۰ نفر

استعمال سیگار با قلب شما چه می‌کند؟

۱۳ بهمن ۱۳۹۸، ۱:۵۹
کد خبر: 414046
استعمال سیگار با قلب شما چه می‌کند؟

فوق تخصص قلب و عروق با تاکید بر اینکه استعمال سیگار سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی وعروقی می‌شود، گفت: ترک سیگار یکی از روش‌های اصلی کنترل خطر بیماری سرخرگ‌های کرونری و سایر بیماری‌های قلبی عروقی می‌باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از میزان، سیدعلی جمالیان رئیس بیمارستان شهید دکتر لواسانی با تاکید بر ضرورت ترک سیگار در افراد سیگاری، گفت: ترک سیگار یکی از روش‌های اصلی کنترل خطر بیماری سرخرگ‌های کرونری و سایر بیماری‌های قلبی عروقی است.

وی با تاکید بر اینکه استعمال سیگار سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود، افزود: تصلب شرایین یکی از عوارض شایع مصرف سیگار بوده که سبب آسیب به پوشش جدار رگ‌های خون رسانی کننده قلب، مغز و سایر اعضای بدن می‌شود.

جمالیان ادامه داد: جدار آسیب دیده سرخرگ‌ها در مقابل تشکیل پلاک آسیب پذیرتر هستند، از این رو با تشکیل پلاک جریان خون محدود شده و این روند صلب‌شرایین (آترواسکلروز) نامیده می‌شود.

وی با بیان اینکه در صورت درگیری سرخرگ‌های کرونری احتمال ایجاد حمله‌قلبی به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد، تصریح کرد: اگر سرخرگ‌های مغز دچار انسداد شوند، سکته مغزی رخ می‌دهد.

این فوق متخصص قلب و عروق با تاکید بر اینکه تصلب‌شرایین همچنین عامل خطری برای ایجاد بیماری عروق محیطی است که در آن رگ‌های دست و پا درگیر می‌شوند، گفت: زمانی که  سخت شدن شرایین با سایر عوامل خطر از جمله فشارخون بالا و کلسترول بالای خون همراه شود میزان خطر باز هم بیشتر می‌شود.

جمالیان با بیان اینکه استعمال روزانه حتی یک نخ سیگار نیز سبب آسیب به اندوتلیوم یا پوشش داخلی جدار عروق می‌شود، افزود: حذف سیگار از برنامه‌های روزانه افراد سیگاری سلامت آن‌ها را تضمین می‌کند.

وی همچنین با اشاره به دیگر عارضه ناشی از مصرف سیگار در افراد سیگار، گفت: لخته شدن خون دیگر عارضه مصرف سیگار است و باید بدانیم استعمال سیگار باعث می‌شود که خون آسان‌تر لخته شود.

این فوق تخصص قلب و عروق ادامه داد: چسبیدن پلاکت‌ها به یکدیگر موجب آسانتر شدن تشکیل لخته می‌شود و این روند جزیی از آبشار حوادثی است که منجر به سکته مغزی و حمله قلبی می‌شوند.

وی با بیان اینکه لخته خون درصورت انسداد سرخرگ‌ها می‌تواند منجر به بروز حمله قلبی، سکته مغزی و بیماری سرخرگ‌های محیطی شود، گفت: برخی دانشمندان بر این عقیده‌اند که اثر لخته کننده سیگار حتی مهم‌تر از نقش آن در ایجاد تصلب‌شرایین است.

این فوق تخصص قلب و عروق در ادامه با اشاره به دیگر عارضه ناشی از مصرف سیگار، افزود: کلسترول بالا دیگر عارضه ناشی از مصرف دخانیات بوده که می‌تواند سبب کاهش کلسترول HDL یا "کلسترول خوب" شود.

وی با بیان اینکه فشارخون بالا عارضه دیگر ناشی از مصرف سیگار است، تصریح کرد: گرچه سیگار به طور مستقیم سبب ایجاد فشارخون بالا نمی‌شود، اما بطور موقت سبب تنگ شدن عروق خونی قلب و سبب افزایش موقتی فشارخون می‌شود.

جمالیان با تاکید بر اینکه انقباض سرخرگ‌ها نیز دیگر عارضه ناشی از استعمال دخانیات است، گفت: به جز انسداد ناشی از تصلب‌شرایین در سرخرگ‌ها، سیگار سبب تنگ شدن آن‌ها نیز می‌گردد که خود سبب کاهش بیشتر جریان خون می‌شود.

وی ادامه داد: کاهش اکسیژن خون نیز دیگر عارضه ناشی از مصرف سیگار است، نیکوتین و مونوکسیدکربن موجود در دود سیگار با ورود به خون سبب کاهش مقدار اکسیژن قابل حمل توسط خون می‌شوند که این اثر سبب می‌شود که قلب ضربان بیشتری داشته باشد تا بتواند اکسیژن‌رسانی را در حد لازم حفظ کند.