۰ نفر

علائم احتمالی لخته خون در بدن را بشناسید

۱۷ بهمن ۱۳۹۸، ۰:۱۱
کد خبر: 415109
علائم احتمالی لخته خون در بدن را بشناسید

لخته شدن خون در بدن یک عارضه خطرناک محسوب می شود اما اگر این عارضه به موقع تشخیص داده شود می توان از یک فاجعه بزرگ پیشگیری کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از انتخاب، اگر چه نمی توان علامت های دقیق و مشخصی برای لخته شدن خون در بدن تعیین کرد و بهتر است در صورت احساس خطر هرچه سریعتر با پزشک مشورت کرد، اما گاهی برخی علامت های ساده می توانند هشدار اولیه را صادر کنند:

 گرفتگی عضلات پا

افرادی که لخته خون در پا را تجربه کرده اند می گویند که احساس گرفتگی یا دردی عمیق را در پاهای خود تجربه کرده اند. وجود لخته خون در اندام تحتانی معمولا با درد و گرفتگی همراه است. به خصوص پس از مدت طولانی در حالت نشسته ماندن، چنین علامتهایی بروز پیدا می کند. نادیده گرفتن لخته خون در پا حتی برای یک روز می تواند به یک آمبولی ریوی ختم شود که بسیار خطرناک تر است. آمبولی ریوی در صورت جدا شدن بخشی از لخته در پاها و حرکت به سمت ریه ها رخ می دهد.

تغییر رنگ پوست

لخته خون جریان طبیعی خون را مختل می کند و می تواند باعث تغییر رنگ پوست شود که یک علامت متداول لخته شدن خون است. اگر به نظر می رسد ناحیه ای از بدنتان به شکلی غیرطبیعی تغییر رنگ داده، هر چه سریعتر به پزشک متخصص مراجعه کنید.

ورم

تورم در بازو ، دست ، پا ، مچ پا یا کل پا یکی از شایع ترین علائم لخته خون است.

کمردرد

ممکن است کمردرد یکی از علائم احتمالی لخته شدن خون به نظر نرسد ، اما می تواند نشانه ای از وجود لخته خون در ناحیه لگن یا بخش تحتانی بدن باشد. اما در صورت عدم درمان این نوع لخته ها ممکن است منجر به آسیب دائمی شود ، زیرا روند خون را به سمت اندام ها قطع می کنند. اگر این مسئله را به همراه سایر علائم لخته شدن خون تجربه کردید باید هر چه سریعتر با پزشک خود تماس بگیرید. با این حال ، شایع ترین دلایل کمردرد ، به طور معمول لخته شدن خون نیست.

تعریق بیش از حد

تعریق بیش از حد می تواند یکی از علائم لخته شدن خون باشد که نباید از آن چشم پوشی کرد. این علامت می تواند نشانه ای از انواع بسیار جدی لخته های خون در شش ها یا قلب است که باید سریعاً درمان شوند.

تنگی نفس

آمبولی ریوی می تواند علائمی مانند تنگی نفس ، مشکل در تنفس و درد قفسه سینه ایجاد می کند. در بعضی موارد ، افراد مبتلا به آمبولی ریوی ممکن است افت فشار خون داشته باشند یا حتی ممکن است مرتب سرفه کنند.