۰ نفر

طرز تفکر آدمای پولدار و موفق اینجوریه!

۲ آبان ۱۴۰۱، ۱۸:۳۹
کد خبر: 675832
طرز تفکر آدمای پولدار و موفق اینجوریه!

پیشرفت، پویایی و رشد از ملزومات زندگی هستند. بدون آنها، سلامتی، خوشحالی، بلندپروازی و دستیابی به اهداف زندگی ممکن نیست.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ انسان موجودی است با قابلیت‌هایی حیرت‌آور که می‌تواند چالش‌های فراوانی را پی‌در‌پی بپذیرد و آنها را تمام و کمال به انجام برساند. شاید نتوانید بعضی کارها را انجام دهید (تأکید می‌کنم، شاید!) اما مطمئن باشید اگر به اندازه‌ی کافی برای انجام دادن آنها انگیزه داشته باشید، می‌توانید محال را ممکن کنید. یک انگیزه‌ی قوی، انرژی لازم برای عملی کردن اهداف‌تان را فراهم می‌کند. برخی افراد در مرحله‌ی عمل با بهانه تراشیدن، ناخواسته سدی بین خودشان و آرزوهایشان می‌سازند.پس طرز تفکر برای رسیدن موفقیت بسیار مهم است.

اگر می‌خواهید جزء این دسته نباشید، باید تفکری پویا داشته باشید و تمام کارهایی که انجام می‌دهید در مسیر رشد و رسیدن به اهداف‌تان باشد. شاید از کسانی که ادعا می‌کنند در این زمینه تخصص دارند شنیده باشید «این قبیل کارها نیازمند تمرینات ذهنی پیچیده‌ای است». اصلا این طور فکر نکنید! برای داشتن طرز تفکر پویا، کافی‌ است ذهنی باز و آماده داشته باشید، بخواهید تجربیات جدیدی کسب کنید و بدانید که با استمرار و داشتنِ پشتکاری قوی می‌توانید کارایی خود را روز به روز بهتر کنید.


چه طرز فکری می‌تواند باعث رشد شود؟

وقتی بچه بودم، همیشه برخورد با چالش‌های جدید باعث می‌شد استرس داشته باشم، خجالت می‌کشیدم، دائما نگران بودم اگر عملکردم فوق‌العاده نباشد «دیگران راجع به من چه فکری می‌کند». در واقع با این رفتار، با بهانه‌های مسخره، مانع از رشد خودم می‌شدم. کسی که می‌خواهد پیشرفت کند، می‌داند هیچ‌کس در کاری که برایش تازگی دارد، ماهر و خبره نیست! اگر از کاری لذت ببرد، با تمرین و ممارست می‌تواند مهارت هرچه بیشتری در آن کسب کند. البته تا چیزی را امتحان نکرده‌اید چطور می‌توانید بدانید برایتان لذت‌بخش است یا نه؟!

چند سال قبل تصمیم گرفتم روش فکری جدیدی را برای پیشرفت امتحان کنم. هر روز با مفهوم جدیدی درگیر می‌شدم و کارهای جدیدی را امتحان می‌کردم. اگر از آن‌ها لذت می‌بردم ادامه می‌دادم و اگر نه سراغ چیز دیگری می‌رفتم. این که چه کاری را انجام می‌دادم و از چه‌کاری منصرف می‌شدم ربطی به کارایی و مهارتم در آن کار نداشت. معیار من فقط علاقه بود. چون می‌دانستم اگر به اندازه‌ی کافی به آن علاقه داشته باشم، می‌توانم کاراییم را با تمرین تقویت کنم.

پروژه‌ای که امسال تصمیم گرفتم انجام دهم، راه انداختن وبسایت شخصی خودم بود. چند ماه پیش که شروع به کار کردم، نه چیزی راجع به طراحی وبسایت می‌دانستم، نه SEO (بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو) و نه بازاریابی آنلاین. اگر مثل قبل فکر می‌کردم، از این کار منصرف می‌شدم و سراغ کار دیگری می‌رفتم. اما با طرز فکر جدیدی که داشتم، تصمیم گرفتم از این موقعیت استثنائی نهایت استفاده را ببرم و کلی مهارت‌های جدید یاد بگیرم. در شش ماه اخیر تمام وقتم را صرف تحقیق، مطالعه، یادگیری و آزمون و خطا کردم و نتیجه‌ای که گرفتم خیلی بهتر از آن چیزی بود که توقعش را داشتم. شاید چیزهایی که یادگرفتم یک درصد از چیزهایی که می‌شود یادگرفت هم نباشد، اما می‌دانم از کاری که انجام می‌دهم لذت می‌برم. حتّی برنامه‌ی کارهایی که در شش ماه آینده می‌خواهم انجام دهم را هم تنظیم کرده‌ام! بدون این طرز فکر، قطعا این موقعیت و حس خوشحالی و رضایتی که الان دارم را نداشتم.

