۰ نفر

خطرات قرارگیری کودک در معرض دود سیگار

۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲:۰۹
کد خبر: 432767
خطرات قرارگیری کودک در معرض دود سیگار

مطالعه جدید نشان می دهد قرارگیری کودک در معرض دود سیگار والدین با توانایی ضعیف تر یادگیری و حافظه ضعیف تر در میانسالی مرتبط است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، با افزایش جمعیت مسن، نقایص شناختی نظیر دشواری در یادگیری و حافظه شایع‌تر می‌شود. سیگارکشیدن از عوامل مضر بر عملکرد شناختی است که در بروز نقایص شناختی نقش دارد.

ارتباطات کوتاه مدت مشابه هم در مورد قرارگیری در معرض دود دست دوم سیگار هم مشاهده شده است.

نتایج محققان دانشگاه تورکو فنلاند نشان می‌دهد تأثیرات مضر قرارگیری در معرض دود دست دوم سیگار تا دوره میانسالی ادامه دارد و بر توانایی یادگیری و عملکرد حافظه در این دوران تأثیر می‌گذارد.

نتایج این مطالعه بر اهمیت پیشگیری از قرارگیری در معرض دود دست دوم سیگار در دوره کودکی و نوجوانی به منظور حفظ سلامت مغز در بزرگسالی تاکید دارد.

در این مطالعه، عملکرد شناختی بالغ بر ۲۰۰۰ شرکت کننده در سنین ۳۴ تا ۴۹ سال ارزیابی شد. نتایج نشان داد شرکت کنندگانی که در دوره کودکی و نوجوانی در معرض دود سیگار والدین شأن بودند، توانایی یادگیری بدتر و حافظه ضعیف‌تری در میانسالی داشتند.

تفاوت عملکرد شناختی بین افرادی که در دوره کودکی در معرض دود سیگار والدین شأن قرار گرفته بودند با افراد دارای والدین غیرسیگاری، مساوی با تفاوت ناشی از ۵ سال افزایش سن بود. بدین معنا که عملکرد شناختی شأن در مقایسه با همسن و سال‌های خود، ۵ سال پیرتر بود.