۰ نفر

هشدار WHO درباره تهدید مقاومت میکروبی

۲۹ دی ۱۳۹۸، ۳:۵۴
کد خبر: 410650
هشدار WHO درباره تهدید مقاومت میکروبی

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در گزارش تازه‌ای اعلام کرد: کمبود آنتی‌بیوتیک‌های جدید، اقدامات و تلاش‌های جهانی به منظور کنترل عفونت‌های مقاوم به دارو را تهدید می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، در گزارش سازمان جهانی بهداشت آمده است: کاهش میزان سرمایه‌گذاریِ بخش خصوصی و نبود نوآوری‌ها در تولید داروهای آنتی بیوتیک جدید تلاش‌ها و اقدامات جهانی برای مقابله با عفونت‌های مقاوم به دارو را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

درحالیکه بررسی و آزمایش روی داروهایی که در مراحل اولیه تولید قرار دارند جدید و خلاقانه‌تر است اما چندین سال زمان نیاز دارد تا دارویی تهیه شده و به دست بیماران برسد.

«تدروس آدهانوم قبریسوس» دبیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت: در هیچ زمانی تهدید مقاومت میکروبی به این اندازه جدی و فوری نبوده است و در چنین شرایطی نیاز به ارائه راهکاری اثربخش ضروری است. اقدامات و طرح‌های متعددی برای کاهش سطح مقاومت میکروبی در حال انجام است اما نیاز است تا کشورها و صنعت داروسازی گام‌های خود را سرعت بخشیده و در سرمایه‌گذاری پایدار و تولید داروهای جدید مشارکت داشته باشند.

سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۷ فهرستی از پاتوژن‌ها را منتشر کرد که بر اساس آن ۱۲ نوع باکتری در کنار بیماری سل تهدید فزاینده‌ای برای سلامت انسان به حساب می‌آیند زیرا این عوامل بیماری‌زا در برابر بسیاری از روش‌های درمانی موجود مقاوم شده‌اند.

به گزارش سایت اطلاع‌رسانی این سازمان، از ۵۰ داروی آنتی‌بیوتیکی که در خط تولید قرار دارد ۳۲ مورد از آن‌ها پاتوژن‌های در اولویت فهرست سازمان جهانی بهداشت را هدف قرار داده اما اکثریت آن‌ها در مقایسه با داروهای آنتی بیوتیک موجود فوائد محدودی دارند.