۰ نفر

واکسن چینی کرونا به بازار می‌آید؟

۲۸ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۵۱
کد خبر: 460730
واکسن چینی کرونا به بازار می‌آید؟

لیو ژینگ‌ژن، مدیرعامل شرکت داروسازی دولتی «‌سینوفارم» در چین گفته است که واکسن کرونای ساخت این شرکت تا پایان سال جاری میلادی به صورت تجاری در دسترس عموم خواهد بود.

یورونیوزنوشت: روز گذشته بخش جهانی تلویزیون دولتی چین از ثبت رسمی نخستین واکسن ساخت محققان این کشور برای مقابله با ویروس کرونا خبر داده بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، لیو ژینگ‌ژن به روزنامه حزب کمونیست چین گفت که این واکسن هزار یوان (معادل ۱۴۰ دلار) قیمت خواهد داشت و دو بار به فاصله ۲۸ روز به فرد تزریق خواهد شد.

وی با بیان اینکه تمام جمعیت ۱.۴ میلیارد نفری چین به واکسن نیاز نخواهند داشت، گفت که دانشجویان و کارمندان در شهرهای بزرگ این واکسن را دریافت خواهند کرد و نه کسانی که در نواحی روستایی کم‌جمعیت و پراکنده زندگی می‌کنند.

شرکت داروسازی دولتی «‌سینوفارم» که در حال حاضر دو واکسن را در دست آزمایش دارد می گوید ظرفیت تولید سالانه ۲۲۰ میلیون دوز واکسن را داراست. این شرکت اعلام کرده که در حال توسعه فاز سوم کارآزمایی واکسن خود در کشورهای عربستان سعودی، برزیل، امارات و شیلی است.

ژینگ‌ژن که علاوه بر مقام مدیرعاملی، همزمان سمت نمایندگی حزب کمونیست در شرکت دارویی را برعهده دارد گفته است که خود این واکسن را دریافت کرده است.

گزارش‌ها درباره اینکه محققان چینی و مدیران اجرایی شرکت‌های دارویی این کشور واکسن‌ها را بر روی خود امتحان می‌کنند، سوالاتی اخلاقی را در مجامع علمی جهان برانگیخته است.

بیش از ۱۴۰ مرکز پزشکی در جهان در حال کار بر روی ساخت واکسن کرونا هستند. سه‌شنبه گذشته موسسه تحقیقاتی «نیکلای گاملیا» در روسیه نیز از ثبت نخستین واکسن مقابله با ویروس کرونا در جهان خبر داده بود. هر چند نهادهای پزشکی و دارویی بین‌المللی و غربی در کارآیی این واکسن ابراز تردید کرده‌اند.

تا کنون نزدیک به ۲۲ میلیون نفر در جهان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که از این میان بیش از ۷۷۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.