۰ نفر

رییس مرکز ملی فرش ایران؛

صادرات فرش دستباف ۱۶.۴درصد رشد کرد

۱۹ اسفند ۱۳۹۹، ۱۸:۱۰
کد خبر: 512460
صادرات فرش دستباف ۱۶.۴درصد رشد کرد

رییس مرکز ملی فرش ایران از رشد ۱۶.۴ درصدی وزنی صادرات فرش دستباف از ابتدای امسال تا پایان آذرماه خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «فرح‌ناز رافع» امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: تا پایان آذرماه امسال ۲ میلیون و ۷۶۶ هزار و ۹۰۰ تن انواع فرش به مقصد کشورهای مختلف صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (صادرات ۲ میلیون و ۳۶۶ هزار و ۲۰۰ تن) ۱۶.۴ درصد افزایش نشان‌می‌دهد.

به گفته این مقام مسئول، در ۱۰ ماهه امسال نیز یک میلیون و ۸۶۹ هزار و ۴۰۳ متر مربع فرش دستباف در کشور تولید شد که پارسال این رقم یک میلیون و ۲۳۱ هزار و ۳۲۱ مترمربع بوده است.

وی خاطرنشان‌کرد: این دستاورد در شرایط دشوار تحریم‌ها و پاندمی کرونا به دست آمده است و بیشترین بافت فرش با ۴۲ درصد در حوزه تجاری بوده و پس از آن فرش درشت‌بافت با ۱۹ درصد، همچنین تابلو فرش ۹ درصد، فرش ابریشم ۶ درصد و فرش ظریف و کرک با ۱۶ درصد و گبه هشت درصد بوده است.

تاثیر منفی تحریم‌ها در صادرات

رافع یادآور شد: مطابق آمارها در سال ۲۰۱۹ بیش از یک میلیارد دلار صادرات از کشورهای مختلف در زمینه فرش دستباف انجام شد که عمده تولیدکنندگان و صادرکنندگان آن هند، ایران، افغانستان، پاکستان و نپال بودند.

وی با اشاره به رتبه نخست صادرات ایران در سال ۲۰۱۷، تحریم‌ها را در افت صادرات این هنر- صنعت بسیار تاثیرگذار توصیف کرد، اما در عین حال بر لزوم بازارسازی، بازاریابی، خلق ارزش و سلیقه‌سازی در سطح جهانی برای توسعه صادرات تاکید کرد.

رییس مرکز ملی فرش ایران، از طراحی ۱۲ برنامه و ۴۰ پروژه تا پایان سال ۱۴۰۰ با هدف‌گذاری صادرات در این حوزه خبر داد و گفت: ارتقا و بهبود زنجیره ارزش فرش دستباف به‌ویژه در تامین مواد اولیه، دنبال می‌شود.

وی از راه‌اندازی کارخانه نخ ریسی با ظرفیت تولید روزانه یک میلیون تن در آذربایجان شرقی در هفته‌های گذشته خبر داد و افزود: در سایر حوزه‌های تامین مواد اولیه از جمله رنگرزی، نخ، ابریشم و مواد رنگزا نیز به دنبال تشویق و ترغیب بخش خصوصی با حمایت های دولتی هستیم.

رافع خاطرنشان‌کرد: توسعه بازار، ترویج، هویت بخشی و ارتقای جایگاه فرش دستباف، دیگر برنامه مهم این مرکز در این راستا است.

رونمایی از شناسنامه فرش ایرانی

وی از تشکیل سه کمیته خلاقیت، اصالت و هویت با همکاری وزارت دادگستری به منظور ثبت علامت تایید فرش دستباف خبر داد و گفت:‌ به‌تازگی از شناسنامه فرش دستباف ایرانی و شفاف‌سازی کمی و کیفی آن با حضور معاون اول رییس جمهوری رونمایی شد.

رییس مرکز ملی فرش ایران ادامه‌داد:‌ تا پیش از پایان سال نیز ثبت‌نام کارگزاری‌های ثبت فرش‌ها به انجام خواهد رسید که به این ترتیب فرش‌ها از زمان رفتن روی دار قالی کدگذاری و صاحب شناسنامه می‌شوند تا علاوه بر برخورداری از نشان تجاری، نشان مرکز ملی فرش و نشان جمعی استان یا منطقه، قابل رهگیری باشند.

فروش اقساطی فرش دستباف

وی بیان‌داشت: در زمینه تحریک تقاضا برای خرید فرش دستباف، فروش اقساطی این محصولات با همکاری دو بانک و چند صندوق اجرایی خواهد شد و هفته آینده تفاهم‌نامه‌ای به همین منظور در راستای فروش اقساطی و حمایت از زنجیره تامین با صندوق کارآفرینی امید منعقد خواهد شد.

توسعه زیرساخت‌های صادراتی

رافع از تشکیل کنسرسیوم‌های داخلی به منظور توسعه زیرساخت‌های صادرات و فروش داخلی خبر داد و گفت: در این راستا نخستین پایانه صادراتی فرش دستباف به صورت پایلوت در استان زنجان تشکیل شده و دومین آن را در فرودگاه امام خمینی(ره) راه‌اندازی خواهیم کرد.

وی یادآور شد:‌ جمع شاغلان مستمر و غیرمستمر حوزه فرش  دستباف بیش از دو میلیون نفر است و ۲۶۱ هزار نفر از این جمعیت تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

این مقام مسئول خاطرنشان‌کرد: هفته گذشته با حضور معاون اول رییس ‌جمهوری افزایش ۲۰ درصدی شمار بیمه‌شدگان و رسیدن این تعداد به حدود ۳۱۳ هزار نفر در بودجه سال ۱۴۰۰ مصوب شد.

وی همچنین از معرفی ۲۶۰ هزار نفر از قالی‌بافان به صندوق بیمه روستایی خبر داد و گفت:‌ برای نخستین بار طی تفاهم‌نامه ای با شرکت بیمه ایران، بیمه درمانی و تکمیلی قالی‌بافان اجرایی شد.

به گفته رافع، بیش از ۴۸ هزار تشکل، واحدهای صنفی و اتحادیه، زیرمجموعه فرش دستباف مشغول به فعالیت هستند، ۱۰ هزار و ۱۴۰ واحد تولیدی در این حوزه فعالند و افزون بر ۱۹۱ هزار نفر در صنایع جانبی آن از جمله طراحی، رفو، رنگرزی و غیره فعالیت می‌کنند.

کاهش ۶ درصدی تعرفه واردات ابریشم

وی با بیان اینکه پس از ۶ سال موفق به دریافت بودجه این مرکز شدیم، افزود: افزون بر آن، یک‌هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت به فعالان این بخش و قالی بافان برای ساخت مجتمع‌ها و ایجاد کارگاه‌های متمرکز و غیرمتمرکز تعلق گرفت.

رییس مرکز ملی فرش ایران، همچنین از تصویب اختصاص یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار دیگر از محل بودجه وزارت تعاون برای توسعه این هنر- صنعت خبر داد.

وی بیان‌داشت: به دلیل از بین رفتن توتستان‌ها و نوغانداری‌ها، ابریشم به میزان کافی در کشور تولید نمی‌شود، به همین منظور نرخ تعرفه واردات ابریشم از ۲۶ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافت.

اشتغال‌زایی برای ۵۰ هزار نفر

رافع در پایان گفت: امسال با وجود همه دشواری‌ها و مشکلات برای ۵۰ هزار نفر اشتغال‌زایی شده و علاوه بر آن تثبیت اشتغال دو میلیون نفر را در این حوزه داشتیم.