چطور می‌توان به این طرز فکر رسید؟

نمی‌دانید به چه طرز فکری برای رشد کردن نیاز دارید؟ این موارد قطعا به شما کمک خواهند کرد:

همه چیز را توجیه نکنید

نیازی به توجیه اطرافیان نیست.

لازم نیست هر کاری که را انجام می‌دهید توجیه کنید. وقتی می‌خواهید در رفتارتان تغییری ایجاد کنید یا سرگرمی جدیدی را انتخاب کنید، حتما اطرافیان‌تان دلیلش را می‌پرسند. یادتان باشد، همین که «دوست دارید» این سرگرمی جدید را انتخاب کنید بهترین دلیل است!

با آدم‌های جدید معاشرت کنید

دنبال افراد یا گروه‌های جدید باشید. کسانی که تا به حال با آنها وقت نگذرانده‌اید و فکر می‌کنید معاشرت با آن‌ها درهای جدیدی به رویتان باز می‌کند. اگر با ذهنی باز با آنها وارد تعامل شوید، نه تنها چیزهای جدیدی یاد می‌گیرید، بلکه تمام دانسته‌های خود را نیز محک می‌زنید. با این کار، زندگی‌تان رنگ و بوی جدیدی می‌گیرد و حس خلاقیت و ماجراجویی‌تان نیز تحریک خواهد شد.

برای رؤیاهایتان حد و مرزی قائل نباشید

هر تجربه یا موفقیت، با یک رؤیا شروع می‌شود. به خودتان مجال رؤیاپردازی بدهید، بدون هیچ حد و مرزی. رؤیا منشأ تمام خلاقیت‌های شماست. با آغوش باز رؤیاهای‌تان را بپذیرید.

به بهترین بودن فکر نکنید

با درس گرفتن از تجربیات و بازخوردی که از آنها می‌گیریم، همیشه جا برای پیشرفت هست. هیچ وقت نمی‌توانید بهترین عملکرد ممکنِ خود را داشته باشید، اما می‌توانید با توجه به دانسته‌ها و مهارت‌هایی که الان دارید، کارتان را به بهترین حالتی که می‌توانید انجام دهید. با دانستن این نکته می‌شود خیلی راحت از کنار قضاوت‌های بی‌مورد دیگران گذشت، و خیالتان از هر لحاظ راحت است، چرا که هر آنچه از دست‌تان برمی‌آمده را انجام داده‌اید.

اهمیت تجربه خیلی بیشتر از نتیجه‌ی نهایی است

اگر با خودتان عهد کنید هر روز چیز جدیدی را تجربه کنید، تا پایان سال، ۳۶۵ تجربه‌ی جدید خواهید داشت، در چنین شرایطی احتمال این که زمینه‌ی مورد علاقه‌ی خود را پیدا کنید خیلی بالاتر است، و مهم تر از این، بینش جدیدی که دارید باعث می‌شود چالش‌های زندگی را مشکل تلقی نکنید و از امتحان کردن چیزهای جدید هراسی نداشته باشید.

داشتن ذهنیتی مناسب برای رشد، به شما قدرت لازم برای پذیرفتن چالش‌های جدید زندگی را می‌دهد و دیگر شکست برایتان به معنای پایان راه نیست، بلکه موقعیتی برای رشد و کسب تجربه است. تجربه‌ای که باعث بهتر شدن عملکردتان در آینده خواهد شد. اگر در کاری که برایتان تازگی دارد، مهارت ندارید و شکست می‌خورید، نگران نباشید. هیچ‌کس از شما توقع ندارد همه‌چیز را در مورد همه‌چیز بدانید! با داشتن نگرشی پویا، نه تنها خوشحال‌تر و سالم‌تر خواهید بود، بلکه احساسات و غرایز پخته و مستحکمی خواهید داشت، نگران موانع سرِ راه نباشید و بدانید زندگی پُر از موقعیت‌های رشد و ترقی است.