاترین سطح مقاومت ثابت اکتبر یعنی 1939.40 دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها حفظ سطح پشتیبانی ۱۸۵۱ دلار است که پایین‌ترین سطح معاملاتی ماه سپتامبر بوده است. بر این اساس و با نگاهی به معاملات روزهای اخیر، سطح مقاومت نخست طلا 1917.30 دلار و سطح مقاومت دوم ۱۹۲۵ دلار در هر اونس مشاهده شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست 1892.50 دلار و سطح پشتیبانی دوم در ۱۸۸۵ دلار در هر اونس دیده شده است.

از دیدگاه فنی، معاملات آتی نقره دسامبر نیز همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است اما نکته آنکه معاملات آتی نقره برای حفظ این مزیت فنی نیازمند نشان دادن حرکتی تازه است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۷ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها، حفظ سطح پشتیبانی 21.81 دلار است که پایین‌ترین سطح قیمتی معاملات در ماه سپتامبر بوده است. بر اساس معاملات اخیر، سطح مقاومت نخست نقره دستیابی به ۲۵ دلار در هر اونس و سطح مقامت دوم 25.425 دلار در هر اونس عنوان شده است، این در حالی است که بازار معاملات نقره سطح پشتیبانی نخست 24.145 دلار و سطح پشتیبانی دوم در ۲۴ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره