۰ نفر

وزیر صنعت اعلام کرد؛

افزایش صادرات به ١٥کشور همسایه از ٢به ٤درصد ظرف سه سال آینده/ یک میلیارد و ٢٠٠میلیون دلار ساخت داخل از ابتداى سال

۷ بهمن ۱۳۹۸، ۱۸:۳۱
کد خبر: 412904
افزایش صادرات به ١٥کشور همسایه از ٢به ٤درصد ظرف سه سال آینده/ یک میلیارد و ٢٠٠میلیون دلار ساخت داخل از ابتداى سال

وزیر صنعت، معدن و تجارت از افزایش ٤درصدى صادرات به ١٥کشور همسایه تا سه سال آینده، به عنوان یکى از اهداف وزارت صمت خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین؛ رضا رحمانى، امروز در همایش صنایع لبنى و در جمع فعالان این بخش به افزایش تولید در بسیارى از بخش هاى صنعتى و معدن اشاره کرد و گفت: از نیمه دوم سال گذشته تا کنون، اولویت ما حفظ روند تولید و اشتغال بوده است؛ در همین راستا میزان تولید بیشتر بخش هاى صنعتى و معدنى کشور طى ١٠ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

وى همچنین با اشاره به افت تولید خودرو اظهار کرد: افت تولید خودرو در نیمه امسال به خاطر کمبود مواد اولیه بوده، ولى به جز این مورد در بیشتر بخش هاى صنعتى و معدنى با رشد تولید همراه بوده ایم.

رحمانى فعال نمودن ظرفیت خالى واحدها را گام بعدى وزارت صمت اعلام کرد و افزود: سرمایه‌گذاری‌های زیادی در بخش صنایع لبنی انجام شده و ظرفیت‌های خالی هنوز وجود دارد، اما برخی می‌خواهند اینها را طوری انعکاس بدهند که برای مردم ناامنی القا کنند و باید در این زمینه هوشیار بود.

وزیر صمت با بیان اینکه جوسازی اخیر درباره سلامت شیر کشور مشکوک بود، گفت: برخی در شرایط جنگ اقتصادی به دنبال ایجاد جو روانی هستند و می‌خواهند ضمن اینکه اعتماد کشورهای همسایه را به محصولات لبنی ایران از بین برده و میزان تقاضای داخلی را نیز کاهش دهند.

رحمانی با اشاره به اینکه صنایع لبنی و صنعت شیرینی که وضعیت صادراتی بسیار خوبی دارند، توسط این افراد نشانه گرفته شده است، تصریح کرد: درباره صنعت شیرینی با جاسازی برخی قرص‌ها جو روانی‌ در کشور ایجاد کردند و هم‌اکنون در مورد صنایع لبنی نیز با تشویش افکار مبنی بر وجود آفلاتوکسین غیرمجاز نهایت تلاش خود را می‌کنند.

وى خاطرنشان کرد: اگرچه جنگ روانى همراه جنگ اقتصادى ایجاد شده اما جریان شیر و کیک آلوده نیاز به توضیح دارد، ولى این اقدام چه خواسته و چه ناخواسته انجام شده باشد تاثیر منفى در پى داشته و براى ما نقطه خطر محسوب مى شود.

او درباره پیوستن ایران به توافقنامه اوراسیا نیز بیان کرد: پیوستن ایران به اوراسیا باعث تقویت بخش تقاضاهاى خارجى خواهد شد؛ در حال حاضر حجم واردات ١٥کشور همسایه از ایران ٢درصد بوده که هدف ما براى سال ١٤٠٠، افزایش این رقم تا ٤درصد است، یعنى ظرف سه سال آینده صادرات ٢٤میلیارد دلارى ما به این کشورها به ٤٨میلیارد دلار افزایش یابد.

رحمانى گفت: همچنین طبق آخرین آمار، از ابتداى سال تا کنون بالغ بر یک میلیارد و ٢٠٠میلیون دلار ساخت داخل صورت گرفته که هر کجا این اقدام انجام شود شاهد کاهش قیمت ها خواهیم بود.

تامین ذخایر کشور از محل تولیدات داخل

وزیر صمت در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران درباره تصمیمات جدید ستاد تنظیم بازار نیز توضیح داد: قرار است که ذخایر کشور از محل تولیدات داخل تامین شود، واردات محصولاتی از جمله گوشت و مواد غذایی که از نیازهای اولیه مردم است زمانی صادر شد که قیمت گوشت صعودی افزایش پیدا می‌کرد؛ بنابراین لازم بود برای تامین آن از تمام ظرفیت‌ها استفاده شود.

وفور میوه و کالا در کشور

او با تاکید بر اینکه از نظر کالا مشکلی نداریم، اضافه کرد: مدیر پشتیبانی امور دام امروز در جلسه ستاد تنظیم بازار گفت که در طول خدمتشان به اندازه امسال شاهد وفور کالا نبوده است؛ بنابراین ذخیره محصولات بیشتر از همیشه است.

رحمانی با بیان اینکه تولید در بخش کشاورزی و کالاهای صنعتی بهتر از سال‌های گذشته است، اظهار کرد: سعی می‌کنیم با اصلاح روش‌های عرضه، حذف دلالی‌ها و همچنین درخواست از بخش‌های مختلف اصناف و انجمن‌های تخصصی، قیمت‌ها در همه کالا به ویژه کالاهای پرمصرف تا حد امکان کاهش یابد.

وی با اشاره با افزایش قیمت برخی کالاها بعد از افزایش قیمت بنزین، گفت: آمارهای دی ماه نشان می‌دهد افزایش قیمت تخلیه شده و روند کاهشی در قیمت برخی کالاها ادامه دارد.

وزیر صمت همچنین اظهار کرد: خوشبختانه در حال حاضر قیمت ارز به همت بانک مرکزی نسبتا به ثبات رسیده و وعده کاهش آن نیز داده شده است.