۰ نفر

قیمت مسکن فرهنگیان مشخص شد

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۷:۰۲
کد خبر: 436380
قیمت مسکن فرهنگیان مشخص شد

معاون وزیر راه و شهرسازی میزان آورده اولیه متقاضیان مسکن فرهنگیان را ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: قیمت هر مترمربع از این واحدها ۲.۵ تا ۳.۵ میلیون تومان است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، محمود محمودزاده با یادآوری تفاهم وزارت راه و آموزش و پرورش برای ساخت 170 هزار واحد مسکونی فرهنگیان از آغاز کلنگ‌زنی 14 هزار و 500 واحد این تفاهمنامه با حضور معاون اول رییس‌جمهوری و وزرای راه و شهرسازی و آموزش و پرورش طی فردا خبر داد و اظهار کرد: 309 هزار نفر فرهنگیان برای این طرح ثبت‌نام کردند که پس از پالایش وزارت آموزش و پرورش 75 هزار نفر واجد شرایط شناخته شده و 145 هزار نفر فاقد شرایط بوده و حذف شدند.

وی با اشاره به رسیده به اعتراض 27 هزار نفر از فرهنگیان، ادامه داد: حدود 87 هزار نفر اطلاعات ثبت‌نامی ناقصی داشتند برای رفع نواقص به استان ها عودت داده شده تا این متقاضیان مستندات خود را تکمیل کنند و مراحل پالایش برای آنها نیز انجام شود. در این پروژه نیازسنجی فرهنگیان بر اساس شهر و استان های مختلف انجام و هم اکنون برنامه کشوری این طرح برای احداث 170 هزار واحد، مشخص شده است.

وی با بیان این‌که مسکن فرهنگیان در 11 استان اجرا می‌شود، تصریح کرد: کلنگ‌زنی فردا به شکل ویدئوکنفرانسی در 6 استان تهران، فارس، خوزستان، آذربایجان شرقی، اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد انجام می شود. در مجموع در 11 استان تهران، فارس، خوزستان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، اصفهان، سمنان، مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و زنجان، طرح ملی مسکن فرهنگیان اجرایی خواهد شد.

معاون مسکن و ساختمان یادآور شد: برنامه زمانبندی ساخت این تعداد واحد مسکونی تفاهم شده دو ساله است. اما از آنجاییکه انجام نهایی آن در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دارد و نهاد مجری وزارت آموزش و پرورش است و وزارت راه و شهرسازی نظارت عالیه بر عملکرد و کیفیت و برنامه زمانبندی دارد، تعیین زمان قطعی از سوی وزارت آموزش و پرورش است.

محمودزاده گفت: یکی از مواردی که در برنامه زمانبندی تحویل پروژه‌ها باید ملاک‌عمل قرار بگیرد، آوردن به موقع سهم مالی توسط متقاضیان است که اگر این اتفاق نیفتد، می‌تواند منجر به طولانی شدن زمان تحویل واحدهای مسکونی شود. در خواست ما از متقاضیانی که واجدشرایط شناخته می‌شود این است که به موقع آورده‌های مالی خود را تامین کنند تا کل متقاضیان پروژه را دچار مشکل زمان نکنند.

وی میزان آورده متقاضیان مسکن فرهنگیان را30 تا 40 میلیون تومان اعلام و با تاکید بر این‌که این مبلغ باید در زمانبندی مقرر پرداخت شود، افزود: متقاضیان واجدشرایط پس از ثبت‌نام و معرفی شدن به پروژه، بین 30 تا 40 میلیون تومان که به آنها اعلام قطعی می‌شود واریز اولیه به بانک خواهند داشت. پس از آن، حساب مسدودی به نام هریک از متقاضیان باز خواهد شد و تسهیلات بانکی مقرر، از سوی بانک به همان حساب واریز خواهد شد و بر اساس برنامه زمانبندی که بین سازنده و متقاضی به امضا می‌رسد در مقاطع مشخص شده، سهم آورده متقاضی به حساب واریز خواهد شد تا سازنده بتواند به تعهدات خود برای احداث در زمانبندی از پیش تعیین شده، عمل کند.

وی با یادآوری این‌که قیمت تمام شده، ملاک نهایی تعیین قیمت های واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی مسکن است، یادآور شد: حدود قیمتی بین 2.5 تا 3.5 میلیون تومان است. اما در عین حال قیمت تمام شده، ملاک تعیین نهایی قیمت هر واحد مسکونی است. از آنجاییکه پیش بینی تلاطم در بازار مسکن ممکن دور از انتظار نیست، از ابتدای طرح نیز اعلام کردیم که قیمت نهایی واحدهای مسکونی بر اساس قیمت تمام شده ساخت مسکن، اعلام می‌شود.

محمودزاده تصریح کرد: تمامی تدابیر وزارت راه و شهرسازی بر کاهش قیمت تمام شده واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی مسکن است.

وی راهکارها و تدابیر اندیشیده شده برای کاهش قیمت های مسکونی طرح اقدام ملی را همکاری وزارت کشور، سازمان نظام مهندسی در ارایه تخفیفات عوارض پروانه و خدمات مهندسی عنوان کرد و گفت: تفاهم‌نامه‌ای با وزارت کشور امضا شد که در پروژه‌های طرح اقدام ملی حداقل 50 درصد تخفیف عوارض پروانه ساخت را لحاظ خواهند کرد.

محمودزاده ادامه داد: همچنین، با سازمان نظام مهندسی ساختمان تفاهم‌نامه‌ای در راستای وظیفه اجتماعی سازمان به امضا رسیده و آن سازمان در ارایه خدمات مهندسی ساختمان در این طرح، تخفیف 50 درصدی و بیشتر را اعمال خواهد کرد.  همچنین، در حوزه تامین مصالح ساختمانی نیز تدابیری اندیشیده شده تا مصالح ساختمانی با حداقل قیمت و به شکل اقساطی در اختیار پروژه ها قرار گیرد که مجموعه این تدابیر در کاهش قیمت تمام شده تاثیر جدی دارد.

وی در عین حال، اعلام کرد: در خصوص 14500 واحد مسکن فرهنگیان که فردا کلنگ زنی می شود، این آمادگی وجود دارد که در کمتر از 10 روز اعضا به بانک ها معرفی شده و حساب بانکی برای این دسته از متقاضیان بازگشایی شود.