۰ نفر

عضو انجمن تولیدکنندگان سیمان اعلام کرد؛

پیش‌بینى صادرات ١٦میلیون تن سیمان تا پایان سال/ قیمت‌گذارى دستورى مشکل عمده صنعت

۱۴ بهمن ۱۳۹۸، ۲۰:۰۴
کد خبر: 414541
پیش‌بینى صادرات ١٦میلیون تن سیمان تا پایان سال/ قیمت‌گذارى دستورى مشکل عمده صنعت

عضو انجمن تولیدکنندگان سیمان اظهار کرد: در ٩ماهه امسال ۱۰میلیون و ۵۰۰هزار تن سیمان صادر شده که پیش‌بینى مى‌شود این رقم تا پایان سال به ١٦میلیون تن برسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین؛ على اصغر گرشاسبى امروز در جریان بازدید خبرنگاران از کارخانه سیمان آبیک گفت: صنعت سیمان سابقه ٨٦ ساله در ایران دارد و اولین خط تولید سیمان کشور در سال ۱۳۱۲ در شهر ری با ظرفیت ۱۰۰ تن آغاز به کار کرده و اکنون تولید با رشد ۳ هزار برابری به ۸۷ میلیون تن رسیده است.

وى از رشد ١١درصدى توزیع و افزایش ١٣درصدى صادرات سیمان در ۹ ماه ابتدایی امسال خبر داد و افزود: در این مدت ۴۱ میلیون تن سیمان در بازار داخلی توزیع و ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن نیز صادر شده که هر کدام به ترتیب نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۱۱ و ۱۳ درصدی داشته اند که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری ١٦ میلیون تن انواع محصولات سیمانی از کشور صادر شود.

گرشاسبى به تاثیر رکود بازار مسکن بر صنعت سیمان اشاره کرد و گفت: صنعت سیمان برنامه‌های بلندمدتى داشت که به دلیل این رکود نتوانست به آنها دست یابد؛ اما میزان بهره بردارى از ظرفیت‌هاى تولیدى این صنعت در سال‌های گذشته ۶۰ درصد بود که امسال به ۷۵ درصد خواهد رسید.

مدیر عامل سیمان آبیک درباره مشکلات این صنعت نیز بیان کرد: قیمت پایین‌تر از ارزش واقعی سیمان، هزینه‌هاى حمل و نقل، مشکلات صادراتی‌ و عدم استفاده از ٢۵ درصد ظرفیت این صنعت از عمده این مشکلات است.

وی درباره علت کاهش سرمایه‌گذارى در این بخش توضیح داد: کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت سیمان به دلیل کاهش سوددهى این صنعت و در پى قیمت‌گذاری نادرست سیمان به وجود آمد، همچنین جایگزین مناسبی هم برای کاهش سوددهی در نظر گرفته نشد و در نهایت این موضوع باعث مستهلک شدن این صنعت شد.

به گفته او، نرخ سیمان به دلیل دخالت‌های دستوری عقب نگه داشته شده و پیشنهاد فعالان این صنعت آن است که نرخ‌ها با نرخ جهانی صنایعی مانند فولاد تناسب داشته باشد.

گرشاسبى خاطرنشان کرد: سهم سیمان در قیمت تمام شده ساخت مسکن 2 درصد و در سازه‌های بتنی حدود ۳ درصد است، به همین خاطر تعیین نرخ‌های دستوری برای این تولیدات با هدف کنترل نرخ مسکن توجیه منطقی ندارد؛ از همین رو اگر هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان در شرایط فعلى ۲ میلیون تومان باشد سهم سیمان از هزینه ساخت حدود ۴۰ هزار تومان است.