۰ نفر

۱۴ راه برای اینکه در اوج ناامیدی به خودتان انگیزه بدهید!

۲۴ مهر ۱۴۰۱، ۵:۱۴
کد خبر: 674030
۱۴ راه برای اینکه در اوج ناامیدی به خودتان انگیزه بدهید!

برای افزایش انگیزه چه کنیم؟ چطور می‌توانم از بی‌ انگیزگی خلاص شوم؟ بی‌انگیزگی مشکلی است که همۀ ما در برهه‌هایی آن درگیر می‌شویم.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ نداشتن هدف و بی‌انگیزه بودن باید می‌شود که احساس ناخوشایندی داشته باشیم و دچار روزمرگی شویم! البته می‌دانیم با انگیزه و پرانرژی بودن برای همیشه کار سختی است اما داشتن برنامه و پشت کار در مسیر رسیدن به اهداف کوچک و بزرگ کمک می‌کند تا با انگیزه باشیم.

عوامل زیادی در بی‌انگیزه بودن ما نقش دارند. ولی دلیل بی انگیزگی هر چه باشد، حضور در محیط‌های مثبت می‌تواند به افزایش انگیزه کمک کند. برای مثال اتمام کارها انگیزه شما را برای انجام کارهای بعدی افزایش می‌دهد.

برای افزایش انگیزه چه کنیم؟

تقریبا هر کسی این پیچ‌ و خم‌های سرپایینی همانند این را تجربه کرده است که در این مسیر ظاهرا رویاها غیر ممکن‌ و دست‌نیافتنی‌اند. اما همیشه راه عبور از موانع وجود دارد.

در ادامه با انجام ۱۴ کار ساده، می‌توانید این حس را از بین ببرید و در زندگی‌تان هیجان ایجاد کنید.


خستگی

۱. هدف گذاری کنید

یک کاغذ و قلم بردارید و اهدافتان را روی آن بنویسید. برای رسیدن به اهداف برنامه‌ریزی کنید و اقدام کنید. از منطقه امن خود خارج شوید. ریسک کنید و به دنبال فرصت‌های نو باشید. اجازه ندهید چیزهایی مانند سن، افکار اطرافیان و کلیشه‌های اجتماعی شما را در خانه زندانی کنند.

۲. فهرستی از دلایلی که می‌خواهید به آن هدف دست پیدا کنید، تهیه کنید

در دنیای شلوغ و گیج کنندۀ اطراف ما، خارج شدن از مسیر بسیار آسان است. به همین دلیل است که باید خودتان را در هدفتان مستقر کنید. به منظور تضمین کردن بیشتر موفقیت‌تان فهرست را دستی بنویسید.

مطالعات نشان داده‌اند وقتی ما این کار را انجام می‌دهیم و با دست حروف را به هم متصل می‌کنیم، مغز را به طور فعالانه‌تری در فرایند درگیر می‌کنیم. چون تایپ کردن یک عملکرد اتوماتیک است که فقط در انتخاب حروف درگیر می‌شود و ارتباط ذهنی کمی در این فرایند وجود دارد.

۳. لیستی از کارهایی که باید انجام دهید تهیه کنید

گاهی اوقات کارهایی که باید انجام دهیم بسیار زیادند، همین امر ممکن است اشتیاق به کار را از شما بگیرد. مخصوصاً این روزها که تعداد بی شمار ایمیل‌ها به وظایفی که به ما محول شده، اضافه شده است. به همین دلیل من لیستی از کارهایی که باید انجام بدهم تهیه کرده‌ام. این لیست شامل کارهای اصلی و مهمی ست که باید انجام بدهم. کارهای کوچک را در پایان روز یا در وقت اضافه بین کارهای دیگر انجام می‌دهم.

برای تهیه این لیست، می‌توانید از گوشی، لپ‌تاپ یا یک تکه کاغذ استفاده کنید. هر کدام که برایتان راحت‌تر است. وقتی هر شب کارهایی که روز بعد باید انجام دهید را می‌نویسید، فردا برای انجام کارها آماده خواهید بود.

اولویت‌های خود را بشناسید و دوباره کنترل زندگی‌تان را به دست بگیرید. هیچ چیز به اندازه حس کارآمد بودن به پیشرفت مردم کمک نمی کند. پس این لیست را تهیه کنید و بگذارید حس کارآمد بودن جای تنبلی را بگیرد.

