۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

چرخش نمایندگان استیضاح کننده‌ای که قصد نداشتند قانع شوند/ زمانی برای فعال شدن رئیس کمیسیون انرژی

۲۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۴:۵۳
کد خبر: 401141
چرخش نمایندگان استیضاح کننده‌ای که قصد نداشتند قانع شوند/ زمانی برای فعال شدن رئیس کمیسیون انرژی

درحالی تلاش حامیان و مخالفان وزیر نفت در رالی استیضاح به اوج خود رسیده که گویا تعدادی از چهره‌های شاخص امضاکننده استیضاح، دچار تردید شده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ روز سوم آذرماه سال جاری بود که احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی خبر از ارائه طرح استیضاح وزیر نفت با امضای 50 نماینده به هیات رئیسه مجلس داد.

فردای آن روز علی اکبر کریمی نماینده اراک بیان داشت که تعداد امضا کنندگان استیضاح به بیش از 70 نفر افزایش یافته است. از این رو پنجم آذر زنگنه برای پاسخ به سوالات مطرح شده به کمیسیون انرژی رفت. وزیر نفت پس از شنیدن سوال ها از نمایندگان امضا کننده استیضاح فرصت خواست تا پاسخ‌های مربوطه را طی روزهای بعد به آنها ارائه دهد. در نتیجه مقرر شد تا ظرف چند روز آینده وزیرنفت مجددا در دفتر کمیسیون انرژی حاضر شده و به سوالات نمایندگان پاسخ دهد.

در این رابطه یک کارشناس نفتی و آشنا به امور مجلس به خبرنگار اقتصادانلاین گفت: پس از امضا استیضاح رفت و آمدهای معاونین وزیر نفت برای دیدار با نمایندگان و اعضای کمیسیون انرژی مجلس دوچندان شد. سرانجام مجددا زنگنه در تاریخ 18 آذر به جمع نمایندگان استیضاح کننده رفت و به دو بند از 9 بند سوال پاسخ داد. اما نمایندگان از شنیدن پاسخ ها قانع نشدند و وزیر در پایان این جلسه این طور گفت: نمایندگان قصد قانع شدن ندارند.

وی در ادامه افزود: اما تحرک نمایندگان استیضاح کننده و حامی وزیر نفت در سه روز گذشته به اوج خود رسیده و خبرها حاکی از آن است که برخی چهره های امضاکننده استیضاح همچون حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در خصوص ادامه بحث استیضاح زنگنه، دچار تردید شده و گویا میلی به ادامه موضوع ندارد.

این فرد آگاه همچنین بیان داشت: از سویی دیگر فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس دهم که اعتقادی به رسانه نداشته و در طول چهار سال گذشته به ندرت میان خبرنگاران مجلس حاضر شده است، در تلاش برای کند شدن روند استیضاح با تعلل در ارسال نامه از کمیسیون انرژی به هیات رئیسه است.

گفتنی است جلال میرزایی ، بهروز نعمتی، الماسی و کوروش کرم‌پور نیز تلاش های قابل توجهی در ختم به خیر شدن استیضاح داشته اند. شنیده ها حاکی از آن است که پس از جلسه 18 آذر، 5 نفر از نمایندگان استیضاح کنندگان، از ادامه راه منصرف شدند. این کارشناس افزود: در نتیجه این خبرها سبب شد تا از روز گذشته در فضای وزارت نفت این طور وانمود شود که استیضاح مختومه شده و نمایندگان حرف خود را پس گرفته‌اند. اما در حقیقت نظرات نمایندگان مخالف و موافق حاکی از آن است که همچنان تعداد استیضاح کنندگان قابل توجه بوده و پرونده استیضاح وزیر نفت باز است.

در این میان اما تحرکات استیضاح کنندگان نیز نشان می دهد از میان نمایندگان خوزستان، غلامرضا شرفی، هدایت‌الله خادمی، قاسم ساعدی و مجید انصاری همچنان بر موضع خود در خصوص طرح استیضاح در صحن علنی مجلس پافشاری دارند.

در پایان اما به نظر می رسد، در صورتی که وزیر نفت با ارائه پاسخ‌های فنی و دقیق میان نمایندگان استیضاح کننده حاضر شده و معترضین را مجاب کند، می تواند از جایگاه خود و اقدامات وزارت نفت در 6 سال گذشته دفاع کند. در این زمان است که فرصت استیضاح به عرصه‌ای برای شفاف سازی و پاسخ به سوالات نمایندگان مردم خواهد بود بی آنکه چالش جدی برای وزیر نفت بوجود آید.

یادآور می‌شود محورهای سوالات نمایندگان، علت عدم بکارگیری موثر کارت سوخت در سه سال اخیر و راه‌اندازی مجدد آن، افزایش قاچاق سوخت، ارائه‌ اطلاعات غلط درباره افزایش قیمت بنزین، عدم صداقت درباره‌ علت گران شدن نرخ بنزین، وجود دستگاه کارت‌خوان در دفتر وزارت نفت، ناکارآمدی در انعقاد قراردادهای میادین مشترک گازی و نفتی، اتخاذ برخی تصمیمات نادرست در واگذاری‌ها و همچنین عدم توجه به توسعه پالایشگاه‌ و پتروشیمی‌ها و فرآورده‌های نفتی از جمله محور‌های استیضاح وزیر نفت است.

اقتصاد آنلاین آمادگی خود را برای دریافت نقطه ‌نظرات نمایندگان محترم مجلس در خصوص موضوع استیضاح وزیر نفت و حواشی آن اعلام می‌کند.