۰ نفر

تاثیر مثبت داروی بودزوناید استنشاقی در درمان مبتلایان کووید-۱۹

۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۹:۴۰
کد خبر: 523359
تاثیر مثبت داروی بودزوناید استنشاقی در درمان مبتلایان کووید-۱۹

طبق آخرین مطالعات انجام شده، داروی تنفسی بودزوناید (Budesonide) در درمان بیماری کووید-19موثر است و می تواند شدت و دوره درمان را کاهش داده و از بستری شدن بیمار و وخامت بیماری جلوگیری نماید.

به گزارش اقتصادآنلاین، نتایج دو مطالعه علمی معتبر تایید می کند که داروی تنفسی بودزوناید (Budesonide)، می تواند برای درمان بیماران سرپایی مبتلا به کووید-19 و همچنین در گروه بیماران ریسک بالای کووید-19 بسیار موثر باشد  این دارو پیشتر در درمان بیماران آسم و COPD مورد استفاده قرار می گرفته است.

بر اساس نتایج اولیه یکی از این مطالعات (مطالعه Principle)، با مصرف بودزوناید (Budesonide) استنشاقی در گروه بیماران دارای ریسک بالای کووید-19، زمان بهبودی در مقایسه با سایر درمان های رایج، به طور متوسط سه روز کاهش یافته است و همچنین مصرف این دارو، سطح کیفیت زندگی بیماران را پس از دو هفته از زمان ابتلا، ارتقا می دهد. علاوه بر این، در گروه بیماران دریافت کننده بودزوناید (Budesonide)، میزان بستری در بیمارستان به طور محسوسی کاهش یافته است.

همچنین بر اساس یکی دیگر از مطالعات منتشر شده (STOIC)، در 7 روز ابتدایی پس از بروز علائم خفیف بیماری کووید-19، داروی بودزوناید (Budesonide) استنشاقی، به صورت دو بار در روز و هر مرتبه دو پاف، تجویز شد که نتایج این مطالعه نشان می دهد، میزان بروز بیماری حاد (بر اساس مراجعات به بخش اورژانس و بستری در بیمارستان)، طول مدت بیماری و میزان بروز تب در فرد مبتلا، کاهش معناداری داشته است. همچنین بر اساس خود اظهاری بیماران با پرسشنامه‌های WHO-Wellbeing))، مصرف این دارو در مقایسه با سایر داروها، موجب بهبود علائم بیماری شده است.

با توجه به نتایج ارزشمند این مطالعات در مقایسه با دیگر مطالعات بر روی سایر درمان های مبتلایان کووید-19، داروی بودزوناید (Budesonide) می تواند نقش مهم تری برای درمان بیماران سرپایی مبتلا به کووید-19 ایفا کند تا علاوه بر کاهش شدت و دوره درمان، از بستری شدن و موارد وخیم تر بیماری نیز جلوگیری نماید.