۰ نفر

ژل‌های ضدعفونی‌کننده یا شستن دست با آب و صابون؟

۱۱ اسفند ۱۳۹۸، ۱:۰۴
کد خبر: 420953
ژل‌های ضدعفونی‌کننده یا شستن دست با آب و صابون؟

شیوع ویروس کرونا باعث هجوم مردم به خرید محلول‌های ضدعفونی‌کننده دست شده و تمام شدن آنها در داروخانه‌ها شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری آنلاین، پرسشی که مطرح می‌شود این است که تاثیربخش بودن ژل‌های ضدعفونی‌کننده دست بر ضد کروناویروس و مقایسه آن با شستن دست با آب و صابون است.

ایده ژل‌های ضدعفونی‌کننده دست برای نخستین بار  یک دانشجوی پرستاری به لوپ هرناندز در بیکرزفیلد کالیفرنیا ارائه کرد. او ایده استفاده از ژل‌های الکل‌پایه برای پاک کردن دست‌ها در نبود دسترسی به شستن دست با آب و صابون را مطرح کرد.

اما هنگام همه‌گیری جهانی ویروس ‌H1N1 آنفلوانزای خوکی در سال ۲۰۰۹ بود که استفاده از ژل‌های ضدعفونی بسیار شایع شد و جنبه عمومی پیدا کرد.

همه کارشناسان توافق دارند که ژل‌های ضد عفونی که دست کم ۶۰ درصد الکل داشته باشند، اغلب ویروس‌ها را می‌کشند.

به طور کلی ویروس‌ها نسبت به باکتری‌ها در برابر مواد ضدعفونی‌کننده مقاوم‌تر هستند. اما خوشبختانه کروناویروس یک ویروس غلاف‌دار است به این معنا که پوششی دور آن وجود دارد که الکل می‌تواند به آن حمله کند و با از بین بردن آن ویروس را خنثی کند.

نکته مهم هنگام استفاده از ژل‌های ضدعفونی‌کننده است.

توجه داشته باشید که کووید-۱۹ یک بیماری جدید است و هنوز راه‌های انتشار آن به طور قطعی معلوم نیست. اما اغلب کارشناسان معتقدند که قطرک‌های تنفسی ناشی از سرفه باعث انتقال آن از شخصی به شخص دیگر می‌شود و انتقال آن از طریق اشیا مانند بسته‌ها یا غذا چندان محتمل نیست.

دستورالعمل کلی این است که دست‌هایتان را به طور مرتب با آب و صابون بشویید یا اگر به آب و صابون دسترسی ندارید، تا زمان بازگشت به جایی که این امکان برایتان فراهم شود،‌ از ژل ضدعفونی‌کننده دست استفاده کنید.

حتی‌المقدور از دست‌ زدن به جاهایی که لازم نیست لمسشان کنید، پرهیز کنید و حواستان به هر چیزی که لمس می‌کنید، مانند دستگیره در و میله اتوبوس باشد- اگر پس از دست زدن به سطحی آلوده نمی‌توانید دست‌هایتان را بشویید یا از ژل استفاده کنید، حواستان باشد که با دست‌هایتان صورت‌تان را لمس نکنید.

ویروس‌ها برای تکثیر نیاز به سلول زنده دارند: بنابراین اگر دست‌هایتان تمیز نیست، چشم‌هایتان را نمالید، دهانتان یا هر زخم پوستی‌تان را لمس نکنید.

بهترین گزینه برای پاک کردن دست‌ها شستن با آب و صابون است. یک بررسی در سال ۲۰۱۹ بوسیله انجمن میکروب‌شناسی آمریکا نشان می‌دهد شستن دست با آب جاری و صابون موثرتر از ریختن چند قطره ژل ضدعفونی روی دست و مالیدن آن است.

صابون خواص ضد باکتری ملایمی دارد، اما ویروس‌ها را نمی‌کشد. در مقابل صابون می‌تواند کثیفی‌ها روی دست‌ها و همراه آن ویروس‌ها را بزداید. 

هنگام شستن دست‌ها  کاملا آنها را در هر دو طرف و نیز در میان انگشتان و زیر ناخن‌ها با کف پوشانید، ابتدا یک دست و بعد دست دیگر. بعد دست‌ها برای ۲۰ ثانیه زیر آب جاری آبکشی کنید. آبکشی کامل دست‌ها مرحله‌ای ضروری برای زدودن ویروس‌ها از روی دست‌ها است.

دست‌هایتان را با یک حوله کاغذی یکبار مصرف خشک کنید و بعد پیش از دور انداختن حوله از آن برای بستن شیر استفاده کنید.

گرچه ممکن است عجیب به نظر برسد، اما یک بررسی منتشر شده در ژورنال پیشرفت‌های کلینیک مایوی آمریکا در سال ۲۰۱۲ به این نتیجه رسید که از دیدگاه بهداشتی «حوله کاغذی بر خشک‌کن‌های با جریان هوا ارجحیت دارند» زیرا حوله‌های کاغذی دست‌هایتان را سریع‌تر و کامل‌تر از دستگاه‌های خشک‌کن خشک می‌کنند. امکان انتقال آلودگی هنگامی که دست‌هایتان تر باشد، بیش از زمانی است که دست‌هایتان خشک باشد.