۰ نفر

کارشکنی امارات در تجارت با ایران

۲۱ خرداد ۱۳۹۹، ۱۷:۴۴
کد خبر: 445248
کارشکنی امارات در تجارت با ایران

کرونا علاوه بر اینکه باعث شد اقتصاد کشور‌ها با چالش روبه رو شود بهانه‌ای بود تا برخی کشور‌های هم پیمان آمریکا به اجرای دستورات این کشور برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران اقدام کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، پنج ماهی است تجارت بین کشور‌ها به سختی انجام می‌شود. شیوع ویروس کرونا برنامه ریزی تجاری همه کشور‌ها را بر هم زد و آسیب‌های اقتصادی زیادی را به دنبال داشت. حتی اقتصاد‌های بزرگ هم در برابر این معضل نتوانستند بایستند و حجم تجارت آن‌ها کاهش یافت.

کرونا علاوه بر اینکه باعث شد اقتصاد کشور‌ها با چالش روبه رو شود بهانه‌ای بود تا برخی کشور‌های هم پیمان آمریکا به اجرای دستورات این کشور برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران اقدام کنند. کاهش حجم صادرات ایران نشان می‌دهد حتی اکنون که تجارت کشور‌ها از سر گرفته شده هنوز جایگاه ایران به حالت قبل بازنگشته و مسوولان در تلاش برای بازگرداندن این موضوع هستند.

برخی مراکز تجاری مانند دبی هم فرصت را مغتنم شمرده تا از این مسیر بتوانند تحریم‌های آمریکا را تمام قد اعمال کنند. از این رو به بررسی جزییات آن پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

در بحران سال ۲۰۰۸ که اقتصاد جهان، رکودی عمیق را تجربه کرد، امارات و در راس آن دبی که مرکز تجاری منطقه محسوب می‌شد به شدت تحت تاثیر قرار گرفت و برای عبور از این بحران از ایران درخواست کمک کرد. چندی پیش مجید شاکری، کارشناس اقتصادی از این موضوع پرده برداشت و گفت: شایعاتی هنوز وجود دارد که ابوظبی اولین جایی نبود که دبی از آن تقاضای کمک کرد.

حتی کسانی به جد معتقدند شیخ راشد، ابتدا از ایران کمک خواسته و نه ابوظبی. این که این شایعه چقدر جدی است قابل آزمایش نیست، ولی با توجه به وفور درآمد نفتی ایران و نیز دور بودنش از آسیب اعتباری بحران آمریکا، وجود چنین پیشنهادی معقول است، اما ظاهرا این در خواست را رد کرده بود.

وی معتقد است آثار تبدیل شدن آهسته شیخ‌نشین‌های پراکنده به یک کشور به مرکزیت ابوظبی، فورا در دو حوزه خود را نشان داد. ابتدا بسیار قوی شدن واحد بررسی‌های مجرمانه (CID) بود. اگر چه در هر شیخ نشین دفتری تشکیل شده بود، اما عملا از ابوظبی کنترل می‌شد.

دوم تشدید مبارزه با پولشویی ذیل توافقات ابوظبی با آمریکا برای کنترل فعالیت‌های مالی ایران در دبی. ماجرا به این شکل بود که یک مامور از ابوظبی داخل بانک‌های دبی می‌نشست و به دقت تراکنش‌های مشکوک به پولشویی (ایرانی) را تحت فشار قرار می‌داد.

هر دوی این موارد آثار تلخی روی اقتصاد دبی به‌خصوص در حوزه تجارت آزاد با ایران داشت. اکنون به نظر می‌رسد یکی از مراکز تجاری که زمانی از ایران درخواست کمک کرده بود اکنون تحریم کننده اصلی کشور است و اجازه ورود قایق و کشتی‌های ایرانی را برای انتقال کالا نمی‌دهد.

