۰ نفر

یک کارشناس بانکی:

چارچوب فکری طرح بانکداری قابل نقد است

۲۹ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۲۶
کد خبر: 403303
چارچوب فکری طرح بانکداری قابل نقد است

یک کارشناس بانکی ضمن تاکید بر اهداف مهم طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران گفت: لازمه تغییر رویکرد ، تحول در ساختار بانک مرکزی نیست و در حال حاضر اولویت، تغییر راهبرد نظام اقتصادی ایران به سمت توسعه از طریق جهت‌دهی اعتبار است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛  کامران ندری، کارشناس بانکی، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین در خصوص «طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران» که در جلسه علنی به تصویب نمایندگان مجلس رسید، گفت: طرحی بانکداری ج.ا.ا که حدود شش سالی است بر روی آن کار می‌شود ، تجمیعی از سه طرح مختلف بانک مرکزی ، بانکداری نظام بانکی و طرح بانک توسعه است . ندری با اشاره به اینکه در چارچوب فکری طراحان، طرح بانکداری ج.ا.ا معقول و قابل دفاع است گفت: اشکالی به خود طرح وارد نیست بلکه چارچوب فکری طرح قابل نقد است.

وی ادامه داد: به رغم اینکه در طرح مذکور اجزایی از توسعه و توجه به مفهوم توسعه وجود دارد، اما طرحی است که با هدف دسترسی به یک ساختار دارای ثبات مالی انجام شده و سوال جدی که باید پاسخ داده شود این است که آیا ثبات مالی لاجرم و در هر بستری منجر به ورود به فرایند توسعه می‌شود؟

این کارشناس بانکی با بیان اینکه از اهداف اصلی طرح، حل ناترازی سیستم بانکی و حرکت روی ریل توسعه است، افزود: جهت نیل به اهداف طرح، ما نیازمند تغییر قانون هستیم یا تغییر رویکرد؟ آیا با قوانین موجود و صرفا با تغییر رویکرد و اضافه کردن نیازهای انتظامی، امکان حرکت در مسیر توسعه وجود دارد یا خیر؟

ندری ضمن اشاره به اینکه وضعیت فعلی بانک مرکزی و وجود مشکلات در حوزه های مختلف ارزی و ریالی ، زمان مناسبی برای تصویب و اجرای این طرح و تغییر ساختار نیست ، اظهار کرد: برای تغییر رویکرد نیازی به تغییر ساختار بانک مرکزی نیست و یا حداقل در اولویت امور اصلاحات بانکی نبوده و اولویت، تغییر راهبرد نظام اقتصادی ایران به سمت توسعه از طریق جهت‌دهی اعتبار است. اما همه این ها ، به معنی محکوم کردن طرح و سوء نیت طراحان و عدم توجه به انتقادات وارده به طرح نیست چراکه ذینفعان انتقادات و پیشنهادات را شنیده و تاجایی که در چارچوب فکریشان گنجیده نظرات را اعمال کردند. بنابراین نمی‌توان کل طرح را زیر سوال برد.

وی افزود: لازم به ذکر است در این طرح فضاهایی جهت حرکت به سمت توسعه در نظر گرفته شده  اما همه آن‌ها مشروط به این است که افرادی در داخل هیات عالی و به عنوان رئیس کل باشند که تحقق این امر را بخواهند. عملا اگر در ابتدای کار افرادی که وارد می‌شوند اعتقادی به تغییر رویکرد در بانک مرکزی داشته باشند، می‌توان انتظار داشت که ترکیب مناسبی ایجاد خواهد شد که نوعی پاسخ درست به تغییر رویکرد است. اما اگر افرادی روی کار آیند که از همین وضع موجود برآمده باشند باید منتظر باشیم که همین وضع وجود باثبات بیشتری ادامه یابد.