یادداشت روزانه

۴. هدفتان را به اهداف کوچکتری تقسیم کنید

علم اعصاب به ما می‌گوید که هر موفقیت کوچکی، مرکز پاداش مغز را فعال می‌کند و باعث می‌شود دوپامین که مادۀ شیمیایی احساس خوب است در بدن آزاد شود. این موضوع به ما کمک می‌کند تا متمرکز شویم و ما را تشویق می‌کند تا گام مشابه بعدی را برداریم. این کار، چه در مورد قبوض پرداختی‌تان و چه در مورد پیدا کردن یک شغل جدید، را امتحان کنید.

۵. مقایسه ناسالم نکنید

مقایسه درون زندگی خود با ظاهر زندگی دیگران باعث بی انگیزگی شما می‌شود. متاسفانه مقایسه در فرهنگ ما رواج زیادی دارد و از همان کودکی والدین بچه را با بقیه بچه‌ها مقایسه می‌کنند. فراموش نکنید که شرایط زندگی هر کس متفاوت است. شاید اگر او در شرایط زندگی شما بود، موقعیت بدتری داشت.

به جای مقایسه کردن، روی هدفتان متمرکز شوید و تلاش کنید به آن برسید.

۶. از گذشته درس بگیرید

اشتباهات گذشته یکی از عوامل بی انگیزگی هستند. فکر کردن به گذشته برای شما سودی ندارد. شما فقط باید از آن درس بگیرید و به آینده چشم بدوزید.

مهم نیست چه خطایی انجام دادید. خودتان را ببخشید و سعی در جبران آن داشته باشید. به دنبال راه‌هایی برای فراموش کردن گذشته باشید. برای این کار می‌توانید از یک مشاور کمک بگیرید.

۷. موفقیت‌های گذشته را به یاد بیاورید

ذهن انسان به طور کلی منفی گراست. بدین معنی که بیشتر خاطرات منفی در آن ثبت می‌شود و موفقیت‌ها و خاطرات خوب کمرنگ‌تر می‌شوند. با به یاد آوردن دستاوردها و موفقیت‌هایتان (هر چند کوچک) می‌توانید دوباره به استعدادها و توانایی‌هایتان ایمان بیاورید.

خستگی

۸. از شبکه‌های اجتماعی دوری کنید

شبکه اجتماعی گاها کسب و کار شما هستند، گاهی وسیله یادگیری و گاهی هم تنها سرگرمی. اگر مورد مصرف شما مورد آخر است باید دقت کافی را در رابطه با زمان و وقتی که برای این وسیله سرگرمی می گذارید، داشته باشید.

اکثر ما بدون کنترل تلگرام یا اینستاگرام خود را چک می‌کنیم. گرچه نگاه گذرا و گاه به گاه به شبکه های اجتماعی به نظر بی ضرر می آید، اما در واقع این کار انگیزه شما برای انجام کارهای اصلی و مهم را از بین می برد. ضمن اینکه تمرکز و دقت شما را هم دچار مشکل می کند.

بر اساس مطالعات انجام شده در ارواین، اگر در حین انجام کار حواسمان پرت شود، ۲۵ دقیقه زمان لازم است تا دوباره تمرکزمان را به دست آوریم. به تمام دقایق تلف شده هنگام چک کردن مطالب دوستانمان در شبکه‌های اجتماعی فکر کنید. به خاطر داشته باشید وقت شما واقعی‌تر و باارزش‌تر از اخبار به روز مردم است، پس وقت‌تان را سازنده کنید و چک کردن شبکه‌های اجتماعی را کنار بگذارید. حتماً احساس خیلی بهتری خواهید داشت، من تضمین می‌کنم.

۹. به چیزهایی فکر کنید که از داشتنشان شکرگذارید

به آنچه که دارید توجه کنید، نه آنچه که آرزوی داشتنش را دارید. کامپیوتر، گوشی موبایل، تلویزیون، کولر، بخاری، یخچال، خانه… این‌ها چیزهایی هستند که باید به خاطر داشتنشان سپاس‌گذار باشید. اما اولین و مهم‌ترین چیز، سلامتی شما و توانایی خواندن این مقاله است. آیا می‌دانید موقعیتتان چقدر عالی است؟ پس چه چیز شما را از تلاش برای داشتن زندگی رؤیایی‌تان باز می‌دارد؟

هرچقدر زودتر به ارزش داشته‌های کوچکتان پی ببرید بهتر است و انگیزه شما برای زندگی بیشتر می‌شود. مثلاً برای خودتان، یادداشت تشکر برای تمام چیزهایی که دارید بنویسید.

