با وجود درگیری در سطح جهانی، برخی کشورهای قدرتمند از لحاظ نظامی، مانند آمریکا و روسیه در حال کاهش تعداد سلاح‌های هسته‌ای خود هستند.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ موسسه تحقیقات بین‌المللی صلح استکهلم (SIPRI) داده‌های جدیدی را منتشر کرده که نشان می‌دهد تعداد کلاهک‌های هسته‌ای از 13هزار و 865 در اوایل سال 2019 به 13هزار و 400 در ژانویه سال 2020 کاهش یافته است. این کاهش در زمان افزایش تنش جهانی رخ داده که 9کشور دارای کلاهک‌های هسته‌ای به طور فعال در حال نوسازی ذخایر خود هستند. به عنوان مثال، چین در حال ایجاد یک طرح سه‌گانه شامل سیستم‌های انتقال زمینی، دریایی و هوایی است، روسیه نیز به دنبال توسعه سلاح‌های ماوراء صوت و هند و پاکستان نیز به تدریج در حال افزایش اندازه و تنوع نیروهای هسته‌ای خود هستند.

روسیه و ایالات متحده بیش از 90درصد کلاهک‌های هسته‌ای جهان را در اختیار دارند و کاهش اخیر در فهرست موجودی جهان را می‌توان به بازنشستگی و خلع سلاح در این دو کشور نسبت داد.

این امر عمدتا به دلیل پیمان شروع جدید (2010 New START Treaty) بوده که قرار است در اوایل سال آینده منقضی شود، مگر اینکه هر دو طرف برای تمدید آن موافق باشند. مذاکرات در این رابطه هیچ پیشرفتی نداشته که عمده‌ترین دلیل آن اصرار دولت ایالات متحده به الحاق چین به توافق‌نامه کاهش سلاح‌های اتمی در آینده است، اقدامی که پکن آن را رد کرده است.

در ماه ژانویه سال 2020، روسیه دارای 6هزار و 375 کلاهک هسته‌ای به همراه هزار و 570 فروند عملیاتی بود که در مقایسه با اوایل سال 2019، 125مورد کاهش یافته است.

ایالات متحده نیز 385 سلاح کمتر نسبت به سال گذشته دارد و در حال حاضر دارای 5هزار و 800 کلاهک هسته‌ای به همراه هزار و 750 فروند عملیاتی است. چین هم با 320 کلاهک هسته‌ای در جایگاه سوم قرار دارد و در طول 12ماه گذشته 30مورد به آن افزوده است. فرانسه و بریتانیا با 290 و 215 سلاح هسته‌ای، جزو پنج کشور صدرنشین هستند.

 در نمودار ارائه شده، کشورهایی که بیشترین تعداد کلاهک‌های هسته‌ای را دارند، مشاهده می‌کنید؛

18