۰ نفر

سهامداران عمده شگویا در گفتگو با اقتصادآنلاین:

حجم مبنای تعیین شده بالاست/ برنامه‌ای برای عرضه مجدد شگویا نداریم

۲۱ اسفند ۱۳۹۸، ۱۹:۳۰
کد خبر: 423894
حجم مبنای تعیین شده بالاست/ برنامه‌ای برای عرضه مجدد شگویا نداریم

تعیین حجم مبنای بیش از حد برای سهام پتروشیمی تندگویان و عدم عرضه از سوی سهامداران حقیقی و حقوقی سبب شده تا رشد قیمتی این سهم کندتر از سایر عرضه اولیه‌ها باشد که البته عدم تمایل به فروش از سوی سهامداران، نشان دهنده ارزندگی این سهم است.

اقتصاد آنلاین -مریم علیزاده؛ چهار روز کاری از عرضه اولیه سهام شرکت پتروشیمی تندگویان در فرابورس می‌گذرد اما برخلاف سایر سهام تازه عرضه شده در بازار سرمایه، در مدت سه روزی که از معاملات این سهم در فرابورس می گذرد تنها ۶.۵ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده در صورتی که در حالت معمول می بایست رشد ١۵ درصدی قیمت در سه  روز را نشان دهد.

در رابطه با دلیل این موضوع جعفر ربیعی مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس بعنوان سهامداران عمده پتروشیمی تندگویان به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: از آنجاکه تمام سهام تعهد شده در خصوص عرضه اولیه از سوی سهامداران عمده پتروشیمی تندگویان یعنی هلدینگ خلیج فارس و صندوق بازنشستگی نفت در همان روز اول عرضه شد، ما دیگر برنامه ای برای عرضه سهام شگویا در روزهای آتی نداریم.

وی در ادامه افزود: مهم ترین عامل عدم رشد ۵ درصدی قیمت شگویا در معاملات پایانی هر روز، حجم مبنا است . به گفته ربیعی تعیین حجم مبنای ١١ میلیون سهمی برای «شگویا» بیش از حد بوده و این موضوع سبب می شود به رغم تشکیل صف خرید چند صد میلیونی برای این سهم، در پایان روز رشد قیمت «شگویا» کمتر از ۵ درصد باشد.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس همچنین تاکید کرد: به دلیل ارزندگی سهام «شگویا» سهامداران حقیقی نیز راضی به فروش سهم خود در این قیمت ها نیستند و همین عامل نیز سبب می شود تا حجم مبنای ١١ میلیون سهمی در معاملات روزانه تکمیل نشود. 

ربیعی معتقد است که این سهم به طبیعی ترین روش ممکن رشد می کند و قرار نیست همه عرضه اولیه در روزهای ابتدایی هر روز ۵ درصد افزایش قیمت داشته باشند و پس چند روز با صف فروش سنگین مواجه شوند.

سهامداران عمده پتروشیمی تندگویان تاکید کرد: من به همه سهامداران حقیقی «شگویا» اطمینان می دهم که تندگویان نیز مانند «نوری» و «پارس» از سودآوری خوبی برخوردار خواهد بود و هلدینگ خلیج فارس در کارنامه عرضه‌های اولیه  خود اثبات کرده که شرکت های با سودآوری مطلوب را وارد بورس می کند. وی افزود: البته فعالان بازار سرمایه توجه داشته باشند که ما در هلدینگ خلیج فارس با صندوق بازارگردانی حتما از سهام شرکت های زیرمجموعه خود حمایت می کنیم و در روزهای پُرعرضه قطعنا خریدار سهام شرکت های زیرمجموعه هستیم. اما اگر بازار این انتظار را دارد که ما بیش از این سهام تندگویان را عرضه کنیم، این طور نخواهد بود.