۰ نفر

علائم بالینی آنفلوآنزا و کرونا یکسان است

۵ اسفند ۱۳۹۸، ۱۹:۳۸
کد خبر: 419547
علائم بالینی آنفلوآنزا و کرونا یکسان است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در گذشته به دلیل نبود ویروس کرونا در کشور به افراد مبتلا به آنفلوآنزا استراحت مطلق را تا کسب سلامتی توصیه می‌کردیم اما در حال حاضر با توجه به شباهت این دو ویروس برای احتیاط بیشتر افراد مشکوک را نیز بررسی می‌کنیم و این نباید سبب نگرانی مردم شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، فرهاد ابول‌نژادیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در رابطه با عمر ماندگاری ویروس کرونا اظهار کرد: قدرت انتشار کرونا بسیار زیاد است به نحوی که بر سطوح صاف تا ۹ روز توانایی  زنده ماندن را دارا است در صورتی که بقای سایر ویروس‌ها در محیط خارج کمتر است.
وی افزود: در راستای مقابله احتمالی با ایت ویروس، بیمارستان رازی نیز که مرکز بیماری‌های عفونی بود را به عنوان بیمارستان معین درنظر گرفتیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور در تشریح تمهیدات اندیشیده شده در کنترل ویروس کرونا عنوان کرد: در اهواز ۴ آمبولانس را برای جابه‌جایی بیماران مشکوک درنظر گرفته و پرسنل آن را آموزش داده‌ایم و هر دفعه طی انتقال بیمار مشکوک، گندزدایی خواهند شد.
وی افزود: آمبولانس‌هایی نیز که انتقال بیماران مشکوک از شهرستان‌ها را بر عهده دارند به محض رسیدن به مرکز استان و انتقال بیمار، گندزدایی شده و تا بهبود وضعیت این آمبولانس از چرخه ارائه خدمات آن شهرستان خارج خواهد شد که همه این اقدامات در جهت احتیاط بیشتر است.
ابول‌نژادیان در رابطه با تعداد پزشکان و نحوه ارائه خدمات بیان کرد: تعداد پزشکان را در اورژانس‌ها افزایش داده‌ایم تا تجمع بیماران کمتر شود چرا که یک سرفه از بیماری که نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کند می‌تواند منبع خطر باشد.
وی افزود: اقدامات آموزشی نیز در دو سطح آموزش به کارکنان بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و همچنین آموزش به شهروندان از طریق فضای مجازی و رسانه‌ها در حال انجام است تا راه‌های حفاظت فردی شناخته شوند.
رئیس علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ضمن بیان اینکه دو آزمایشگاه ویروس‌شناسی در حال پذیرش و رصد نمونه‌های مشکوک هستند گفت: به دلیل تشابه تظاهرات بالینی آنفلوآنزای نوعB و کرونا از بیماران مشکوک این دو نوع نمونه گرفته می‌شود.
وی افزود: تا به این لحظه نیز هیچ مورد مثبتی از ابتلا به بیماری حاد تنفسی ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در استان را نداشتیم.
ابول‌نژادیان با تاکید بر عدم انتشار شایعات و پیگیری اخبار صحیح از مسؤولان علوم پزشکی عنوان کرد: در گذشته به دلیل نبود ویروس کرونا در کشور به افراد مبتلا به آنفلوآنزا استراحت مطلق، مصرف آب و پرهیز از معاشرت مستقیم با اطرافیان را تا کسب سلامتی توصیه می‌کردیم.
وی افزود: اما در حال حاضر با توجه به شباهت این دو ویروس برای احتیاط بیشتر افراد مشکوک را نیز بررسی می‌کنیم و این نباید سبب نگرانی مردم شود و اگر مورد مثبتی نیز از وجود کرونا باشد قطعا اعلام خواهیم کرد و چیزی برای پنهان کردن نیست.