سکوت اتاق بازرگانی ایران و امارات
آن‌طور که خبرنگار ما کسب اطلاع کرده، دبی تجارت خود را با کشور‌های دیگر آغاز کرده، اما تجارت خود با ایران را به حالت تعلیق درآورده است. بسیاری از فعالان اقتصادی که تا چندی پیش کالاهایشان از کشور‌های دیگر وارد دبی و سپس وارد ایران می‌شد چند ماهی است نتوانسته‌اند به این شهر سفر کنند و کالا‌هایی که در آنجا قرار دارند را به کشور بیاورند.

این در حالی است که قبلا برخی کالا‌ها بدون ثبت سفارش وارد می‌شد، اما کمبود کالا در بازار نشان می‌دهد همچنان حمل و نقل دریایی دبی با ایران انجام نمی‌شود. به منظور بررسی جزییات این موضوع با اتاق بازرگانی ایران و امارات تماس گرفتیم که ابتدا از طرح موضوع استقبال کردند، اما یکباره سکوت را به پاسخ ترجیح دادند.

مجیدرضا ،حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با اظهار بی‌اطلاعی از عدم ورود قایق‌های ایرانی به کشور امارات به خبرنگار ما گفت: به دلیل مشکلاتی که قبلا در این زمینه وجود داشت اکنون اقداماتی انجام شده که کالا‌ها به صورت مستقیم از چین به ایران می‌آید.

مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی هم در این باره گفت: ۱۰ روزی است که کالا‌های این صنف به صورت هوایی به ایران می‌رسد، اما از حمل و نقل دریایی خبری در دسترس نیست. با توجه به اینکه محبی از ورود دستگاه‌های مخابراتی و الکترونیکی طی ۱۰ روز گذشته به ایران خبر می‌دهد باید انتظار کاهش قیمت محصولات در این بخش را داشت.

در دو ماه گذشته بسیاری از کالا‌های وارداتی، افزایش قیمت حداقل دوبرابری را تجربه کردند که فعالان بازار اعلام می‌کردند این رشد نرخ به دلیل عدم واردات و کمبود کالا در کشور است و با از سرگیری تجارت و واردات محصولات این انتظار وجود دارد که کالا‌ها به پایه قبلی خود بازگردند.

راهکاری برای برون رفت از مشکل
زمانی که جنگ تجاری آمریکا و چین به راه افتاد کمتر کسی فکر می‌کرد چشم بادامی‌ها روزی در معاملات رسمی خود دلار را حذف کنند، اما طی یک برنامه‌ریزی دقیق دلار از فهرست معاملات چین حذف شد که قطعا در سال‌های آینده بر ارزش دلار اثرگذار خواهد بود.

دبی امارات هم نقشی مانند دلار در منطقه دارد. یک مرکز تجاری بزرگ که کالای اغلب کشور‌ها به آن منطقه منتقل و به مقاصد می‌رسد. از این رو هر زمانی که دبی بخواهد به اقتصادی آسیب برساند به راحتی می‌تواند با عدم ترخیص کالا نوسان قیمتی در آن کشور ایجاد کند، در نتیجه ایران بر اساس اصول سیاست اقتصاد مقاومتی باید راه‌های مختلفی برای واردات کالا خصوصا کالا‌های اساسی در نظر بگیرد تا جلوی چنین اتفاقاتی را بگیرد.

کالا‌های مهمی که از دریا به ایران می‌رسد
لوازم یدکی خودرو، ماشین آلات و قطعات صنعتی، پودر فلزات و مواد اولیه مورد نیاز این حوزه و لوازم آرایشی و بهداشتی اغلب از طریق حمل و نقل دریایی دبی وارد ایران می‌شود که کمرنگ شدن آن، بر اقتصاد ایران اثر گذاشته و ادامه این روند می‌تواند مشکلات این بخش را بیشتر کند. اما برخی منابع مطلع خبر دادند که تجارت دریایی به صورت اندک انجام می‌شود، اما به‌دلیل اجرای تحریم‌های آمریکا شرایط نسبت به قبل سخت‌تر شده است. این در حالی است که ایران با مشکل تامین ارز نیز روبه‌روست و به دلیل افت تجارت، درآمد حاصل از صادرات نفت و محصولات غیر‌نفتی کاهش یافته است.