۰ نفر

اقتصادآنلاین از فرصت‌سوزی حقوقی‌های بزرگ بورس در دوران «ابَر رونق» گزارش می‌دهد

فروش هزار و 400 میلیارد تومانی سهام توسط بنیاد مستضعفان

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۲۳
کد خبر: 438362
فروش هزار و 400 میلیارد تومانی سهام توسط بنیاد مستضعفان

بررسی‌ها نشان می‌دهد، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به عنوان یکی از بزرگترین حقوقی‌های بازار سهام، استفاده چندانی از رونق بورس در ماه‌های اخیر نکرده و طی پنج ماه گذشته، تنها به اندازه هزار و 400 میلیارد تومان به طور مستقیم به بازار، سهام فروخته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ بازار سرمایه به ویژه بخش اوراق بهادار در یک‌ سال اخیر دوران درخشانی را پشت سر می‌گذارد، به نحوی که هجوم سرمایه‌ها بورس را با کمبود عرضه مواجه ساخته است. بنگاه‌هایی با مشکل نقدینگی توانسته‌اند بیشترین بهره‌برداری را از این اتفاق ببرند و بخشی از عطش بازار را با عرضه‌های خود پاسخ دهند اما سهام تحت تملک این بنگاه‌ها محدود بوده و نیاز سرمایه‌گذاران مشتاق به نحو مقتضی پاسخ داده نشده که نتیجه‌ی آن رشد سرسام‌آور قیمت در کلیت بازار بوده بنابراین افراد جدید با ریسک بیشتری مواجه هستند.

در پنج ماه گذشته زیرمجموعه‌های بورسی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به عنوان یکی از ارگان‌های بزرگ و مهم اقتصاد ایران زیر ذره‌بین اقتصاد آنلاین قرار گرفته و مبلغ حاصل از فروش سهام در طی این مدت تخمین زده شده است (خریدهای این نهاد ناچیز بوده است).

بررسی‌ها نشان می‌دهد، بنیاد در پنج ماه گذشته، تقریبا به اندازه هزار و 400 میلیارد تومان به طور مستقیم، سهام در بورس عرضه کرده است. این در حالی است که ارزش روز دارایی‌های بورسی که مستقیما توسط بنیاد نگهداری می‌شود، بیش از 22 هزار میلیارد تومان است. این مقایسه نشان می‌دهد، بنیاد مستضعفان از «ابَر رونق» بازار سهام در جهت تأمین مالی و توسعه فعالیت‌های سرمایه‌گذاری بهره چندانی نبرده است.

تعلل حقوقی‌های بزرگ بازار سهام در سمت عرضه، نه تنها منجر به شکل‌گیری حباب قیمتی در بخش قابل توجهی از بازار سهام شد، بلکه فرصت تاریخی استفاده از بازار سرمایه در جهت تأمین مالی پروژه‌های بزرگ و ملی، تا حدودی از دست رفته است. به نظر می‌رسد بنیاد نیز از این فرصت‌سوزی مستثنا نبوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، بیشترین میزان فروش بنیاد در سهام بانک سینا با حدود 265 میلیارد تومان اتفاق افتاد که با در نظر گرفتن مالکیت زیاد و ارزش بازار بالای این بانک امر غیرمعمولی به نظر نمی‌رسد.

همچنین از اسفند 98 مالکیت مستقیم 18 درصدی این نهاد در نماد قشیر (قند شیروان قوچان و بجنورد) به مرور به سه درصد رسید که با در نظر گرفتن مالکیت 47 درصدی هلدینگ زیرمجموعه (گسترش صنایع غذایی سینا) اکثریت هیأت مدیره همچنان در اختیار بنیاد است.

میزان فروش سهام شرکت‌های جنرال مکانیک و فولاد کاوه جنوب کیش در مقایسه با ارزش بازار آن‌ها چندان نبوده اما کاهش مالکیت در شرکت‌های پاکدیس و شیشه‌سازی مینا رضایت‌بخش است.

در گروه کشاورزی و دامپروری اگر فروش‌های شرکت مادرتخصصی فردوس پارس (بیش از 40 میلیارد تومان فروش) را نیز لحاظ کنیم، تحرکات بیشتر از سایر گروه‌ها بوده است.

با این توضیحات، به نظر می‌رسد این ارگان غیرانتفاعی در این روزها فعالیت زیادی در بورس به نمایش نگذاشته است؛ لذا بهتر است مدیران و تصمیم‌‌گیرندگان قدر این روزها را دانسته و عرضه سهام خود را به زمانی در آینده که بازخوردهای فعالین بازار نامعلوم است موکول نکنند.

10