۰ نفر

چه ماسکی برای هوای آلوده خوب است؟

۲۸ آذر ۱۳۹۸، ۲:۱۰
کد خبر: 402998
چه ماسکی برای هوای آلوده خوب است؟

ماسک تنفسی در هنگام آلودگی هوا می‌تواند بهترین وسیله برای شما برای حفظ سلامت‌تان باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، گرچه ماسک‌های کاغذی یکبار مصرف را می‌توانید در اغلب داروخانه‌ها پیدا کنید، ماسک‌های تنفسی که پزشکان برای در امان ماندن از آلودگی هوا  توصیه می‌کنند، ندرتا در دراگ‌استورها یا فروشگاه‌های معمولی پیدا می‌شود. این ماسک‌ها را معمولا باید از فروشگاه‌های خاص با به طور آنلاین بخرید.

ماسک‌های کاغذی در برابر آلودگی هوا اثر ندارند

برای اینکه بفهمید ماسک تنفسی که می‌خرید تا چه در برابر آلودگی هوا موثر است به دنبال ماسک‌های باشید که دست کم استانداردهای N۹۵ یا FFP۳ را داشته باشند.

N۹۵ یعنی ماسک ۹۵ درصد از ذرات معلق در هوا که قطری دست کم ۰.۳ میکرون (یک هزار میلی‌متر) یا بزرگتر دارند، تصفیه می‌کند. FFP۳ یعنی ماسک فقط ۵ درصد ذرات را از خود عبور می‌دهد و ۹۹ درصد همه ذرات با ان دازه تا ۰.۶ میکرون را تصفیه می‌کند. هر دوی استانداردها به معنای توانایی بالای ماسک در تصفیه‌کردن ذرات ریز معلق هستند.

علاوه بر خرید ماسک مناسب باید دستورات روی بسته‌بندی از لحاظ نحوه به صورت زدن ماسک و مدت مصرف رعایت کنید.

اینکه چه در زمانی باید ماسک تنفسی بزنید بستگی به سن و وصعیت سلامت شما دارد و راهنمای دقیقی مورد توافق همه در این باره وجود ندارد. در چین دولت توصیه می‌کند هنگامی که شاخص کیفیت هوا (AQI) بالای ۲۰۰ می‌رسد، مردم ماسک تنفسی بزنند، اما بسیاری از مردم در مقدارهای کمتر آلودگی هوا هم ماسک می‌زنند.

بهترین کار این است که AQI را در یک روز معین چک کنید و خودتان در این باره تصمیم بگیرید.  

افراد دچار بیماری تنفسی، آسم یا الرژی به خصوص باید بیشتر درباره آلودگی هوا محتاط باشند.