۱۰. کاری را انجام دهید که خوشحالتان می‌کند

بر اساس مطالعات انجام شده در دانشگاه واریک، احساس خوشحالی ۱۲ درصد کارآمد بودن افراد را افزایش می‌دهد. خوشحالی باعث انرژی بیشتر، یادگیری سریع‌تر، تصمیم گیری بهتر و همکاری بهتر با دیگران می‌شود.

چطور احساس خوشحالی کنیم؟ کتاب مورد علاقه‌تان را بخوانید، به دوست صمیمی‌تان تلفن کنید، برای خودتان یک فنجان قهوه درست کنید. برای ایجاد حس خوشحالی راه‌های زیادی وجود دارد.

۱۱. ورزش کنیدورزش کردن

آیا ورزش می‌کنید؟ آیا از خانه خارج می‌شوید؟ اگر نه، شما باید یک فعالیت فیزیکی برای خودتان در نظر بگیرید.  خود ورزش به تنهایی اعتماد به نفس و البته انگیزه به همراه دارد. این کار باعث می‌شود ذهن شما از استرسی که به دلیل ناتمام ماندن کارهایی که لیست کرده‌اید به شما وارد شده، رها شود. بدنتان را قوی کنید، ذهنتان نیز قوی خواهد شد.

۱۲. از کم شروع کنید

گاهی علی رغم تلاش زیاد نتوانیم کاری را که شروع کرده‌ایم به پایان برسانیم. این عدم موفقیت ممکن است به فشار زیادی باشد که به خود وارد می‌کنیم. بهتر است با قدم‌های کوچک شروع کنیم.

مثلاً به جای نوشتن یک کتاب، یک صفحه بنویسید. عادت کنید به نوشتن ۱۰۰ کلمه در روز، سپس این تعداد را به ۲۰۰ برسانید، سپس ۳۰۰ کلمه و بالاخره یک صفحه بنویسید. با گذر زمان موفق به نوشتن یک فصل خواهید شد.

این ایده شما را به سمت رسیدن به اهداف کوتاه مدتتان سوق می‌دهد، متعاقبا هیجان بیشتری برای انجام کارهای بزرگ‌تر در آینده خواهید  داشت.

۱۳. هدف‌های بزرگ داشته باشید

بله، درسته که باید از کم شروع کنید، ولی هدف بزرگ داشته باشید. به این معنا که همیشه مشخص کنید دقیقاً چه می‌خواهید. مهم‌تر از همه تلاش کنید قدم به قدم به اهدافتان برسد. اگر فقط رؤیا ببافید و به رویایتان نرسید، به هیچ‌جا نخواهید رسید. اهداف بزرگ را به اهداف کوچک‌تر تقسیم کنید و به وسلیه آن‌ها به اهداف بزرگ تر دست پیدا کنید.

اگر هدفتان اتمام دانشگاه است، این هدف را به بهترین بودن در کلاس گسترش دهید. اگر می‌خواهید یک بلاگر موفق شوید، برای جلب توجه تدوین‌گرهای سایت‌های معتبر تلاش کنید تا مقاله‌های شما را منتشر کنند.

اینکه بدانید قرار است چه چیز مهمی به دست آورید، باعث ترغیب شما در انجام هرچه بهتر کارهایتان می‌شود.

۱۴. زمانی را به تفریح اختصاص دهید

«تفریح کن» به هیچ وجه یک نصیحت تنبلانه نیست. گاهی اوقات زمانی که برای انجام یک کار صرف می‌کنیم، خیلی بیشتر از زمانی ست که برایش در نظر گرفته‌ایم. همین باعث رنجش خاطر ما و درنتیجه بی انگیزه شدن ما می‌شود. به همین دلیل دانستن اینکه کی و چگونه باید از کار دست بکشیم خیلی مهم است.

در این مواقع، به پیاده‌روی بروید. به دیدار دوستی بروید. یا حتی در خانه بمانید و سریال مورد علاقه‌تان را تماشا کنید. مغز شما به اندازه سایر اندام‌ها به استراحت نیاز دارد.

حرف پایانی

در این مطلب راهکارهایی را معرفی کردیم که به شما برای افزایش انگیزه کمک می‌کند. اما باید قدم اول را بردارید و شروع کنید به نوشتن اهداف و آروزهای خودتان!

به ما بگویید چه چیزی به شما انگیزه می‌دهد؟ چطور به خودتان انرژی و انگیزه می‌دهید؟ دوست داریم از خودتان بشنویم.