۰ نفر

آیا واقعا کرونا ویروس خطرناکتر از آنفلوانزا نیست؟

۱۱ اسفند ۱۳۹۸، ۱:۲۱
کد خبر: 420954
آیا واقعا کرونا ویروس خطرناکتر از آنفلوانزا نیست؟

یکی از حرف‌های رایجی که درباره شیوع اخیر ویروس کورونا گفته می‌شود،‌این است که شیوع این بیماری خطرناکتر از شیوع‌های فصلی آنفلوانزا نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری آنلاین، درست است که بسیاری از افرادی که دچار ویروس کرونا می‌شوند، علائمی بدتر از علائم آنفلوانزای فصلی را تجربه نمی‌کنند، اما مشخصات همه‌گیری ویروس جدید کورونا عامل کووید-۱۹ به خصوص میزان مرگ‌ومیر آن، وضعیتی وخیم‌تر از شیوع آنفلوانزا را نشان می‌دهد.

 در شروع شیوع یک بیماری‌ واگیردار ممکن است میزان ظاهری مرگ‌ومیر بیش از حد واقعی ارزیابی شود، چرا که شمار زیادی موارد خفیف شناسایی نشده می‌مانند. اما این هفته یکی از کارشناسان سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد ظاهرا در مورد شیوع ویروس کورونا چنین واقعه‌ای رخ نداده است.

بروس آیلوارد سرپرست یک گروه کارشناسان بین‌المللی را اعزامی به چین برای آموختن شیوه پاسخدهی این کشور به شیوع ویروس کورونا را به عهده داشت. به گفته او بر خلاف انتظار، شواهدی در این باره وجود نداشت که موارد شناسایی‌شده بیماری در چین فقط «نوک کوه یخ» شمار زیادی از موارد شناسایی نشده باشند.

اگر این یافته‌ها در چین درست باشند، معنایشان این است که تخمین‌های فعلی درباره میزان مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کورونا که آن را حدود ۱ (یک) درصد تعیین می‌کنند، دقیق هستند. در این صورت ویروس جدید کرونا ۱۰ برابر مرگبارتر از ویروس آنفلوانزای فصلی است که میزان مرگ‌ومیر ناشی از آن حدود ۰.۱ (یک‌دهم) درصد است و  بر اساس تخمین‌ها هر سال  در جهان باعث مرگ  بین ۲۹۰۰۰۰ تا ۶۵۰۰۰۰ نفر می‌شود.