۰ نفر

رییس اتاق بازرگانی ایران خبر داد؛

حبس ۲۵۰۰میلیارد تومان از منابع صادرکنندگان در سازمان امور مالیاتی/ لزوم ادغام صندوق ضمانت صادرات با بانک توسعه صادرات

۱۱ آذر ۱۳۹۸، ۱۲:۰۸
کد خبر: 398796
حبس ۲۵۰۰میلیارد تومان از منابع صادرکنندگان در سازمان امور مالیاتی/ لزوم ادغام صندوق ضمانت صادرات با بانک توسعه صادرات

رییس اتاق بازرگانی ایران از حبس ۲۵۰۰میلیارد تومان از منابع صادرکنندگان در سازمان امور مالیاتی خبر داد و گفت: نباید استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان را به رفع تعهد ارزی گره زد.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین؛ غلامحسین شافعى امروز در مراسم روز ملى صادرات ضمن قدردانی از عملکرد صادرکنندگان در شرایط تحریمی بیان کرد: اگرچه گاهی سرداران یا سربازان جبهه جنگ اقتصادی به نادرستی از سوی برخی مسئولان کشور مورد اتهام قرار گرفتند، اما آن‌ها امروز ثابت کردند که به کشور خود علاقمند بوده و در انجام اخلاق حرفه‌ای کسب و کار در کشور خود را مقید می‌دانند.

او با تاکید بر ضرورت توسعه صادرات در جهت پیشرفت اقتصادی، اظهار کرد: بسیاری از کشورها با تاکید بر صادرات توانسته‌اند به رشد بالایی دست یابند اما صادرات ایران در سال‌های اخیر متکی بر مواد خام و نفتی بوده است.

شافعی به موضوع استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان و ارتباط دادن آن به رفع تعهد ارزی، اشاره کرد و گفت: این موضوع مشکلات بسیاری را پیش روی صادرکنندگان قرار داده به طوریکه بر اساس برآوردها، دو هزار تا 2500 میلیارد تومان پول صادرکنندگان در سازمان امور مالیاتی مانده که این موضوع، مشکلات صادرکنندگان را به لحاظ نقدینگی دو چندان می‌کند.

او همچنین به کاهش سهم مانده تسهیلات صادراتی در تسهیلات بانک‌ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه نسبت به تامین مالی صادرات توجهی نمی شود به حدی که تامین مالی این بخش فلاکت بار شده و حتی در صندوق ضمانت صادرات نیز اوضاع چندان مساعد نیست، بنابراین باید صندوق ضمانت صادرات با بانک توسعه صادرات ادغام و یک اگزیم بانک واحد تشکیل شود.

رییس اتاق بازرگانی ایران با گلایه از اینکه صادرات متولی واحدی ندارد تصریح کرد: در مورد صادرات تا دلتان بخواهد تصمیم گیر وجود دارد ولی یک پاسخگو در مورد آن به چشم نمی خورد، بنابراین جایگاه سازمان توسعه تجارت ایران باید مورد بازنگری قرار گرفته و این سازمان، نقطه مرکزی تصمیم گیری در این حوزه باشد و البته پاسخگویی لازم را هم داشته باشد.

شافعی همچنین با تاکید بر ضرورت توجه به زیرساخت‌های صادراتی کشور برای تجارت آزاد با اوراسیا، بیان کرد: در تجارت با اوراسیا باید گام‌هایمان را حساب شده برداریم و مشکلات موجود را حل کنیم زیرا در غیر این صورت به رغم میدان مساعد نمی توانیم بازیگر خوبی باشیم.