۰ نفر

اعلام نتایج غیررسمی انتخابات کنست؛

نتانیاهو مدعی پیروزی شد

۴ فروردین ۱۴۰۰، ۹:۱۸
کد خبر: 515507
نتانیاهو مدعی پیروزی شد

در حالی که نتایج قطعی انتخابات رژیم صهیونیستی اعلام نشده، نخست وزیر این رژیم با استناد به نتابج غیر رسمی که براساس نظرسنجی ها صورت گرفته، مدعی پیروزی حزبش در انتخابات است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، الجزیره نوشت، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی بامداد امروز چهارشنبه مدعی «پیروزی بزرگ» راستگرایان شد و گفت که حزب لیکود تحت رهبری او جلوتر از سه‌ حزب بزرگ دیگر است.

وی در توییتی نوشت، حزب لیکود تحت رهبری او، با فاصله زیاد جلوتر از سه‌ حزب بزرگ دیگر است.

او مدعی شد: واضح است که مردم اسرائیل راستگرا هستند و یک دولت قوی راستگرا می‌خواهند که اقتصاد و امنیت را تامین کند.»  نتانیاهو همچنین وعده داد که این رویه را ادامه خواهد داد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنین از حامیانش تشکر کرد و گفت: «از شما متشکرم. شما یک پیروزی بزرگ را به لیکود و جناح راست تحت رهبری من تقدیم کردید.»

نتانیاهو در حالی اعلام پیروزی کرده که رسانه‌ها می‌گویند نتایج قطعی مشخص نیست و بنا به نتایج آرای نظر سنجی، هنوز معلوم نیست که نتانیاهو بتواند برای هفتمین بار در سه دهه عمر سیاسی خود دولت ائتلافی تشکیل دهد.

از سوی دیگر نفتالی بنت، رقیب نتانیاهو و رهبر حزب "یامینا" گفت که او از نتانیاهو تماس تلفنی دریافت کرده و به او گفته است "ما منتظر نتایج نهایی خواهیم بود".

طبق نتایج غیر رسمی که بر اساس نظرسنجی های پای صندوق صورت گرفته در انتخابات روز سه‌شنبه حزب لیکود به ریاست «بنیامین نتانیاهو»، بین ۳۱ تا ۳۳ کرسی، " امید جدید" به ریاست «گدعون ساعر» ۶ کرسی، ائتلاف آبی‌وسفید به ریاست «بنی گانتس» ۷ الی ۸ کرسی، یامینا به ریاست «نفتالی بنت» ۷ الی ۸ کرسی، اسرائیل بیتنا به ریاست «آویگدور لیبرمن» ۷ کرسی، یش عتید به ریاست «یائیر لاپید» ۱۸ کرسی، مرتس ۶ کرسی و حزب کارگر ۷ کرسی و لیست مشترک اعراب به ریاست «أیمن عوده» ۸ الی ۹ کرسی را کسب کرده اند.

کمیته نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری گفت ممکن است نتایج نهایی را روز جمعه اعلام کند.

رسانه‌های صهیونیست از جمله روزنامه «هاآرتص» و وبگاه «تایمز اسرائیل» در تحلیلی درباره این نتایج نوشتند که هیچکدام از ائتلاف‌های چپ یا راست هنوز از اکثریت لازم کرسی‌های کنست برای تشکیل کابینه برخوردار نیستند.

این رسانه‌ها همچنین حزب یامینا به ریاست بنت را عامل تعیین‌کننده در تشکیل ائتلاف کابینه اعلام کردند که در صورت پیوستن آن به ائتلاف چپ یا راست، یکی از آنها پیروز نهایی انتخابات می‌شود.

بررسی خبرگزاری «جوئیش نیوز» از نتایج غیررسمی انتخابات نشان می‌دهد که ائتلاف چپ‌گرایان در تمامی نظرسنجی‌های سه شبکه می‌توانند به ۵۹ کرسی برسند و ائتلاف راست به رهبری نتانیاهو نیز می‌تواند ۵۳ یا ۵۴ کرسی کسب کند. بدین ترتیب است که حزب بنت عامل تعیین‌کننده در تشکیل ائتلاف کابینه می‌شود.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی کمیته مرکزی انتخابات رژیم صهیونیستی، میزان مشارکت در این انتخابات که روز سه‌شنبه برگزار شد، کمترین رقم مشارکت در ۵ انتخابات اخیر از سال ۲۰۱۳است. در این انتخابات ۶۷.۲ درصد از ساکنان فلسطین اشغالی پای صندوق‌های رأی حاضر شدند.

میزان مشارکت برای انتخابات مارس ۲۰۲۰، هفتادویک درصد، برای انتخابات سپتامبر ۲۰۱۹، شصت‌ونه و چهارصدم درصد، برای انتخابات آوریل ۲۰۱۹، شصت‌وهفت و نه‌دهم درصد، برای انتخابات سال ۲۰۱۵، هفتادویک و هشت‌دهم درصد، برای انتخابات سال ۲۰۱۳، شصت‌وشش و شش‌صدم درصد و برای انتخابات سال ۲۰۰۹، شصت‌وپنج و دو‌دهم درصد بوده است.

 آخرین نظرسنجی‌هایی که در مهلت قانونی سه روز قبل از برگزاری انتخابات منتشر شده بودند نیز نشان داد که هیچکدام از ائتلاف‌های راست یا چپ نمی‌تواند از صندوق آراء به اکثریت ۶۱ کرسی پارلمان (کنست) نمی‌رسند و بن‌بست سیاسی ادامه خواهد داشت.