۰ نفر

رییس اتاق ایران و قطر در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

پیش‌بینی صادرات 260میلیون دلاری به قطر تا پایان98/ از دست دادن فرصت سرمایه‌گذاری مشترک با سرمایه‌دارترین کشور دنیا

۱ بهمن ۱۳۹۸، ۱۴:۳۶
کد خبر: 411351
پیش‌بینی صادرات 260میلیون دلاری به قطر تا پایان98/ از دست دادن فرصت سرمایه‌گذاری مشترک با سرمایه‌دارترین کشور دنیا

رییس اتاق مشترک ایران و قطر درباره وضعیت تجارت با این کشور اظهار کرد: پیش‌بینی ما این است که میزان صادرات به قطر تا پایان امسال همانند سال گذشته به حدود 250 تا 260میلیون دلار برسد.

اقتصاد آنلاین فاطمه اکبرخانی؛ عدنان موسی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین تجارت با قطر را متاثر از تحریم‌های داخلی و خارجی دانست و گفت: همانطور که تجارت با همه کشورها متاثر از محدودیت‌های داخلی و خارجی است، صادرات به قطر هم مستثنی از این وضعیت نیست.

وی درباره میزان صادرات به قطر توضیح داد: تا سال 96 میزان صادرات به قطر حدود 60میلیون دلار بود اما در همین سال با توجه به اینکه کشورهای منطقه، قطر را تحریم کردند صادرات ما به این کشور حدود 300میلیون دلار جهش پیدا کرد.

موسی‌پور ادامه داد: اما در سال 97 به خاطر اینکه نتوانستیم جایگاه خودمان را در این کشور حفظ کنیم و بیش از آن که ارتباطمان با محوریت اقتصادی باشد، با محوریت سیاسی بود از این فرصت طلایی جا ماندیم و رقبا در این کشور جایگزین ما شدند.

سه سال درجا زدن در تجارت با قطر

رییس اتاق ایران و قطر با اشاره به حجم صادرات سال گذشته که حدود 260میلیون دلار بوده، بیان کرد: متاسفانه با توجه به عوامل گفته شده از اواخر سال گذشته روند تجارت با این کشور نزولی شد و بر این اساس به نظر نمی‌رسد که صادرات ما تا پایان امسال بیش از سال گذشته باشد؛ یعنی حجم صادرات امسال نیز حدود 250 تا 260میلیون دلار خواهد بود و این یعنی صادرات ما به قطر از سال 96 تا کنون درجا زده و هیچ پیشرفتی نکرده است.

موسی‌پور قطر را یک فرصت طلایی از دست رفته برای کشور دانست و گفت: متاسفانه ما نتوانستیم سرمایه‌گذاری مشترک با سرمایه‌دارترین کشور دنیا را حفظ کنیم، از آنجا که قطر میزبان جام جهانی است، تمام کشورها در تلاش هستند تا از این ظرفیت استفاده کنند ولی ما نتوانستیم در ارتباط با این کشور موفق عمل کنیم.

به گفته این فعال اقتصادی، تجارت با قطر همچون عراق و افغانستان نیست که صرفا کالا صادر کنیم بلکه تجارت با این کشور بیشتر در قالب سرمایه‌گذاری مشترک نمود پیدا می‌کند، اما تا کنون موفق نشده‌ایم که قطری ها را قانع کنیم در بخش کشاورزی و معدن ما سرمایه‌گذاری کنند.

موسی‌پور خاطرنشان کرد: البته چند روز پیش که امیر قطر به ایران آمد صحبت‌هایی مطرح شد مبنی بر اینکه در آینده نزدیک روابط اقتصادی دو کشور بهبود یابد و ما منتظر این اتفاق هستیم.

خروج صادرکنندگان شناسنامه‌دار از میدان تجارت در پی قانون رفع تعهد ارزی

رییس اتاق ایران و قطر در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مشکل نقل و انتقالات بانکی با این کشور اشاره کرد و افزود: ما در حال حاضر مثل بقیه کشورها رابطه بانکی مناسبی با قطر نداریم و به همین دلیل بازگشت ارز صادراتی از این کشور به راحتی امکان‌پذیر نیست که با توجه به قانون رفع تعهد ارزی بیشترین فشار روی صادرکنندگان شناسنامه‌دار قرار دارد و با این شرایط پیش‌بینی می‌شود که در آینده نزدیک تعداد این تجار سرشناس به شدت کاهش یابد.

موسی‌پور تصریح کرد: در حال حاضر محصولات کشاورزی و مصالح ساختمانی بیشترین سهم از کالاهای صادراتی به قطر را دارند اما این کشور ظرفیت بسیار بالایی در صادرات خدمات فنی و مهندسی دارد که ما فعلا موفق به استفاده از این فرصت نشده‌ایم؛ همچنین یکی از ظرفیت‌هایی که در کشور قطر می‌توانیم زنده کنیم بحث صادرات مجدد یا re export است که البته این موضوع نیاز به تفاهم دو کشور دارد.