۰ نفر

زندگی در نزدیکی فضاهای سبز یائسگی را به تعویق می‌اندازد

۲۸ بهمن ۱۳۹۸، ۲:۵۹
کد خبر: 417493
زندگی در نزدیکی فضاهای سبز یائسگی را به تعویق می‌اندازد

زندگی در نزدیکی فضای سبز با فواید متعددی از جمله کاهش ریسک چاقی مرتبط است. حال محققان دریافته اند زندگی در مجاورت چنین محل‌های می‌تواند یائسگی را به تاخیر اندازد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، محققان مؤسسه سلامت جهانی بارسلونا اسپانیا در این مطالعه به بررسی داده‌های مربوط به ۱۹۵۵ زن از ۹ کشور (اسپانیا، فرانسه، آلمان، بلژیک، بریتانیا، سوئد، استونی، ایسلند و نروژ) پرداختند.

در طول یک دوره ۲۰ ساله، شرکت کنندگان پرسشنامه‌ای را در مورد سلامت و فاکتورهای سبک زندگی شأن پُر کردند و نمونه خونی از آنها گرفته شده بود. همچنین قابلیت دسترسی آنها به فضای سبز هم محاسبه شد.

«کای تریبنر»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «ما می‌دانیم که استرس موجب افزایش میزان کورتیزول خون می‌شود و مطالعات متعددی نشان داده اند که قرارگیری در معرض فضای سبز موجب کاهش آن می‌شود.»

وی در ادامه می‌افزاید: «میزان پایین کورتیزول با افزایش میزان استرادیول، هورمون جنسی مهم زنانه، مرتبط است. احتمالاً زنانی که در نزدیکی فضاهای سبز زندگی می‌کنند دارای میزان پایین‌تر کورتیزول هستند که در عوض منجر به تأخیر افتادن شروع یائسگی می‌شود.»

مطالعه نشان داد زنانی که در نزدیکی فضاهای سبز زندگی می‌کنند ۱.۴ سال دیرتر دوره یائسگی شأن آغاز می‌شود.

به گفته محققان، قرارگیری در معرض فضاهای سبز با کاهش ریسک بروز برخی مشکلات سلامت روان نظیر افسردگی مرتبط است. افسردگی موجب شروع زودهنگام یائسگی می‌شود.