۰ نفر

پُرخوابی دوره سالمندی خطر مشکلات قلبی را افزایش می‌دهد

۲۱ اسفند ۱۳۹۸، ۱:۲۳
کد خبر: 423669
پُرخوابی دوره سالمندی خطر مشکلات قلبی را افزایش می‌دهد

تحقیق جدید نشان می دهد افرادی که در طول روز بیش از حد احساس خستگی می کنند حدود دوبرابر بیشتر با ریسک ابتلا به فشارخون بالا، دیابت نوع2 یا سرطان مواجه هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، به گفته محققان، افراد بالا ۶۵ سال که شب به خوبی می‌خوابند، اما در طول روز هم چرت می‌زنند، با ریسک بالاتر ابتلاء به مشکلات پزشکی نظیر دیابت و سرطان مواجه هستند.

دکتر «موریس اوهایون»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه استنفورد آمریکا، در این باره می‌گوید: «افراد سالم فاقد مشکلات حاد پزشکی، حداقل میزان خواب را در طول روز دارند.»

وی در ادامه می‌افزاید: «افزایش سن به معنای داشتن حس خستگی و خواب آلودگی نیست. خواب آلودگی بیش از حد در طول روز عمدتاً با مشکلات پزشکی ای مرتبط است که باید به پزشک مراجعه شود.»

در این مطالعه محققان افراد بالا ۶۵ سال مبتلا به hypersomnolence را مورد بررسی قرار دادند. در Hypersomnolence فرد در طول روز به شدت احساس خواب آلودگی می‌کند. این افراد بعد از ۹ ساعت خواب یا بیشتر هم احساس سرحالی نمی‌کنند.

به گفته اوهایون، برای افراد مبتلا به hypersomnolence، این علائم حداقل سه بار در هفته و در طول یک دوره سه ماهه روی داد.

در پژوهش قبلی، این نوع خواب آلودگی بیش از حد در طول روز، با زوال مهارت‌های فکری و حافظه و حتی بیماری آلزایمر مرتبط شده بود.

محققان بعد از بررسی داده‌های افراد دریافتند ریسک ابتلاء به دیابت نوع۲ در افرادی که در طول روز به شدت احساس خستگی می‌کردند، ۲.۳ برابر بیشتر بود. ریسک سرطان در آنها دو برابر و ریسک فشارخون بالا کمی بیش از دو برابر در این افراد بود.