۰ نفر

بهترین برنامه غذایی برای مبارزه با کم خونی

۴ خرداد ۱۳۹۹، ۲۰:۴۸
کد خبر: 441564
بهترین برنامه غذایی برای مبارزه با کم خونی

برنامه رژیم غذایی کم خونی باید تعادل سالمی از غذا‌های سرشار از آهن، مانند سبزیجات پهن برگ، گوشت بدون چربی، آجیل و دانه‌ها و غلات صبحانه غنی شده را شامل شود. همچنین شامل غذا‌هایی شود که باعث بهبود جذب آهن در بدن شود و البته باید از خوردن غذا‌هایی که ممکن است در این فرآیند تداخل داشته باشند اجتناب شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از انتخاب، کم خونی زمانی رخ می‌دهد که بدن گلبول‌های قرمز کافی نداشته باشد. در بعضی موارد بدن تعداد کافی از این سلول‌ها را تولید نمی‌کند. در برخی دیگر از موارد نیز، کم خونی ناشی از یک مشکل اساسی بهداشتی است، مانند بیماری‌ای که سلول‌های قرمز خون را از بین می‌برد. از دست دادن قابل توجه خون نیز می‌تواند باعث کم خونی شود.
فرد مبتلا به کم خونی ممکن است از اضافه کردن غذا‌های غنی از آهن به رژیم غذایی سود ببرد. همچنین، برخی غذا‌ها می‌توانند به بدن در جذب آهن کمک کنند، در حالی که سایرین می‌توانند این روند را مسدود کرده و کم خونی را بدتر کنند. چه چیزی باعث کم خونی می‌شود؟ خوردن غذا‌های غنی از آهن برای فرد مبتلا به کم خونی مفید خواهد بود.
کم خونی می‌تواند از عوامل بسیاری ناشی شود، از جمله:
_کمبود آهن در رژیم غذایی
_قاعدگی سنگین
_کمبود فولات یا ویتامین B-۱۲ در رژیم غذایی
_خونریزی در معده و روده نیز می‌تواند باعث کم خونی شود
_این نوع خونریزی گاهی عارضه جانبی دارو‌های ضد التهابی غیر استروئیدی است. یا ممکن است ناشی از این موارد باشد:
زخم‌ها
تورم در روده بزرگ یا مری
سرطان‌های خاص
_افرادی که باردار هستند با خطر ابتلا به کم خونی و فقر آهن مواجهند

میزان توصیه شده روزانه دریافت آهن به سن و جنس فرد بستگی دارد. کودک کم سن‌تر از ۶ ماه فقط روزانه به ۰.۲۷ میلی گرم آهن (میلی گرم) آهن نیاز دارد، در حالی که یک مرد ۱۹ تا ۵۰ ساله در روز به ۸ میلی گرم نیاز دارد و یک زن در همان محدوده سنی به ۱۸ میلی گرم آهن در روز نیاز دارد. در دوران بارداری فرد باید میزان مصرف روزانه آهن خود را به ۲۷ میلی گرم افزایش دهد.
اضافه کردن غذا‌های غنی از آهن به رژیم غذایی می‌تواند به درمان کم خونی کمک کند. پزشک می‌تواند در مورد انواع مواد غذایی برای افزایش جذب آهن استفاده کند. بهترین رژیم برای فرد مبتلا به کم خونی شامل مقدار زیادی غذای سرشار از آهن و سایر مواد غذایی است که به بدن در جذب آهن کمک می‌کنند. همچنین فرد باید از غذا‌هایی آگاه باشد که می‌تواند جذب آهن را مهار کند.
دانه کدو تنبل منبع عالی آهن است. بسیاری از غذا‌ها حاوی آهن زیادی هستند. ممکن است فرد به راحتی ترکیب آن‌ها را تهیه کرده و وعده‌های غذایی مفید و خوشمزه‌ای را فراهم کند که به تقویت جذب آهن کمک می‌کند.
اسفناج و سایر سبزیجات تیره و پهن برگ نیز دارای آهن فراوانی هستند. میوه‌های خانواده مرکبات، فلفل قرمز و زرد و کلم بروکلی نیز در تامین آهن نقشی پررنگ ایفا می‌کند. با این حال، برخی از سبزیجات برگدار تیره حاوی اگزالات نیز هستند که می‌توانند مانع از جذب آهن شوند. به جای اینکه فقط به سبزیجات تکیه کنید باید به ترکیبی از مواد دارای آهن تکیه کنید.
آجیل و دانه‌هایی مانند دانه کدو تنبل، بادام هندی، پسته، دانه‌های آفتابگردان، گوشت و ماهی، گوشت گاو، گوشت بره، جگر، صدف خوراکی، میگو، ساردین، ماهی تن، ماهی سالمون، زینک، محصولات لبنی، شیر خام، ماست، پنیر، لوبیا و نخود، سویا، لوبیا چیتی، لوبیای سیاه، نخود فرنگی نیز دارای مقادیر زیادی آهن هستند.

بهترین راه برای افزودن آهن به رژیم غذایی، خوردن غذا‌های بیشتر سرشار از آهن است. با این حال، استراتژی‌های زیر می‌تواند میزان آهن بدن فرد را به حداکثر برساند:
_از نوشیدن چای یا قهوه با وعده‌های غذایی خودداری کنید
_از خوردن غذا‌های سرشار از کلسیم با غذا‌های سرشار از آهن خودداری کنید
_خوردن غذا‌های سرشار از آهن در کنار غذا‌های سرشار از ویتامین C. را افزایش دهید
_با ماهیتابه چدنی آشپزی کنید
_غذا‌ها را بیش از حد لازم نپزید