۰ نفر

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران مطرح کرد؛

فرصت‌های سند همکاری ایران و چین در حوزه تجارت

۱۰ فروردین ۱۴۰۰، ۲۲:۲۳
کد خبر: 516715
فرصت‌های سند همکاری ایران و چین در حوزه تجارت

زادبوم گفت:سند همکاری امضا شده ایران و چین فرصت‌ها و چالش‌های زیادی پیش روی حوزه تجارت دو کشور خواهد گذاشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، حمید زادبوم رییس سازمان توسعه تجارت گفت:ایران و چین َ کشور‌هایی با پیشینه‌ای خوب در همکاری با کشور‌های دیگر هستند.

وی افزود:سند همکاری امضا شده ایران و چین فرصت‌ها و چالش‌های زیادی پیش روی حوزه تجارت دو کشور خواهد گذاشت.

زادبوم گفت:از حجم ۷۳ میلیارد دلار تجارتی که در سال ۹۹ برای کشور رقم خورده،  ۱۰ میلیارد دلار از آن واردات از چین بوده و ۹ میلیارد دلار صادرات به چین ثبت شده است.

وی افزود: چین بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران است که در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ بزرگ‌ترین صادرکننده جهان و دومین واردکننده جهان بوده است با بیش از ۴ هزارو ۷۰۰ میلیارد دلار تجارت جهانی دارد.

رییس سازمان توسعه تجارت بیان کرد: با این وجود امضا تفاهم نامه با این کشور که حرف زیادی در زمینه تجارت در جهان دارد می‌توانیم منافع زیادی برای ایران داشته باشیم.

زادبوم ادامه داد: از این تفاهم نامه به عنوان تفاهم برد برد یاد می‌شود که علاوه بر سران اقتصادی، سران سیاسی دو کشور نیز توجه زیادی به این موضوع دارند.

وی تصریح کرد: در این تفاهم نامه گسترش صنایع وابسته به نفت، تشویق شرکت‌ها به سرمایه گذاری و تکمیل پروژه‌های دارای ارزش افزوده به صنعت نفت دیده می‌شود.

این مقام مسئول ابراز کرد: تولید خودرو، ماشین آلات صنعتی، تاسیس شهرک‌های صنعتی، تولید واگن‌های مترو و تشویق سرمایه گذاری مشترک از جمله مواردی است که در چهارچوب همکاری ۲۵ ساله ایران و چین دیده می‌شود.

زادبوم مطرح کرد: تمام این‌ها کلیات تفاهم نامه است که با گذر زمان و سرمایه گذاری‌ها به جزئیات آن پی خواهیم برد.