۰ نفر

ثبت بیش از ۴۰هزار رکورد درباره مواجهه جامعه و حاکمیت با کرونا

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۷:۳۸
کد خبر: 438732
ثبت بیش از ۴۰هزار رکورد درباره مواجهه جامعه و حاکمیت با کرونا

رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی از انجام پروژه ای برای ثبت حافظه‌ سیاستگذاری مواجهه با مخاطرات در این موسسه خبر داد و گفت: تاکنون بیش از ۴۰هزار رکورد داده‌های مربوط به مواجهه‌ جامعه و حاکمیت در این پروژه ثبت و مستند شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، روزبه کردونی با اشاره به اینکه موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی در یک اقدام جمعی و بهره‌گیری از مجموعه‌ای از متخصصین حوزه‌ رفاه و سیاستگذاری اجتماعی، تجربه‌ مواجهه‌ جامعه، حاکمیت و گروه‌های مختلف اجتماعی با این مخاطره‌ ملی و جهانی را ثبت و آرشیو کرده است اظهار کرد: هدف این پروژه "ثبت حافظه‌ سیاستگذاری مواجهه با مخاطرات" است.

وی افزود: تاکنون بیش از ۴۰ هزار رکورد داده‌های مربوط به مواجهه‌ جامعه و حاکمیت ثبت و مستند شده است.

کردونی با بیان اینکه این پروژه با محوریتش جمعی از پژوهشگران جوان و خوشنام حوزه رفاه و تامین اجتماعی و سیاست گذاری از اوایل اسفندماه آغاز شده است گفت: یکی از اهداف ما از اجرای این پروژه این بود که در یک نقطه‌ عطف تاریخی جهانی یعنی مواجهه با شیوع بیماری کرونا، به نقش خود را برای کاهش «بی‌حافظگی مدیریتی» در کشور ایفا و امکان یادگیری سیاستی از واکنش های حوزه عمومی و حاکمیت به بحران کرونا را هم در حین بحران و هم پس از بحران فراهم کنیم.

وی در همین رابطه اظهار کرد: برخی‌ حوادث باعث یادگیری می‌شوند و برخی نمی‌شوند. این موضوع ربطی هم به بزرگی حادثه ندارد. بزرگی حادثه حساسیت ایجاد می‌کند اما اینکه یک حادثه یادگیری سیاستی برای ما به ارمغان می‌آورد یا خیر، داستانش کاملا متفاوت و یک موضوع کاملا دانش محور و تجربه‌بنیاد و آکادمیک است.

رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی ضمن ابراز امیدواری برای کمک این پروژه به فرایند یادگیری سیاستی گفت: از جمله عوامل تشدید فقر و ناکامی در ارتقای رفاه ضعف مدیریتی و ناکارامدی سیاستی است که می توان اذعان داشت یکی از عوامل اصلی در بروز این دو پدیده این است که غالباً از تجربیات انباشته شده در موقعیت‌های مشابه برای حل مسائل استفاده نمی کنیم.

وی ادامه داد: به دلیل همین رویکرد است که در موقعیت‌های بحرانی و در مخاطرات، «تکرار خطا» در موقعیت‌های مشابه و مخاطرات مشابه داریم.

کردونی با اشاره به اینکه این پروژه کم سابقه در کشور با هزینه‌ بسیار کم و یک تیم زبده از جوانان حوزه علوم اجتماعی و رشته‌های علوم‌انسانی از دانشگاه‌های برتر کشور انجام شده‌ است گفت : این پروژه، در ۵۳ محور مختلف، از پیش از زمان اعلام رسمی کرونا در داخل کشور، اخبار، تصمیمات و واکنش‌های رسمی و غیررسمی به این مسأله و مخاطره را ثبت و ضبط شده است .

رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی افزود: از جمله این محورها می توان به تصمیمات مسئولین در حوزه‌های مختلف درباره کرونا از عالی‌ترین سطح و ستاد ملی مبارزه با شیوع کرونا تا سطوح استانی، واکنش‌های اجتماعی غیررسمی به تصمیمات اعلام شده مسئولین (از طنز و اعتراض گرفته تا موافقت و همراهی) ، هشتگ‌های مختلف رسمی و غیررسمی مرتبط با این بحران در فضاهای رسمی و غیررسمی و شبکه‌های اجتماعی، اعتراضات و انتقادات مردمی به تصمیمات صورت گرفته از سوی دستگاه‌های رسمی، واکنش‌های گروه‌های مرجع اجتماعی و بیانیه‌ها و اعلام مواضع سلبریتی‌ها، اقدامات داوطلبانه‌ سمن‌ها و گروه‌های داوطلب مردمی اشاره کرد.

کردونی در پایان گفت: از دل این آرشیو هم گزارش‌های توصیفی و هم گزارش‌های تحلیلی توسط متخصصین رشته‌های مختلف علوم اجتماعی و علوم انسانی کشور استخراج شده و در حال تدوین است.